×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 26 April , 2024
۲۷درصد پرونده‌های ارجاعی به مصلحین در کردستان منجر به سازش شد

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کردستان گفت: ۲۷درصد از پرونده‌‌های ارجاعی به مصلحین در استان منجر به صلح و سازش شد.

به گزارش اقتصاد کلان، رضا اعظمی در نشست هم‌اندیشی با اصحاب رسانه که در معاونت اجتماعی دادگستری کردستان برگزار شد، اظهار داشت: معاونت پیشگیری از وقوع جرم در راستای اجرای اصل ۱۵۶ قانون اساسی برنامه‌هایی را در راستای پیشگیری از وقوع جرم انجام می‌دهد و اجرا می‌کند.

وی با ابراز اینکه “در سال جاری ۲۷ برنامه اجرایی برای معاونت پیشگیری از وقوع جرم استان ارسال شده است”،‌ گفت: در زمان حاضر جزو استان‌هایی هستیم که در زمان‌بندی قانونی، برنامه‌های ابلاغی را پیگیری کرده‌ایم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کردستان به برنامه‌های حوزه فرهنگی اجتماعی پرداخت و افزود: پیشگیری از اعتیاد، خشونت و آسیب‌های حوزه کودکان جزو برنامه‌های ابلاغی است که با برگزاری کارگاه‌ها و آموزش‌های خاص با همکاری دستگاه‌های مربوطه نسبت به این موارد اقدام شده است.

وی پیشگیری از طلاق زوجین و تداوم زندگی پایدار را جزو برنامه‌های اولویت‌دار عنوان و خاطرنشان کرد: ۱۴ مرکز پیش از طلاق در سطح استان فعالیت دارند که در خصوص تصمیم زوجین نسبت به پیشگیری از طلاق، مشاوره‌هایی را ارائه می‌دهند.

اعظمی‌ با اشاره به به‌کارگیری ظرفیت مصلحین و حکمین قرآنی مردمی برای صلح و سازش در پرونده‌ها تصریح کرد: این‌ معاونت آماده ارائه مشاوره به خانواده‌های طلاق بالاخص کودکانی است که پدر و مادر آنها از یکدیگر جدا شده‌اند، در همین راستا ۲۷درصد از پرونده‌هایی که به این مصلحین ارجاع شده, به صلح و سازش منجر شده است.

وی از برگزاری دوره‌های آموزشی برای زوجینی که در کردستان تصمیم به طلاق دارند، خبر داد و ابراز داشت: هدفمان پیشگیری از طلاق است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کردستان با ذکر اینکه حمایت از حقوق زنان و خانواده از دیگر حوزه‌های پیشگیری از وقوع جرم است، اضافه کرد: در تمامی شهرستان‌های سطح استان یک مرکز مهر و در سنندج دو مرکز مهر راه‌اندازی شده است تا شرایط ملاقات کودکان طلاق با زوجین را فراهم کند.

وی خاطرنشان کرد: ۸ دفتر حمایت از حقوق زنان و خانواده نیز در استان تأسیس شده است که زنان می‌توانند به آن مراجعه کنند.

اعظمی با بیان اینکه راه‌اندازی دادگاه‌ اطفال و نوجوانان از دیگر موارد حوزه حمایت از زنان و خانواده در معاونت پیشگیری از وقوع جرم به‌شمار می‌رود، یادآور شد: حوزه پیشگیری‌های مردمی و مشارکت‌های مدنی از دیگر حوزه‌‌هایی است که به‌کمک سازمان‌های مردم‌نهاد اداره می‌شود.

وی از فعالیت دو هزار و ۶۵۰ نفر در قالب طرح دیده‌بان مردمی در استان خبر داد و افزود: این افراد در حوزه جرائم و آسیب‌های حوزه زمین و زمین‌خواری و… فعالیت دارند.

اعظمی با اظهار اینکه حوزه پیشگیری‌ قضایی از دیگر حوزه‌های معاونت حل اختلاف است که در زمینه معاملات خودرو و املاک فعالیت می‌کند، ادامه داد: در همین قالب کارگاه‌هایی برای تمام افراد فعال در حوزه خودرو و املاک برگزار می‌شود تا اطلاعات حقوقی آنها بالا برود و کمتر پرونده‌های این حوزه تشکیل و به دادگاه‌های سطح استان ارجاع شود.

وی از پیگیری و اعمال مجازات‌های جایگزین حبس خبر داد و  اعلام کرد: این‌ مجازات‌ها مانند تأمین غذا برای حیوانات وحشی، رسیدگی به منابع طبیعی، پاک‌سازی محیط‌های عمومی و… است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کردستان اذعان کرد: یکی دیگر از برنامه‌های حوزه پیشگیری اجرای برنامه پیشگیری از کلاهبرداری سایبری است که در این زمینه کارگاه‌های مختلفی برگزار شده است.

اعظمی با اشاره به اینکه پیشگیری از جرائم مرتبط به سلاح‌های غیرمجاز که به زمینه امنیتی برمی‌گردد، از دیگر حوزه‌های فعالیت معاونت پیشگیری از وقوع جرم است، گفت: شورای پیشگیری از وقوع جرم، موضوعاتی را که در کمیته‌های تخصصی مورد بررسی قرار می‌گیرد کنکاش می‌کند.

منبع/ تسنیم

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.