×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 1 May , 2024
عقبگرد تولید و فروش صنعتی
اقتصاد کلان

 

به گزارش اقتصاد کلان ، شاخص تولید و فروش شرکت‌های صنعتی بورسی در سالی که گذشت نسبت به سال پیش از آن به ترتیب رشد۰٫۴درصدی و کاهش ۱٫۲ درصدی داشته است. در این سال معضل فروش و تقاضا در بخش صنعت تشدید شده و در حالی که تولید در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ناچیزی را ثبت کرده، فروش کاهش بیش از یک‌درصدی داشته است. همچنین طی‌‌‌ سه‌‌‌ماهه‌‌‌ منتهی‌‌‌ به‌‌‌ اسفندماه سال ١٤٠٢، رشد میانگین‌‌‌ متحرک سه‌‌‌ماهه‌‌‌ شاخص‌‌‌ تولید کاهش‌‌‌ ۰٫۳درصدی‌‌‌ و شاخص‌‌‌ فروش آن کاهش‌‌‌ ٢درصدی‌‌‌ را نشان می‌دهد.

پایش بخش حقیقی اقتصاد حاکی از این است که شاخص تولید شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با کاهش ۰٫۷درصدی و نسبت به ماه قبل با کاهش ۲٫۸درصدی مواجه شده و سال ۱۴۰۲ را با رشد ناچیز ۰٫۴درصدی نسبت به سال قبل به پایان رسانده است. در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل از بین ۱۵رشته‌فعالیت صنعتی بورسی، ۵رشته فعالیت افزایش در شاخص تولید و ۱۰رشته فعالیت کاهش در شاخص تولید را تجربه کرده‌‌‌اند. در این ماه شاخص فروش شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با کاهش یک‌درصدی و نسبت به ماه قبل با افزایش ۶٫۹درصدی مواجه شده و سال ۱۴۰۲ را با کاهش ۱٫۲درصدی نسبت به سال قبل به پایان رسانده است. در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷رشته فعالیت افزایش در شاخص فروش و ۸رشته فعالیت کاهش در شاخص فروش را ثبت کرده‌اند.

شاخص تولید شرکت‌های معدنی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزایش ۱۵٫۱درصدی و نسبت به ماه قبل با کاهش ۲۸درصدی مواجه شده و سال ۱۴۰۲را با افزایش ۱۲٫۹درصدی نسبت به سال قبل به پایان رسانده است. شاخص فروش شرکت‌های معدنی بورسی هم نسبت ماه مشابه سال قبل با کاهش ۱۴٫۵درصدی و نسبت به ماه قبل با کاهش ۱۶٫۴درصدی مواجه شده و سال ۱۴۰۲ را با رشد ۲٫۶درصدی نسبت به سال قبل به پایان رسانده است. گزارش مرکز پژوهش‌‌‌‌‌‌های مجلس از پایش بخش حقیقی اقتصاد در اسفندماه سال ۱۴۰۲، حاکی از این است که شاخص‌های تولید و فروش شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش ۰٫۷ و یک‌درصدی را تجربه کرده‌اند. همچنین شاخص تولید نسبت به ماه قبل کاهش ۲٫۸درصدی و شاخص فروش افزایش ۶٫۹درصدی داشته است. عملکرد سالانه نیز گویای آن است که در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، شاخص تولید و فروش شرکت‌های صنعتی بورسی به ترتیب رشد ۰٫۴درصدی و کاهش ۱٫۲درصدی را تجربه کرده است.

طی اسفندماه سال ١٤٠٢ نسبت‌‌‌ به‌‌‌ ماه مشابه‌‌‌ سال قبل‌‌‌، از بین‌‌‌ ١٥رشته‌‌‌فعالیت‌‌‌ صنعتی‌‌‌ بورسی‌‌‌، ٥رشته‌‌‌فعالیت‌‌‌ افزایش‌‌‌ در شاخص‌‌‌ تولید و ١٠رشته‌‌‌فعالیت‌‌‌ کاهش‌‌‌ در شاخص‌‌‌ تولید داشته‌‌‌‌اند‌‌‌.
رشته‌‌‌فعالیت‌‌‌های‌‌‌ سایر کانی‌‌‌ غیرفلزی‌‌‌، کک‌‌‌ و پالایش‌‌‌ و تجهیزات برقی‌‌‌ بیشترین‌‌‌ افزایش‌‌‌ در شاخص‌‌‌ تولید و رشته‌‌‌فعالیت‌‌‌های ‌‌‌محصولات فلزی‌‌‌ به‌‌‌جز ماشین‌‌‌آلات و تجهیزات، دارو و سیمان بیشترین‌‌‌ کاهش‌‌‌ را در شاخص‌‌‌ تولید داشته‌‌‌اند.

همچنین‌‌‌ در این‌‌‌ ماه نسبت‌‌‌ به‌‌‌ ماه مشابه‌‌‌ سال قبل‌‌‌، از بین‌‌‌ ١٥رشته‌‌‌فعالیت‌‌‌ صنعتی‌‌‌ بورسی‌‌‌، ٧رشته‌‌‌فعالیت‌‌‌ افزایش‌‌‌ در شاخص‌‌‌ فروش و ٨رشته‌‌‌فعالیت‌‌‌ کاهش‌‌‌ در شاخص‌‌‌ فروش را تجربه‌‌‌ کرده‌‌‌اند. رشته‌‌‌فعالیت‌‌‌های ‌‌‌تجهیزات برقی‌‌‌، شیمیایی‌‌‌ (به‌‌‌جز دارو) و غذایی‌‌‌ و آشامیدنی‌‌‌ به‌‌‌جز قند و شکر بیشترین‌‌‌ افزایش‌‌‌ در شاخص‌‌‌ فروش و رشته‌‌‌فعالیت‌‌‌های‌‌‌ محصولات فلزی‌‌‌ به‌‌‌جز ماشین‌‌‌آلات و تجهیزات، سایر کانی‌‌‌ غیرفلزی‌‌‌ و فلزات پایه‌‌‌ بیشترین‌‌‌ کاهش‌‌‌ را در شاخص‌‌‌ فروش تجربه‌‌‌ کرده‌اند. طی‌‌‌ اسفندماه سال ١٤٠٢ نسبت‌‌‌ به‌‌‌ ماه قبل‌‌‌، رشته‌‌‌فعالیت‌‌‌های‌‌‌ تجهیزات برقی‌‌‌، غذایی‌‌‌ و آشامیدنی‌‌‌ به‌‌‌جز قند و شکر و سیمان افزایش‌‌‌ در شاخص‌‌‌ تولید و رشته‌‌‌فعالیت‌‌‌های‌‌‌ دارو، محصولات فلزی‌‌‌ به‌‌‌جز ماشین‌‌‌آلات و تجهیزات و لاستیک‌‌‌ و پلاستیک‌‌‌ کاهش‌‌‌ در شاخص‌‌‌ تولید را ثبت‌‌‌ کرده‌اند. همچنین‌‌‌، رشته‌‌‌فعالیت‌‌‌های‌‌‌ چوب و کاغذ، غذایی‌‌‌ و آشامیدنی‌‌‌ به‌‌‌جز قند و شکر و تجهیزات برقی، ‌‌‌افزایش‌‌‌ در شاخص‌‌‌ فروش و رشته‌‌‌فعالیت‌‌‌های‌‌‌ دارو، محصولات فلزی‌‌‌ به‌‌‌جز ماشین‌‌‌آلات و تجهیزات و سایر کانی‌‌‌ غیرفلزی‌‌‌ در شاخص‌‌‌ فروش کاهش داشته‌‌‌اند.

طی‌‌‌ اسفندماه سال ١٤٠٢ نسبت‌‌‌ به‌‌‌ ماه مشابه‌‌‌ سال قبل،‌‌‌ رشته‌فعالیت‌‌‌های‌‌‌ سایر کانی‌‌‌ غیرفلزی‌‌‌، کک‌‌‌ و پالایش و تجهیزات برقی ‌‌‌بیشترین‌‌‌ سهم‌‌‌ را در افزایش‌‌‌ شاخص‌‌‌ تولید و رشته‌فعالیت‌‌‌های‌‌‌ محصولات فلزی‌‌‌ به‌‌‌جز ماشین‌‌‌آلات و تجهیزات، سیمان و دارو بیشترین‌‌‌ سهم‌‌‌ را در کاهش‌‌‌ شاخص‌‌‌ تولید داشته‌‌‌اند.

همچنین‌‌‌ رشته‌فعالیت‌‌‌های‌‌‌ تجهیزات برقی‌‌‌، شیمیایی‌‌‌ (به‌‌‌جز دارو) و غذایی‌‌‌ و آشامیدنی‌‌‌ به‌‌‌جز قند و شکر بیشترین‌‌‌ سهم‌‌‌ را در افزایش‌‌‌ شاخص‌‌‌ فروش و رشته‌فعالیت‌‌‌های‌‌‌ سایر کانی‌‌‌ غیرفلزی‌‌‌، محصولات فلزی‌‌‌ به‌‌‌جز ماشین‌‌‌آلات و تجهیزات و کاشی‌و‌‌‌سرامیک‌‌‌ بیشترین‌‌‌ سهم‌‌‌ را در کاهش‌‌‌ شاخص‌‌‌ فروش داشته‌‌‌اند.

طی‌‌‌ اسفندماه سال ١٤٠٢ نسبت‌‌‌ به‌‌‌ ماه قبل‌‌‌، رشته‌‌‌‌فعالیت‌‌‌های‌‌‌ تجهیزات برقی‌‌‌، غذایی‌‌‌ و آشامیدنی‌‌‌ به‌‌‌جز قند و شکر و سیمان بیشترین‌‌‌ سهم‌‌‌ را در افزایش‌‌‌ شاخص‌‌‌ تولید و رشته‌‌‌فعالیت‌‌‌های‌‌‌ لاستیک‌‌‌ و پلاستیک‌‌‌، دارو و محصولات فلزی‌‌‌ به‌‌‌جز ماشین‌‌‌آلات و تجهیزات، بیشترین‌‌‌ سهم‌‌‌ را در کاهش‌‌‌ شاخص‌‌‌ تولید داشته‌‌‌اند.

همچنین‌‌‌ رشته‌‌‌فعالیت‌‌‌های‌‌‌ تجهیزات برقی‌‌‌، کاشی‌‌‌ و سرامیک‌‌‌ و غذایی‌‌‌ و آشامیدنی‌‌‌ به‌‌‌جز قند و شکر بیشترین‌‌‌ سهم‌‌‌ را در افزایش‌‌‌ شاخص‌‌‌ فروش و رشته‌‌‌فعالیت‌‌‌های‌‌‌ دارو، محصولات فلزی‌‌‌ به‌‌‌جز ماشین‌‌‌آلات و تجهیزات و سایر کانی‌‌‌ غیرفلزی، ‌‌‌بیشترین‌‌‌ سهم‌‌‌ را در کاهش‌‌‌ شاخص‌‌‌ فروش ثبت‌‌‌ کرده‌اند.

تولید و فروش رشته‌‌‌فعالیت‌‌‌ شیمیایی‌‌‌ به‌‌‌جز دارو
در اسفندماه سال ١٤٠٢ شاخص‌‌‌ تولید رشته‌‌‌فعالیت‌‌‌ شیمیایی‌‌‌ به‌‌‌جز دارو، برمبنای‌‌‌ شرکت‌های‌‌‌ بورسی‌‌‌ نسبت‌‌‌ به‌‌‌ ماه مشابه‌‌‌ سال قبل‌‌‌ کاهش‌‌‌ ٢درصدی‌‌‌ و نسبت‌‌‌ به‌‌‌ ماه قبل‌‌‌ کاهش‌‌‌ ۶٫۸درصدی‌‌‌ داشته‌‌‌ است‌‌‌. همچنین‌‌‌ شاخص‌‌‌ فروش آن نسبت‌‌‌ به‌‌‌ ماه مشابه‌‌‌ سال قبل‌‌‌ افزایش‌‌‌ ۷٫۸درصدی‌‌‌ و نسبت‌‌‌ به‌‌‌ ماه قبل‌‌‌ افزایش‌‌‌ ۵٫۷درصدی‌‌‌ داشته‌‌‌ است‌‌‌. نسبت‌‌‌ به‌‌‌ ماه قبل‌‌‌ شاخص‌‌‌ فروش تمام زیربخش‌‌‌ها به‌‌‌جز پلاستیک‌‌‌ و لاستیک‌‌‌ مصنوعی افزایش‌‌‌ یافته‌‌‌ است‌‌‌. نسبت‌‌‌ به‌‌‌ ماه مشابه‌‌‌ سال قبل‌‌‌ نیز افزایش‌‌‌ شاخص‌‌‌ فروش تحت‌‌‌تاثیر افزایش‌‌‌ فروش زیربخش‌‌‌خوراک پالایشگاه‌ها رشد مثبتی‌‌‌ داشته‌‌‌ است‌‌‌.

تولید و فروش رشته‌‌‌فعالیت‌‌‌ فلزات پایه‌‌‌
در اسفندماه سال ١٤٠٢، شاخص‌‌‌ تولید رشته‌‌‌فعالیت‌‌‌ فلزات پایه‌‌‌ برمبنای‌‌‌ شرکت‌های‌‌‌ بورسی‌‌‌، نسبت‌‌‌ به‌‌‌ ماه مشابه‌‌‌ سال قبل‌‌‌ کاهش‌‌‌ ۳٫۷درصدی‌‌‌ و نسبت‌‌‌ به‌‌‌ ماه قبل‌‌‌ افزایش‌‌‌ ٥درصدی‌‌‌ داشته‌‌‌ است‌‌‌.

در مقابل‌‌‌ شاخص‌‌‌ فروش آن نسبت‌‌‌ به‌‌‌ ماه مشابه‌‌‌ سال قبل‌‌‌ کاهش‌‌‌ ۱۱٫۳درصدی‌‌‌ و نسبت‌‌‌ به‌‌‌ ماه قبل‌‌‌ افزایش‌‌‌ ۹٫۷درصدی‌‌‌ داشته‌‌‌ است‌‌‌. نسبت‌‌‌ به‌‌‌ ماه قبل‌‌‌ شاخص‌‌‌ تولید و فروش زیربخش‌‌‌های‌‌‌ اصلی‌‌‌ افزایش‌‌‌ یافته‌‌‌ است‌‌‌. از طرفی‌‌‌ نسبت‌‌‌ به‌‌‌ ماه مشابه‌‌‌ سال قبل‌‌‌، شاخص‌‌‌ تولید و فروش تمام زیربخش‌‌‌ها به‌‌‌جز شاخص‌‌‌ تولید شمش‌‌‌ کاهش‌‌‌ یافته‌‌‌ است‌‌‌.

تولید و فروش رشته‌‌‌فعالیت‌‌‌ غذایی‌‌‌ و آشامیدنی‌‌‌ به‌‌‌جز قند و شکر

در اسفندماه سال ١٤٠٢، شاخص‌‌‌ تولید رشته‌‌‌فعالیت‌‌‌ غذایی‌‌‌ و آشامیدنی‌‌‌ به‌‌‌جز قند و شکر برمبنای‌‌‌ شرکت‌های‌‌‌ بورسی‌‌‌، نسبت‌‌‌ به‌‌‌ ماه مشابه‌‌‌ سال قبل‌‌‌ افزایش‌‌‌ ۵٫۸درصدی‌‌‌ و نسبت‌‌‌ به‌‌‌ ماه قبل‌‌‌ افزایش‌‌‌ ۱۲٫۳درصدی‌‌‌ داشته‌‌‌ است‌‌‌. همچنین‌‌‌ شاخص‌‌‌ فروش آن نسبت‌‌‌ به‌‌‌ ماه مشابه‌‌‌ سال قبل‌‌‌ افزایش‌‌‌ ۵٫۹درصدی‌‌‌ و نسبت‌‌‌ به‌‌‌ ماه قبل‌‌‌ افزایش‌‌‌ ۱۲٫۶درصدی‌‌‌ داشته‌‌‌ است‌‌‌. نسبت‌‌‌ به‌‌‌ ماه قبل‌‌‌ شاخص‌‌‌ تولید و فروش تمام زیربخش‌‌‌ها به‌‌‌جز لبنیات افزایش‌‌‌ یافته‌‌‌، همچنین‌‌‌ نسبت‌‌‌ به‌‌‌ ماه مشابه‌‌‌ سال قبل‌‌‌ شاخص‌‌‌ تولید و فروش تمام زیربخش‌‌‌ها به‌‌‌جز کیک‌‌‌ و بیسکویت‌‌‌ افزایش‌‌‌ یافته‌‌‌ است‌‌‌.

تولید و فروش رشته‌‌‌فعالیت‌‌‌ دارو
در اسفندماه سال ١٤٠٢ شاخص‌‌‌ تولید رشته‌‌‌فعالیت‌‌‌ دارو برمبنای‌‌‌ شرکت‌های‌‌‌ بورسی‌‌‌ نسبت‌‌‌ به‌‌‌ ماه مشابه‌‌‌ سال قبل‌‌‌ کاهش‌‌‌ ١١درصدی‌‌‌ و نسبت‌‌‌ به‌‌‌ ماه قبل‌‌‌ کاهش‌‌‌ ۲۲٫۳درصدی‌‌‌ داشته‌‌‌ است‌‌‌. همچنین‌‌‌ شاخص‌‌‌ فروش آن نسبت‌‌‌ به‌‌‌ ماه مشابه‌‌‌ سال قبل‌‌‌ افزایش‌‌‌ ۳٫۸درصدی‌‌‌ و نسبت‌‌‌ به‌‌‌ ماه قبل‌‌‌ کاهش‌‌‌ ۲۱٫۷درصدی‌‌‌ داشته‌‌‌ است‌‌‌. نسبت‌‌‌ به‌‌‌ ماه قبل‌‌‌ شاخص‌‌‌ تولید و فروش تمام زیربخش‌‌‌ها کاهش‌‌‌ یافته‌‌‌ است‌‌‌. از طرفی‌‌‌ نسبت‌‌‌ به‌‌‌ ماه مشابه‌‌‌ سال قبل‌‌‌ شاخص‌‌‌ تولید تمام زیربخش‌‌‌ها به‌‌‌جز فرآورده‌های‌‌‌ تزریقی‌‌‌ کاهش‌‌‌ یافته‌‌‌ و در مقابل‌‌‌ شاخص‌‌‌ فروش تمام زیربخش‌‌‌ها به‌‌‌جز قرص و کپسول افزایش‌‌‌ یافته‌‌‌ است‌‌‌.

‌‌‌ قیمت‌‌‌ فعالیت‌‌‌های‌‌‌ صنعتی‌‌‌ بورسی‌‌‌
در اسفندماه سال ١٤٠٢ نرخ رشد ماهانه‌‌‌ قیمت‌‌‌ فعالیت‌‌‌های‌‌‌ صنعتی‌‌‌ بورسی‌‌‌ افزایش‌‌‌ ۱٫۸درصدی‌‌‌ داشته‌‌‌، همچنین‌‌‌ رشد نقطه‌‌‌به‌‌‌نقطه‌‌‌ با کاهش‌‌‌ ۵٫۵واحد درصدی‌‌‌ نسبت‌‌‌ به‌‌‌ ماه قبل‌‌‌، به‌‌‌ ۱۸٫۱‌درصد رسیده است‌‌‌. میانگین‌‌‌ سالانه‌‌‌ شاخص‌‌‌ قیمت‌‌‌ نیز در اسفندماه سال ١٤٠٢ نسبت‌‌‌ به‌‌‌ ماه قبل‌‌‌ ۱٫۵واحد‌درصد کاهش‌‌‌ داشته‌‌‌ و میزان ۲۰٫۵درصد افزایش‌‌‌ را نشان می‌دهد.

بررسی‌‌‌ شاخص‌‌‌ قیمت‌‌‌ رشته‌‌‌فعالیت‌‌‌های‌‌‌ بورسی‌‌‌ نشان می‌دهد در اسفندماه سال ١٤٠٢، رشته‌‌‌فعالیت‌‌‌های‌‌‌ محصولات فلزی‌‌‌ به‌‌‌جز ماشین‌‌‌آلات و تجهیزات و کاشی‌‌‌ و سرامیک ‌‌‌بالاترین‌‌‌ نرخ رشد ماهانه‌‌‌ و رشته‌‌‌فعالیت‌‌‌های‌‌‌ خودرو و قطعات و لاستیک‌‌‌ و پلاستیک‌‌‌ بالاترین‌‌‌ نرخ رشد نقطه‌‌‌به‌‌‌نقطه‌‌‌ را تجربه‌‌‌ کرده‌اند. رشته‌‌‌فعالیت‌‌‌ دارو در اسفندماه، نرخ رشد ماهانه‌‌‌ مثبت‌‌‌ ۲٫۶درصدی‌‌‌ داشته‌‌‌ است‌‌‌.

رشد نقطه‌‌‌به‌‌‌نقطه‌‌‌ رشته‌‌‌فعالیت‌‌‌ دارو نسبت‌‌‌ به‌‌‌ ماه پیش‌‌‌ افزایش ‌‌‌یافته‌‌‌ و به‌‌‌ ١٢‌درصد رسیده و میانگین‌‌‌ سالانه‌‌‌ قیمت‌‌‌ نیز ٣٠‌درصد افزایش‌‌‌ یافته‌‌‌ است‌‌‌.

یکی‌‌‌ از رشته‌‌‌فعالیت‌‌‌های‌‌‌ دیگری‌‌‌ که‌‌‌ در ماه‌های‌‌‌ ابتدایی‌‌‌ سال ١٤٠١ مشمول حذف ارز ترجیحی‌‌‌ شد، رشته‌‌‌فعالیت‌‌‌ غذایی‌‌‌ و آشامیدنی‌‌‌ به‌‌‌جز قند و شکر بود. بررسی‌‌‌ روند قیمت‌ها در این‌‌‌ رشته‌‌‌فعالیت‌‌‌ هم‌‌‌ بعد از گذشت‌‌‌ چند ماه از اعمال این‌‌‌ سیاست‌‌‌ جالب‌‌‌ توجه‌‌‌ است‌‌‌. با حذف ارز ترجیحی‌‌‌ مواد اولیه‌‌‌ رشته‌‌‌فعالیت‌‌‌ غذایی‌‌‌ و آشامیدنی‌‌‌ به‌‌‌جز قند و شکر، رشد ماهانه‌‌‌ شاخص‌‌‌ قیمت‌‌‌ این‌‌‌ رشته‌‌‌فعالیت‌‌‌ در اردیبهشت‌‌‌ و خردادماه سال ١٤٠١ به‌‌‌ حدود ٤٥ و ٥٠‌درصد رسید، اما در ماه‌‌‌های‌‌‌ بعد و پس‌‌‌ از تخلیه‌‌‌ اثر این‌‌‌ شوک به‌‌‌شدت کاهش‌‌‌ یافت. همچنین‌‌‌ پس‌‌‌ از افزایش‌‌‌ در ماه‌‌‌های‌‌‌ اخیر، در اسفندماه رشد ماهانه‌‌‌ منفی‌‌‌ ۰٫۵درصدی‌‌‌ داشته‌‌‌ است‌‌‌. از طرفی‌‌‌ رشد نقطه‌‌‌به‌‌‌نقطه‌‌‌ شاخص‌‌‌ قیمت‌‌‌ در این‌‌‌ رشته‌‌‌فعالیت‌‌‌ در اسفندماه به‌‌‌ ۹٫۲درصد رسیده است‌‌‌. میانگین‌‌‌ سالانه‌‌‌ قیمت‌‌‌ در این‌‌‌ رشته‌‌‌فعالیت‌‌‌ از فروردین‌‌‌ماه نزولی‌‌‌ بوده و به‌‌‌ ۱۷٫۸‌درصد رسیده است‌‌‌.

تولید و فروش شرکت‌های‌‌‌ معدنی‌‌‌ بورسی‌‌‌
در اسفندماه سال ١٤٠٢، نسبت‌‌‌ به‌‌‌ ماه مشابه‌‌‌ سال قبل‌‌‌ با افزایش‌‌‌ ۱۵٫۱درصدی‌‌‌ و نسبت‌‌‌ به‌‌‌ ماه قبل‌‌‌ با کاهش‌‌‌ ٢٨درصدی‌‌‌ مواجه‌‌‌ شده و همچنین‌‌‌، شاخص‌‌‌ فروش شرکت‌های‌‌‌ معدنی‌‌‌ بورسی‌‌‌ نسبت‌‌‌ به‌‌‌ ماه مشابه‌‌‌ سال قبل‌‌‌ با کاهش‌‌‌ ۱۴٫۵درصدی‌‌‌ و نسبت‌‌‌ به‌‌‌ ماه قبل‌‌‌ با کاهش‌‌‌ ۱۶٫۴درصدی‌‌‌ مواجه‌‌‌ شده است‌‌‌. نسبت‌‌‌ به‌‌‌ ماه قبل‌‌‌ شاخص‌‌‌ تولید تمام زیربخش‌‌‌ها و شاخص‌‌‌ فروش زیربخش‌‌‌ گندله‌‌‌ کاهش‌‌‌ یافته‌‌‌ است‌‌‌. نسبت‌‌‌ به‌‌‌ ماه مشابه‌‌‌ سال قبل‌‌‌ افزایش‌‌‌ شاخص‌‌‌ تولید زیربخش‌‌‌های‌‌‌ کنسانتره و گندله منجر به‌‌‌ افزایش‌‌‌ شاخص‌‌‌ تولید و کاهش‌‌‌ شاخص‌‌‌ فروش زیربخش‌‌‌ کنسانتره و گندله باعث‌‌‌ کاهش‌‌‌ شاخص‌‌‌ فروش شده است‌‌‌.

شاخص‌‌‌ تولید، فروش و قیمت‌‌‌ صنایع‌‌‌ بورسی‌‌‌ از اطلاعات ماهانه‌‌‌ ٣٢٢شرکت‌‌‌ بورسی‌‌‌ استخراج می‌شود و با توجه‌‌‌ به‌‌‌ اینکه‌‌‌ این‌‌‌ شاخص‌‌‌ با شاخص‌‌‌ تولید صنعتی‌‌‌ بانک‌‌‌ مرکزی‌‌‌ و مرکز آمار هم‌‌‌ حرکت مناسب‌‌‌ دارد، با دقت‌‌‌ زیادی‌‌‌ می‌‌‌تواند تحولات بخش‌‌‌ صنعت‌‌‌ و معدن کشور را به‌‌‌صورت ماهانه‌‌‌ رصد کند. در این‌‌‌ گزارش تغییرات شاخص‌‌‌های‌‌‌ تولید، فروش و قیمت‌‌‌ شرکت‌های‌‌‌ صنعتی‌‌‌ و معدنی‌‌‌ پذیرفته‌شده در بورس و همچنین‌‌‌ مهم‌ترین‌‌‌ رشته‌‌‌فعالیت‌‌‌های‌‌‌ آن در اسفندماه سال ١٤٠٢ مورد بررسی‌‌‌ قرار گرفته‌‌‌ است‌‌‌.

برآورد این‌‌‌ گزارش نشان می‌دهد، طی‌‌‌ اسفندماه سال ١٤٠٢، شاخص‌‌‌ تولید شرکت‌های‌‌‌ صنعتی‌‌‌ بورسی‌‌‌ نسبت‌‌‌ به‌‌‌ ماه مشابه‌‌‌ سال قبل‌‌‌ با کاهش‌‌‌ ۰٫۷درصدی‌‌‌ و نسبت‌‌‌ به‌‌‌ ماه قبل‌‌‌ با کاهش‌‌‌ ۲٫۸درصدی‌‌‌ مواجه‌‌‌ شده و همچنین‌‌‌ شاخص‌‌‌ فروش شرکت‌های‌‌‌ صنعتی‌‌‌ بورسی‌‌‌ نسبت‌‌‌ به‌‌‌ ماه مشابه‌‌‌ سال قبل‌‌‌ با کاهش‌‌‌ یک‌درصدی‌‌‌ و نسبت‌‌‌ به‌‌‌ ماه قبل‌‌‌ با افزایش‌‌‌ ۶٫۹درصدی‌‌‌ مواجه‌‌‌ شده است‌‌‌. شاخص‌‌‌ قیمت‌‌‌ فعالیت‌‌‌های‌‌‌ صنعتی‌‌‌ بورسی‌‌‌ نیز نسبت‌‌‌ به‌‌‌ ماه مشابه‌‌‌ سال قبل‌‌‌ ۱۸٫۱‌درصد افزایش‌‌‌ و نسبت‌‌‌ به‌‌‌ ماه قبل‌‌‌ ۱٫۸‌درصد افزایش‌‌‌یافته‌‌‌ است‌‌‌.

اقتصاد کلان

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.