×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 April , 2024
تشکیل دبیرخانه دائمی جشنواره موسیقی اقوام ایرانی در سنندج

به گزارش اقتصادکلان، شامگاه سه‌شنبه ۱۱ مهرماه جاری، مراسم اختتامیه اولین جشنواره موسیقی سنه ویژه اقوام ایرانی با حضور استاندار کردستان، هنرمندان جمعی از مردم و مسئولین در پردیس سینما بهمن سنندج برگزار شد.

اسماعیل زارعی کوشا استاندار کردستان در این آیین فرهنگی، ضمن خیر مقدم و اظهار فروتنی و ارادت خدمت هنرمندان و میهمانان این جشنواره خصوصا فرمانده سنندجی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، امیر دریادار شهرام ایرانی، اظهار داشت: نام امیر ایرانی همچنان که پسوند ایران را باخود به همراه دارد، طنین صدای پرصلابتش در آبهای دنیا بارها و به کرات، لرزه بر اندام دشمنان و بدخواهان و صهیونیست‌های خبیث انداخته است، باهمه وجود به این فرزند برومند کردستان افتخار می‌کنیم که امین مقام معظم رهبری است.

وی تصریح کرد: خداوند بزرگ را شاکرم که این توفیق و افتخار برای بنده، همکارانم و مردم عزیز استان کردستان فراهم شد که در ایام پر خیر و برکت ماه مولود و هفته وحدت میزبان جمع وزین و فرهیخته‌ای از هنرمندان همه اقوام اصیل ایرانی از اقصی نقاط سرزمین پر افتخارمان ایران در شهر زیبای سنندج، شهر عشاق و عرفا و شهر بزرگان ادب و عرفان، هنر و موسیقی باشیم.

زارعی کوشا ضمن قدردانی از حضور هنرمندان در این جشنواره و کسانی که در اجرای این برنامه و چندین ماه قبل در تمهید مقدمات این مراسم و کارهای مریوط به انتخاب آثار وداوری‌ها زحمت کشیده‌اند، افزود: بر خود می‌بالیم که امروز استان کردستان وشهر سنندج، کانون توجه و تمرکز و عنایت جامعه هنری و ملت ایران است.

وی با اشاره به اینکه ارزش اصالت موسیقی نواحی به خودی خود بسیار بالاست یادآور شد:  فراتر از آن اینکه همه اقوام ایرانی امروز در سنندج در کنار هم گردآمده‌اند تا به بهانه جشنواره موسیقی اقوام، هم صدایی، یکدلی و همدلی همه ملت ایران را به نمایش بگذارند.

استاندار کردستان تاکید کرد: امیدوارم دبیرخانه این جشنواره در شهر سنندج و استان کردستان با اهتمام همکاران عزیز در صداوسیما و سایر مدیریت‌ها ایجاد شود و ما بتوانیم این جشنواره را سالانه با حضور بزرگان و فرهیخته‌گان این عرصه، برگزار کنیم.

زارعی کوشا در وصف کردستان زیبا با ظرفیت‌های ویژه و پتانسیل‌های بی بدیل خدادای اظهار کرد: کردستان را باید یک‌ بار دیگر از نو شناخت و بار دیگر آنگونه که هست به ایران و جهان معرفی کرد، باید انگاره‌های ناصحیح درباره کردستان را زدود و تصحیح کرد چراکه کردستان مهد مردمانی سخت‌کوش به غایت میهمان نواز، غیرتمند، هنردوست و هنرمند است.

وی با اشاره به نام‌آوران و هنرمندان بزرگ و فقید کردستانی بیان کرد: سنندج و کردستان دیار عندلیبی‌ها، کامکارها، یوسف زمانی‌ها، ناظری‌ها و پورناظری‌ها و شهر جلال محمدیان ها است که هنوز نوای هنرمندان این دیار در دوران دفاع مقدس در گوش همه ایرانیانی که آن روزها را تجربه کردند، طنین انداز و خاطره انگیز  است و این منطقه، شهر هنرمندان برجسته است.

استاندار کردستان با اشاره به اینکه، امروز کردستان زیبا در آستانه یک جهش در توسعه و پیشرفت در همه حوزه هاست، خاطرنشان کرد:  در ۲ سال گذشته از عمر دولت سیزدهم، عملکرد عمرانی و میزان جذب اعتبارات ما در استان کردستان معادل ۳ برابر ۱۰ سال قبل از آن است.

طبق اظهارات زارعی کوشا،این جشنواره و دیگر برنامه‌های فرهنگی و هنری در هفته وحدت، جشنواره گردو و توت فرنگی و این دست رویدادهای فرهنگی در راستای پیشرفت استان برگزار شده است و در آینده نزدیک نیز، توسعه همه جانبه را برای این استان نوید می‌دهد

گفتنی است؛ نخستین جشنواره موسیقی ویژه اقوام ایرانی که با حضور ۲۴ گروه از ۱۸ قوم از تاریخ هشتم مهر در سنندج آغاز شد، هنرمندان تا امروز  ۱۱ مهر ماه جاری در خانه کرد، عمارت خسروآباد، پارک دیدگاه و سینما بهمن، هر روز از ساعت ۱۷ عصر تا ۲۲ شب با اجرای بی نظیرشان، هنرنمایی کردند.

تقدیر ویژه شامل اهدای لوح تقدیر، تندیس جشنواره و کلید شهر خلاق موسیقی به استاد حسین کشت‌کار بوشهری، محمدجواد سوهانی و ماموستا شفیع کیمنه‌ای از آیتم‌های نخستین جشنواره موسیقی اقوام ایرانی بود که فضای دلنشین و بی‌نظیری را به مجلس بخشید، تمبر و تندیس جشنواره موسیقی اقوام رونمایی شد.

گروه‌های موسیقی گیلکی، سیستانی، بختیاری، بلوچی، لکی، قشقایی، کردی، ترکمن، البرز فارسی، خراسان جنوبی، بندری، مازنی، گروه‌های کردی، ترکمن، عربی، لکی، کردی، بویراحمدی، گیلکی، سیستانی، فارسی دری، قشقایی، کرمانجی، تالشی، اقلیم کردستان در مکان‌های مختلف در قالب این جشنواره در سنندج، هنرنمایی کردند.

کارگاه شعر و ترانه علیرضا قزوه در سینما بهمن سنندج و اجرای پنل تخصصی همراه با تجلیل از هنرمندان نیز از دیگر بخش‌های این جشنواره بود.

این جشنواره با مشارکت معاونت استان‌های صداوسیما، صداوسیمای مرکز کردستان، استانداری کردستان و شهرداری سنندج برگزار شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.