×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 April , 2024
احیای ۷۷ واحد راکد صنعتی در کردستان
اقتصاد کلان

به گزارش اقتصادکلان:

بختیار خلیقی صبح امروز در نشست خبر با اصحاب رسانه کردستان با بیان اینکه کردستان مزیت‌های مؤثری در زمینه تجارت، کشاورزی و گردشگری دارد اظهار داشت: مجموعه صنعت، معدن و تجارت علاوه بر مزایای یاد شده مهمترین مزیت استان است که سی درصد تولید ناخالص داخلی و ۳۷ درصد اشتغال کردستان استان را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: یک‌ هزار و ۵۶ واحد صنعتی با ظرفیت اشتغال اسمی ۲۰ هزار نفر در استان وجود دارد که از این تعداد، ۶۶۷ واحد صنعتی فعال، ۱۳۷ واحد راکد است.

خلیقی با بیان اینکه در سال جاری ۱۲۷ مجوز صنعتی با اشتغالزایی برای دو هزار و ۳۰۰ نفر صادر شده است گفت: علاوه بر مزیت تجارت خارجی، ۱۸ گونه ماده معدنی در این استان وجود دارد.

به گفته مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان؛ تدوین برنامه‌های عملیاتی و سند راهبردی و احصا مشکلات و ظرفیت‌های هربخش در قالب این سند راهبردی،  یکی از مهم‌ترین اقدامات انجام شده این سازمان در سال مهار تورم و رشد تولید است.

اجرای ۱۱ طرح پیشران در کردستان

خلیقی تصریح کرد: تکمیل و راه‌اندازی طرح‌های نیمه تمام و اجرای ۱۱ طرح پیشران با محوریت زنجیره فولاد و طرح‌‌های معدنی در استان در حال اجرا است که  پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۱۴۰۵ تمامی این به اتمام برسد.

وی از جذب سرمایه‌گذاران خارجی از اقلیم کردستان و روسیه خبر داد و افزود: درراستای جذب سرمایه‌گذار مجوز سرمایه‌گذاری کمتر از ۲٤ ساعت صادر می‌شود و در کنار این مهم ۱۷ مجوز سرمایه‌گذاری بی‌نام نیز صادر شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به تقویت و حمایت از صنایع کوچک با استفاده از پرداخت تسهیلات ارزان قیمت در سطح استان، اذعان داشت:  از ابتدای امسال  ۳۷ واحد راکد به چرخه تولید بازگشت و در حوزه معدن نیز ۱۱ معدن فعال شدند که در مجموع در دو سال اخیر ۷۷ واحد صنعتی راکد احیا و به چرخه تولید بازگشتند.

کمبود زمین صنعتی اصلی‌ترین مشکل بخش صنعت

خلیقی عدم تطابق با نیازهای واقعی واحدهای صنعتی و کمبود زمین صنعتی را مشکل استان در بخش صنعت عنوان و اظهار کرد: سرانه زمین صنعتی در استان ۱۱ مترمربع بوده، در صورتی‌که سرانه کشوری ۱۸ مترمربع است.

خلیقی در بخش دیگری از سخنانش از وجود ٤۰ واحد دانش‌بنیان مربوط به صنعت معدن در استان خبر داد و افزود: امسال ۱۲۷ مجوز صنعتی با ۲۳ هزار میلیارد ریال و ۲ هزار و ۶۳۳ نفر اشتغالزایی صادر شد که ۱۹۰ درصد رشد اشتغال را بدنبال داشت.

کردستان در جایگاه نخست کشور در تولید شمش طلا

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه کردستان در سطح کشور از لحاظ ذخیره معدنی طلا رتبه دوم و به لحاظ تولید شمش طلا رتبه اول کشور را دارد، تصریح کرد: اکنون ۵۲ درصد طلای کشور در شهرستان قروه تولید می‌شود که جهت افزایش این رقم امسال چهار محدوده طلا را آماده افتتاح داشتیم که در سقز و کامیاران تاکنون دو مورد افتتاح شده است.

وی با اشاره به اینکه استان کردستان به سمت صنعتی شدن حرکت می کند، یادآور شد: کردستان با تولید ۲۵ درصد لاستیک کشور در دهگلان، تولید ۷۵ میلیون عدد لامپ و تولید لوازم‌خانگی با یک میلیون دستگاه در شهرستان بانه، تولید پنج میلیارد نخ سیگار در سقز، تولید سالانه پنج هزار تراکتور و تولید یک میلیون تن سیمان، از ظرفیت‌های بسیار مناسبی برخوردار است.

خلیقی با بیان اینکه یک‌ هزار و ۹۱۹ میلیارد تومان تقاضای تسهیلات واحدهای صنعتی به مجموعه نهادهای ریاست جمهوری اعلام شد گفت: ۶۲۲ میلیارد تومان طرح نهادینه و مصوبه گرفت و تاکنون ۳۲۲ میلیارد از اعتبارات سفر پرداخت شده است.

کردستان از استان‌های مطرح کشور در زمینه سنگ‌های مرمر و تزئینی

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان اعلام کرد: از لحاظ سنگ‌های مرمر و تزئینی قروه که جهانی شده است از استان‌های مطرح کشور هستیم که برای سرمایه‌گذاری فرصت خوبی است.

وی مهمترین دغدغه حوزه معادن را جلوگیری از خام فروشی عنوان کرد و گفت: امسال ۱۶۸ فقره مجوز صنایع مواد معدنی در کردستان صادر شد که ۹۷ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است.

افزایش ۲۰ درصدی صادرات از مرزهای کردستان

وی به آمار صادرات کالا در استان پرداخت و گفت: طی ۱۱ ماهه سال جاری ٤۶۶ میلیون دلار صادرات از مرزهای استان انجام شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزش ریالی ۲۰ درصد و از لحاظ ارزش وزنی ۱٤ درصد  رشد داشته است.

به گفته وی؛ در حوزه پتروشیمی یک درصد، در حوزه صنعت ۴۳ درصد، در حوزه صنایع دستی ۰.۰۵ درصد، در حوزه کشاورزی ۳۴ درصد و در حوزه معدن ۲۰ درصد صادرات از استان ما انجام می‌شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان میزان صادرات استان از سایر گمرکات را ۲۷۸ میلیون دلار عنوان کرد و افزود:در مجموع امسال ۷٤٤ میلیون دلار صادرات داشتیم که مشابه با سال گذشته است.

مدیر کل اداره صمت با اشاره به اینکه اقلیم کردستان عراق با ۹۲ درصد بیشترین حجم صادرات استان را به خود اختصاص دادده است، اذعان کرد: حجم کلی مبادلات استان کردستان در سال جاری ۴.۶ میلیارد دلار بوده است که ۱۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

ثبت ۶۳۰۰ مورد اشتغال در سامانه رصد در سال‌جاری

خلیقی با بیان اینکه در سال گذشته ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال انجام دادیم که بیش از تعهد ما بود، تصریح کرد: امسال نیز ۵ هزار و ۹۸۰ سهمیه اشتغال در استان داشتیم که براساس ثبت در سامانه رصد ۶ هزار و ۳۰۰ مورد اشتغال واقعی که بیشتر از میزان تعهد ما بود انجام شد.

 

رسانه خبری اقتصاد کلان

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.