×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 19 May , 2024
بیجار قطب تولید گندم دیم در استان کردستان
اقتصاد کلان

 

به گزارش اقتصاد کلان، اسماعیل زارعی کوشا
“اسماعیل زارعی کوشا” صبح امروز نوزدهم اردیبهشت ماه در ۱٤۰مُین سفر شهرستانی خود، در سفری یک روزه مهمان مردم بیجار بود.
این سفر به منظور افتتاح و کلنگ زنی چند طرح عمرانی، ورزشی و صنعتی، برپایی میز خدمت و دیدار مردمی انجام شد که در ابتدای سفر در دهستان خسروآباد، بخش چنگ الماس بیجار حضور یافت و مورد استقبال گرم و صمیمی جمعی از مردم شهید پرور این دیار قرار گرفت.

استاندار کردستان در جمع مردم این دهستان ضمن گرامیداشت یاد و خاطر شهدای این دیار اظهار داشت: باید به مردم این روستا بابت پرورش چنین فرزندان رشیدی که در راه دفاع از امنیت کشور و کیان جمهوری اسلامی از جانشان گذشتند تبریک گفت، به‌راستی این مدال‌های افتخار با هیچ چیز قابل قیاس نیست.

زارعی کوشا به ظرفیت‌های شهرستان بیجار در حوزه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: این شهرستان قطب تولید گندم دیم در کشور است، یعنی به تنهایی تولید بیش از ۳ درصد گندم کشور را بر عهده داشته و در استان نیز بیشترین میزان تولید گندم را داشته است.

وی با تاکید بر اینکه بخش کشاورزی از موضوعات مهم این منطقه است، افزود: مسائل و موضوعات بخش کشاورزی توسط مدیران جهاد کشاورزی پیگیری خواهد شد. بخشی از مطالب مطرح شده نیز مربوط به حوزه وزارت نیرو بود که این موضوعات هم پیگیری می‌شوند.

استاندار کردستان خاطرنشان کرد: تمام مسائل و مشکلات مطرح شده تولید، کشاورزی و هزینه‌ها، بحق و درست است اما در این دولت اتفاقی که در قیمت خرید تضمینی گندم افتاد نسبت به دولت‌های قبلی کم‌سابقه‌ای بود اما باز به توجه ویژه نیاز دارد.

زارعی‌کوشا با بیان اینکه بیش از ۳۰۰ هزار تن در این منطقه گندم تولید شد که عددی بالاتر از پنج همت درآمد از محل فروش آن‌ها حاصل شد، اذعان کرد: اگر درآمدهای حاصله از تولید محصول گندم این شهرستان، در اینجا سرمایه‌گذاری شود بخشی از مشکلات اقتصادی این منطقه رفع می‌شود.
وی با اشاره به اینکه اگر منابع حاصله از فروش گندم در بانک‌های این شهرستان سرمایه گذاری شود بسیاری از مشکلات پرداخت تسهیلات برطرف می‌شود، افزود: کل منابع بانکی استان ۵۰ همت است که معادل ۱۰ درصد آن از محل فروش محصول گندم کشاورزان بیجاری حاصل شده است.

استاندار کردستان با تاکید بر ضرورت انجام زیرساخت‌هایی در شهرستان بیجار، خاطر نشان کرد: میانگین راه روستایی آسفالته کشور ۸٤ درصد است که در استان کردستان میانگین راه روستایی در ابتدای این دولت ۶۲ درصد بود که امروز به ۷۵ درصد رسیده است.

زارعی کوشا با اشاره به اینکه طی این دوسال ۳۸۰ کیلومتر در استان راه روستایی احداث شده است، گفت: شاخص راه روستایی بیجار ۷۸/۵ است که از میانگین استانی بالاتر است و این شهرستان از لحاظ نسبت طول آسفالت به معابر رتبه اول استان را دارد.

وی با اشاره به اینکه هنوز برخی از روستاها از راه روستایی برخوردار نیستند وبرنامه جدی برای این روستاها داریم، افزود: راه روستا‌های کهنه حصار و قزن دره از طریق استان همدان به پیمانکار سپرده شده‌اند و راه روستاهای جبریل، کلوچه، چشم آدینه و کهریز پیمانکار دارند و امیدواریم در فصل عمرانی عملیات احداث آن‌ها با سرعت انجام شود و مابقی روستاهای این بخش نیز در دستور کار قرار دارد.

استاندار کردستان نسبت به کاهش میانگین کشوری با استان طی یک سال و نیم باقی‌مانده از عمر دولت ابراز امیدواری کرد.

زارعی کوشا به اقدامات انجام شده در حوزه مقاوم سازی و اجرای طرح هادی این شهرستان اشاره و اظهار کرد: تعداد طرح هادی اجرا شده در شهرستان بیجار ۵۷ روستا است که از این تعداد ۳۰ روستا در دولت سیزدهم انجام شده و ۲۵ روستا در دست اجرا است.

وی تصریح کرد: اقدامات انجام شده نشان‌ می‌دهد که در حوزه طرح هادی پیشرفت خوبی داشته‌ایم و امیدواریم این روند با سرعت پیش‌برود.

زارعی کوشا اظهار کرد: در حوزه مقاوم‌سازی مسکن ۶ هزار و ۷۶۲ واحد مقاوم سازی شده که از این تعداد ۲هزار و ۲۰۰ واحد در این دو سال انجام شده است.

وی افزود: ۱٤۳ روستا دارای شبکه ملی اطلاعات هستند که میانگین استان ۹۰ درصد و میانگین شهرستان بیجار نیز ۹۰ درصداست.

به گفته استاندار کردستان؛ تعداد روستاهای تحت پوشش تلفن همراه ۱٤۷ روستا است که از ابتدای دولت ۲٤ روستا پوشش آن‌ها برقرار شده است.

وی گفت: پوشش اینترنت ۴g روستای خسروآباد تا هفته آینده برقرار می‌شود.

استاندار کردستان با بیان اینکه شهرستان بیجار در بحث گلخانه جز شهرستان‌های پیشگام است گفت: بزرگترین گلخانه استان با متراژ ۱۵ هکتار در سفر رئیس جمهور افتتاح کردیم و فاز‌های بعدی آن در حال اجرا است.

استاندار کردستان در بخش پایانی سخنان خود گفت: این شهرستان در حوزه گردشگری نیز ظرفیت‌های مناسبی دارد و هر از طرحی که توسعه این حوزه کمک کند، حمایت خواهیم کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.