×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 26 April , 2024
ضرورت توجه به مشارکت مردم در پیشگیری و مقابله با مواد مخدر

اعتیاد به مواد مخدر که به یک بحران جهانی تبدیل شده است بسیاری از افراد دغدغه‌مند را بر آن داشته که در حوزه پیشگیری، درمان و مبارزه با این بلای خانمان سوز فعالیت داشته باشند.

استان کردستان نیز از این قاعده مستثنا نیست و اعتیاد به مواد مخدر دامن‌گیر جوانان این دیار شده است. فعالین اجتماعی حوزه مبارزه با مواد مخدر با فعالیت‌های مختلف از جمله برگزاری نشست‌ها و پنل‌های تخصصی و تبادل اطلاعت و ارائه‌ راهکار‌های مؤثر سعی در کاهش آمار معتادان دارند. همین امر موجب شد که با مسئول بنیاد تحول اجتماعی استان کردستان که به تازگی نشست مردمی فعالین اجتماعی حوزه مبارزه با مواد مخدر استان کردستان را در سنندج برگزار کردند، گفتگویی ترتیب دهیم که در ادامه آن را می‌خوانید.

پیمان سبزی با تاکید ضرورت توجه به مشارکت مردم در پیشگیری و مقابله با مواد مخدر اظهار داشت: اهتمام دولت به مشارکت مردم در راستای پیشگیری و مقابله با مواد یک اقدام مهم و ارزشمند است که باید در اولویت برنامه های مسئولان مرتبط با این موضوع باشد چرا که تجربه ثابت کرده هر گاه مشارکت و به میدان آمدن مردم جهت اجرای یک طرح یا برنامه بلند مدت نتایج بسیار خوب و مطلوبی به ثبت رسیده است.

وی افزود: رویکردها باید تغییر کند چراکه تاکنون آنچه انتظار می رفت تحقق نیافته ابتدا با آسیب شناسی، موانع و مشکلات این حوزه را رصد و سپس با ارائه طرح و یک برنامه هدفمند اجرای آن را به تشکلات فعال مردمی، ngo ها و سازمان‌های مردم نهاد واگذار کرد.

مسئول بنیاد تحول اجتماعی استان کردستان گفت: با وجود اینکه آموزش به عنوان یک اولویت از اهمیت ویژه‌ایی برخوردار است متاسفانه آنچه که انتظار می رود محقق نشده بر این اساس آموزش به عنوان یک مبنا در اولویت برنامه های بنیاد تحول اجتماعی استان قرار دارد.

سبزی با تاکید بر اینکه آموزش و ارتقای سطح آگاهی عموم مردم به ویژه نسل جوان می‌تواند از بروز اعتیاد پیشگیری نماید، تصریح کرد:
هدف از برگزاری این چنین نشست‌هایی و دعوت از فعالین حوزه اعتیاد در راستای بهرمندی از تجارب، فعالیت ها و همچنین ارائه راهکارهای مناسب برای ادامه راه مبارزه، درمان و پیشگیری مواد مخدر است.

وی خاطر نشان کرد: استفاده از ظرفیت‌های انسانی توانمند و با تجربه در حوزه اعتیاد، می تواند ما را به افق موفقیت در پیشگیری و مقابله با مواد مخدر نزدیک نماید.

سبزی در ادامه اضافه کرد: در صورت همکاری و هم افزایی مردم و دستگاه های دولتی مرتبط با حوزه اعتیاد، بدون شک نتایج بسیار خوبی بدست خواهد آمد و از طرفی می‌توان با افزایش آگاهی و جنبش هم افزایی و ایجاد گفتمان مسلط موانع و مشکلات پیشگیری و مقابله با مواد مخدر را مرتفع ساخت.

لازم به ذکر است که نشست فعالین حوزه اعتیاد کردستان با حضور مسئول بنیاد تحول اجتماعی استان، مسئول راهبردی بنیاد تحول اجتماعی کشور، جانشین دبیر شورای هماهنگی استان کردستان، اساتید دانشگاه، فعالین اجتماعی حوزه مبارزه با مواد مخدر استان برگزار شد.

مسئول راهبردی بنیاد تحول اجتماعی کشور در نشست مذکور برگزاری همایش‌های مردمی را ضروری دانست و گفت که باید ادامه و خروجی آنها رصد شود و صرفا به برگزاری ختم نشود.

وی با تاکید بر اینکه دولت را  به توان مردم برسند، تصریح کرد: نباید فقط دستگاه‌های دولتی  را متولی این مهم قرار دهیم باید با برگزاری پنل های تخصصی در گارگاه‌‌ها، قدرت مدیریتی را به سازمان‌های مردمی محول کرد تا نتایج قابل قبولی در این حوزه حاصل شود.
امید رشیدی، رئیس انجمن حقوقدانان کردستان نیز در این نشست با بیان اینکه اگر توان مدیریتی  ساختار های سخت افزاری در اختیار NJO ها و سازمان‌های مردم نهاد قرار گیرد بهترین و تاثیر گذارترین قدم برای پیشگیری از مواد مخدر خواهد بود.

به گفته وی؛ طرح جامع توسعه در حوزه کنترل اجتماعی با توجه به بهرمندی از نیروی انسانی مجرب به مدت ۵سال،با ایجاد کمیته های راهبردی و دبیرخانه دائمی به عنوان یک طرح پیشنهادی می تواند در راستای پیشگیری، مقابله با مواد مخدر اقدامات ارزشمندی به ثبت برساند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه با اجرای این طرح‌ها می‌توان عملکردها را به صورت پلکانی رصد و  قابلیت رسانه‌ایی را به طور کامل  اجرا کرد، اذعان داشت: عملیاتی کردن این طرح در استان کردستان به عنوان استان پایلوت علاوه رصد کردن عملکردها به شناسایی نقاط ضعف و عملکرد سنوات گذشته، غربالگری اشتباهات و نقایص، تغییر رویکرد و همچنین آنالیزهای فردی کمک شایانی خواهد کرد.

گفتنی است که در این نشست فعالین حوزه مبارزه با مواد مخدر با بیان نظرات خود به ارائه راهکار برای پیشبرد اهداف خود در این راه کردند.

انتهای پیام/ ثریا صلواتی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.