×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 18 May , 2024
۱۶ هزار پرونده معوق در دادگستری استان کردستان مختومه شد

به گزارش اقتصاد کلان، حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین حسینی صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته قوه قضائیه که در سالن جلسات مجتمع قضایی شهید قدوسی سنندج برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی و تبریک این هفته به قضات و کارکنان دستگاه قضایی استان، اظهار کرد: نقشه راه قوه قضائیه در چهار سال اخیر از بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری آغاز و بر اساس بیانیه سند تحول قضایی تدوین شده و بعد از انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین اژه‌ای به ریاست قوه قضاییه، این برنامه به سند تحول و تعالی ارتقا یافته است.

وی با اشاره به اینکه برای اجرای این اسناد، برنامه عملیاتی سالانه در کل دادگستری‌های کشور تدوین شد، گفت: اجرای عدالت و ایجاد اعتماد و رضایت‌مندی و امیدآفرینی در بین مردم جزو اهداف اولویت‌دار سند تحول قضایی بوده که خوشبختانه این اهداف به طور نسبی حاصل شده و همچنان این رویکرد ادامه دارد.

 رسیدگی به ۴۵۴ هزار پرونده قضایی در سال ۱۴۰۱ 

رئیس‌کل دادگستری استان کردستان به تشریح آمار و عملکرد دستگاه قضایی پرداخت و خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۱ در کل دادگستری استان اعم از دادسرا، محاکم بدوی، محاکم تجدیدنظر و شورا‌های حل اختلاف ۴۵۰ هزار پرونده به شعب وارد شده و قضات دادگستری استان ۴۵۴ هزار و ۵۰۰ پرونده را رسیدگی و مختومه کرده‌اند.

وی افزود: در سال گذشته ۷ درصد از پرونده‌های موجودی پرونده‌های قضایی دادگستری استان کردستان کسر شده و در این حوزه رتبه سوم کشوری را کسب نمودیم که حاصل تلاش شبانه‌روزی و روحیه جهادی قضات و کارکنان اداری دادگستری استان است.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی از کسر نزدیک به ۳۰ هزار پرونده از موجودی پرونده‌های دادگستری کردستان در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ خبر داد و بیان کرد: سرقت، توهین، ضرب و جرح، تخریب، تهدید، کلاهبرداری و تصادفات جزو ۷ جرایم پرتکرار در استان بوده است.

وی “مطالبات مالی، اعسار از پرداخت محکوم به، ابطال سند رسمی، اثبات مالکیت و طلاق توافقی” را بیشترین عنوان پرونده‌های دعاوی حقوقی در استان عنوان و گفت: درسال ۱۴۰۱, ۱۲.۵ درصد ورودی پرونده‌های کیفری کاهش یافته و دادگستری استان موفق به کسب رتبه پنجم کشوری شد.

رئیس‌کل دادگستری استان کردستان با اشاره به اینکه در سال گذشته نرخ رسیدگی در هر شعبه به صورت میانگین ۱۰۲ درصد بوده که با این وضعیت رتبه سوم کشوری را کسب کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: رسیدگی به پرونده‌های معوق جزو برنامه‌های اولویت‌دار بوده که قضات استان در این قسمت ۱۶ هزار پرونده معوقه را در سال ۱۴۰۱ رسیدگی کرده و رتبه چهارم کشوری در این حوزه بدست آمد.

رئیس‌کل دادگستری استان کردستان با اشاره به انجام ۴۰ هزار ملاقات‌های مردمی مسئولان قضایی با مردم، عنوان کرد: یکی از عمده‌ترین درخواست‌های مردمی، اعمال ماده ۴۷۷ است که در سال گذشته یک هزار و ۳۸ مورد درخواست در این بخش به دستگاه قضایی استان وارد شده که از این حدود ۸۰۰ مورد از درخواست‌ها معادل ۸۰ درصد رسیدگی و تنها در ۳ درصد از این موارد احکام قضایی نقض شده و این موضوع بیانگر اتقان آرای صادره قضایی است.

وی به وضعیت شورا‌های حل اختلاف پرداخت و ابراز کرد: در سال گذشته ۳۸ درصد از پرونده‌های وارده به شورا‌های حل اختلاف کردستان منجر به صلح و سازش شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی افزود: در سال ۱۴۰۱ بیش از ۳۸ درصد پرونده‌های شورای حل اختلاف استان منجر به صلح و سازش شد.

وی اظهار کرد: طی چند سال اخیر شاهد فعالیت ستاد صبر و تلاش گروه‌های صلح یار در سطح استان بودیم و در این راستا برای هزار و ۵۰۰ صلح یار ابلاغ صادر شد.

رئیس کل دادگستری کردستان خاطر نشان کرد: در سال ۱۴۰۱ شاهد افزایش ۶ درصدی پرونده‌های ورودی بودیم که نسبت به رشد ۱۵ درصدی سال ماقبل آن، ۹ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی اذعان کرد: این کاهش آمار ورودی پرونده‌ها، نتیجه اقداماتی همچون بهره‌گیری از ظرفیت و توان صلح یاران و همچنین حکمین برای ایجاد صلح و سازش در بین طرفین پرونده بوده است.

رئیس‌کل دادگستری استان کردستان از کاهش ورودی پرونده‌های تصادفات به دادسرا‌های استان خبر داد و گفت: در سال گذشته با تلاش‌های ستاد‌های صبر ۱۲ مورد گذشت از قصاص داشتیم و در سال جاری نیز تاکنون ۳ مورد گذشت از حکم قصاص در استان اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به اینکه در بخش داوران، ۵۵ نفر پس از آزمون و صلاحیت، معرفی و آماده آموزش و اخذ پروانه داوری شده است، افزود: ۱۷ پروانه میانجیگری در کردستان صادر و این افراد هم اکنون مشغول به فعالیت هستند.

رئیس‌کل دادگستری استان کردستان در بخشی دیگر از سخنان خود کاهش جمعیت کیفری زندان را جزو برنامه عنوان کرد: در سال گذشته ۳ هزار و ۱۶۵ حکم جایگزین حبس صادر و حوزه اشتغال و بازدید و نظارت قضات بر زندان فعال شده است.

آزادی ۲۳۴ زندانی جرائم غیرعمد در سال گذشته 

وی از صدور ۳۱۶۵ حکم جایگزین حبس در سال ۱۴۰۱ در محاکم استان خبر داد و افزود: به قضات استان تاکید شده تا بصورت مستمر از زندان‌ها بازدید کنند و در این راستا در سال گذشته ۲ هزارو ۲۰۰ مورد بازدید از زندان‌ها توسط قضات انجام شده است.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی از کاهش میانگین زندانیان تحت قرار از ۲۱ درصد به ۱۶ درصد در سال گذشته خبر داد.

تثبیت ۴۹ درصدی اسناد مالکیت اراضی کشاورزی 

رئیس‌کل دادگستری استان کردستان از تثبیت ۱۰۰ درصدی اراضی ملی استان خبر داد و خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۴۲ درصد از اراضی کشاورزی استان تثبیت شده که در خصوص مساحت اراضی تثبیت شده در این بخش، استان حائز رتبه نخست کشوری شد و در سال‌جاری تاکنون تثبیت اراضی کشاورزی به ۴۹ درصد رسیده است.

وی از رفع تصرف ۱۲۶۰ هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در استان در سال گذشته خبر داد و افزود: در حوزه دریاچه زریبار مریوان ۷۵۰۰ متر مربع رفع تصرف شده است.

جلوگیری از بیکاری ۶۹۷ نفر با اقدامات ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری استان 

رئیس کل دادگستری استان کردستان با اشاره به اینکه در سال گذشته مشکلات ۱۹ واحد تولیدی رفع و ۱۴ واحد تعطیل احیا و از بیکاری ۶۹۷ نفر در استان جلوگیری شد، عنوان کرد: به منظور حمایت و تحقق شعار سال، از خردادماه سال جاری هر هفته از یک واحد تولیدی بازدید و به مشکلات آن ورود کرده ایم.

وی افزود: دستور داده ایم تا اجرای هیچ کدام از احکام قضایی در این حوزه منجر به تعطیلی واحد‌های تولیدی و بیکاری کارگران در کردستان نشود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی به فعالیت‌های حوزه مبارزه با فساد در استان اشاره کرد و افزود: اقدامات شاخصی و متعددی پیرامون برخورد با فساد و تخلفات مدیران اجرایی صورت گرفته که به نحو مقتضی اطلاع‌رسانی شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.