×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 April , 2024
ضرورت درک صحیح مفهوم توسعه در برنامه‌ریزی
ثریا صلواتی

اکبر محمدی، رییس سازمان برنامه بریزی و بودجه استان کردستان در گفتگوی اختصاصی با اقتصاد کلان در با موضوع فهم توسعه در استان و میزان انطباق برنامه های توسعه ای با معیار های اصیل توسعه و رسالت اصلی رویکرد های سازمان مطبوع بیان داشت: آنگونه که مشهود است هرگاه سخن از وظیفه سازمان یرنامه و بودجه می شود متاسفانه در اذهان موضوع توزیع منابع به عنوان رسالت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تلقی و بر آن تاکید می‌شود در حالی که رسالت‌های دیگری در حوزه‌های مختلف نظیر برنامه‌ریزی، تهیه اسناد بالادستی و درجه یک، تهیه اسناد بخشی و بین بخشی ، آمار و اطلاعات، آموزش و نظام فنی اجرایی به عنوان ماموریت های اصلی سازمان وجود دارد که هرکدام دارای اهمیت قابل توجهی هستند. عملکرد ما در سازمان متمرکز بر ایجاد گفتمان و رویکردی جدید در تمامی حوزه‌های مذکور است و علاوه بر آن متناسب با جایگاه سازمان و مواجهه با اعداد و ارقام و مستندات علمی با رویکردی واقعگرایانه و عملگرایانه متناسب با اولویت و تاکید شخص استاندار شفاف سازی را به عنوان یک اصل اساسی در دستور کار خود داریم.

محمدی در ادامه با موضوع تغییرات در بودجه استان عنوان کرد: در هر صورت اعتباراتی در سطح ملی و استان مصوب و تخصیص داده می‌شود که البته با پیگیری‌ها مدیران ارشد استان به تناسب تغییراتی در میزان آن ممکن است کما اینکه آمارهای بودجه ای استان کردستان و ارتقای رتبه در جدول کشوری در سال جاری گویای نتایج چنین تلاش هایی است. اما نباید از نظر دور ساخت که در نهایت ظرفیت بودجه، اعتبارات استانی، پیوست قانونی و اخیرا مصوبات سفر کاملا مشخص است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان در ادامه با تاکید بر ضرورت درک درست ” فهم توسعه” در برنامه‌ریزی تصریح کرد: اعتقاد شخصی بنده در ابتدا به عنوان یک معلم، کنشگر اجتماعی و سپس به عنوان فردی که سال‌ها در حوزه برنامه‌ریزی فعالیت داشته این است که؛ مفهوم توسعه به اقتضاء تحولات تئوریک مبانی علمی در کل کشور به درستی درک نشده است و نشان مستند آن این است که هدف‌های ترسیم شده برنامه‌های توسعه هم قبل و هم بعد از انقلاب محقق نشده است. متاسفانه تاکنون در این رابطه مفهوم ایده‌آل و عالی که برنامه‌ها بر اساس آن‌ها تدوین شود و رویکرد و سیاست‌های متناسب با آن اتخاذ گردد، نداشته‌ایم. همانگونه که مستحضرید مفهوم توسعه از بحث نرخ رشد شروع و طی تحولاتی خصوصا در سه دهه گذشته مفهوم آن کاملا تغییر پیدا کرده است.

دکتر محمدی در ادامه افزود: توسعه به معنای رضایتمندی مردم که با مشارکت اقشار مختلف مردم همراه باشد، است و میزان رضایتمندی مردم از اقدامات انجام شده در حوزه‌های مختلف؛ عمرانی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و خدمات عمومی می‌تواند نشان از حرکت ما در مسیر درست توسعه باشد ضمن اینکه این رضایتمندی باید به شکلی باشد که با مشارکت حداکثری آحاد مردم همراه باشد.

وی اظهار کرد: رویکرد حاکم در جامعه که به آفتی تبدیل شده این است که توسعه را به معنای “برخورداری حداکثری آحاد مردم از همه چیز” می‌دانند. در کل دنیا چنین رویکردی وجود ندارد که ما به دنبال آن باشیم چرا که به لحاظ منطقی تحقق آن امکان پذیر نیست و قطعا در کل دنیا با محدودیت‌های منابع مالی و عملیاتی مواجه هستند لذا باید به دنبال مفهوم جدید بود و خوشبختانه این اقدام در استان کردستان به عنوان پایلوت در سطح کشور کارهای عملیاتی آن انجام و به منظور رصد توسعه استان‌ها به سایر استان‌ها ابلاغ شده است.

محمدی در ادامه این گفتگو عنوان کرد: در برنامه‌ریزی با دو کلید واژه با عنوان؛ قابلیت‌ها و فرصت‌ها روبه رو هستیم که جمع‌بندی این دو باید خروجی مدنظر برنامه‌ریزی‌ها باشد. قابلیت‌ یعنی اینکه بسترهای هر منطقه و محلی شناسایی و به تناسب این بسترها به آن‌ها فرصت داده شود و زمانی که این اتفاق رخ دهد باید انتظار خروجی مناسب داشته باشیم. پس در برنامه‌ریزی گام اول برای توسعه این است که قابلیت‌ها شناسایی و هرچه قابلیت‌ها ریزتر باشد قاعدتا برنامه‌های اجرایی ما عملیاتی تر خواهد شد. لذا در این راستا طرح مطالعات توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستایی در ۸۳۵ روستا براساس پیشنهادات مردم همان روستا تدوین شده است و نکته مهم اینکه ما قائل به تساوی بر توزیع خدمات در میان شهرستان‌ها نیستیم، متاسفانه این موضوع در نظام برنامه‌ریزی ایران و در میان مردم به رسمی نامیمون و توقعی نابجا تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه در کنار شناسایی قابلیت‌ها توزیع امکانات به فراخور سطح نیاز و سلسله مراتب کلیدواژه بعدی ما خواهد بود گفت: بسیاری از خدمات از لحاظ منطق اقتصادی و منطق تخصصی آن رشته در سطوح مختلفی قرار دارند بنابراین تلاش ما  اجرای گفتمان در چهارچوب این کلیدواژه‌ها است.

محمدی با تاکید بر ضرورت مفهوم توسعه در برنامه‌ریزی کشور گفت: متاسفانه این مسئله به اقتضاء تحولات تئوریک مبانی علمی در کل کشور به درستی درک نشده و نشان مستند این است که هدف‌های ترسیم شده برای برنامه‌های توسعه هم قبل و هم بعد از انقلاب محقق نشده است و تاکنون مفهوم ایده‌آلی که برنامه‌ها بر اساس آن‌ تدوین و رویکرد متناسب با آن اتخاذ گردد، نداشته‌ایم.

رییس سازمان برنامه و بودجه استان کردستان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در استان کردستان در بحث مشارکت چه اقداماتی انجام شده است؟ گفت: مفهوم مشارکت هم تعریف آن می‌تواند متنوع باشد و هم بستر فرهنگی، سیاسی و پیشینه تاریخی هر اجتماعی بر آن تاثیرگذار باشد. بنابراین توقعات ما باید از سطح و نوع مشارکت با دنیای غرب کاملا متفاوت باشد. اصلی‌ترین دلیل این فاصله، پیشینه تاریخی ما است که نوع بلوغ فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در کشورهای شرقی خصوصا ایران شکل گرفته، قاعدتاً منطق مشارکت ما با منطق دنیای غرب کاملا متفاوت است لذا تدوین و طراحی مدل محلی مشارکت الزامی است. خوشبختانه دولت در این راستا در گام اول برنامه هفتم توسعه برای اولین بار با رویکرد مسئله محوری را آغاز کرده است طی روش‌شناسایی که به استان‌ها ارجاع شد ۱۶ چالش اصلی و ۱٦ موضوع اصلی شناسایی شد در همین راستا طی برنامه‌ای فشرده در دوسال گذشته، کارگروه‌های ویژه‌ای در رابطه با هرکدام از این محورها و چالش‌ها در استان تشکیل و بالغ بر ۱٤۰ بند پیشنهاد در حوزه‌های مختلف ارائه شد که تعدادی از آن‌ها در لایحه پیشنهاد مجلس مطرح شده است.

محمدی با اشاره به اینکه ابزار بعدی ما شورای برنامه‌ریزی است که به عنوان دولت محلی می‌تواند نگاه کلان از بالا به پایین مرکز را تا حد امکان تعلیل کند بیان کرد: نکته مهم این است که چگونه می‌توانیم مردم را به بسندگی برسانیم؟ برای رسیدن به این هدف؛ بازنگری قوانین و مقررات می‌‌تواند به دستگاه‌های دولتی کمک کند که نقش تسهیل‌گر و بستر‌ساز ورود مردم به عرصه را داشته باشند همچین  حذف مراودات چهره‌ به چهره که از طریق راه‌اندازی سامانه در دستگاه‌های مختلف و مورد بعدی ورود مردم به اقتصاد است چرا که شاکله بحث مشارکت در نظامات .معمولا در حوزه اقتصادی است.

ایشان در رابطه با سفر اخیر ریاست جمهوری و هیات دولت افزودند: در سفر نخست ریاست محترم جمهور بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان در قالب ۱۸۰ پروژه مصوب شد که از تعهدات دور اول تا به امروز ۷ هزار میلیارد تخصیص دریافت شده است. در دور دوم سفر پروژه‌های حیاتی استان نظیر؛ راه‌آهن، فرودگاه سقز و ۱٤ کلان پروژه و حدودا ۵۶ پروژه دیگر که مجموعا ۷۲ پروژه به ارزش روز ۳۸ هزار میلیارد به بهره‌برداری رسید.

وی با اشاره به اینکه رویکرد ما در کردستان اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام است و اگر سیاست‌های گذشته را ادامه می‌دادیم و میان تمام پروژه‌ها توزیع اعتبار داشتیم قطعا هیچ یک از این پروژه‌ها به اتمام نمی‌رسید، افزود: پروژه‌های دور دوم سفر با همین رویکرد انجام خواهد شد و چنانچه تعهدات قبلی به اتمام نرسیده باشند مصوبات جدید در راستای تکمیل آن‌ها هزینه خواهد شد. ۱۲۰ مصوبه با اعتبار ۱٤ هزار میلیارد تومان که عمدتا در تکمیل پروژه‌های قبلی است و این تعهدات تا سال ۱٤۰٤ ادامه و پیگیری خواهد شد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان از رشد ٤۶ درصدی اعتبارات استان در سال ۱٤۰۲ نسبت به سال گذشته و ارتقاء استان به رتبه ۱۰ کشوری در بحث اعتبارات خبر داد و اظهار کرد: بخشی از اعتبارات در قالب اعتبارات استانی است که سال گذشته ۲ هزار و ۱۳٦ میلیارد تومان بود که امسال به ۳ هزار و ۶۲۸ میلیارد تومان رسید. در کنار این موارد اعتباراتی با عنوان جداول پیوست قانون وجود دارد که طبق آن ۲۱ پروژه ملی و چند پروژه استانی با اعتبار ۲ هزار میلیارد تومان در قالب همان مصوبات سفر اجرا می‌شود. ردیف‌های متفرقه‌ای نظیر؛ ٤۰۰ میلیارد تومان در محرومیت زدایی داریم که به تناسب درآمد به استان برگشت داده می‌شود.

وی یکی دیگر از دستاوردهای سفر رئیس جمهور به استان را بازگشایی مرز سیف و هنگه‌ژال بانه دانست و گفت: موافقتنامه‌هایی در حوزه‌های عمرانی و هزینه‌ای انجام شده است البته فعلا تخصیص‌های حوزه عمرانی مناسب نیست اما در بحث خرید گندم ۱۷۲ میلیارد خرید داشتیم که فقط ۶۰ میلیارد آن پیشبینی شده بود و همین موضوع باعث شد تخصیص‌های عمرانی با تاخیر انجام شود که دولت وعده تخصیص‌های مناسبی به این حوزه داده شده است.

محمدی در بخش پایانی سخنان خود عنوان کرد: کلید واژه بعدی ما کریدور شمال- جنوب به عنوان مطالبه بعدی استان و همچنین رفع مشکل آب شرب مناطق شرقی استان است و امیدواریم بتوانیم پروژه‌ را به نقطه مناسب برسانیم. همچنین طراحی ٤ برنامه مناسب در حوزه کشاورزی، تدوین برنامه جامع برای توانمند‌سازی اسکان غیر رسمی، تدوین ۳۰ پروژه الویت‌دار برای نایسر از دیگر اقدامات دولت در کردستان است که با جدیدت پیگیر تمام مسائل استان هستیم.

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.