×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 April , 2024
صادرات ۲۲۱ میلیون دلاری کالا از مرزهای کردستان به خارج از کشور

به گزارش اقتصادکلان، طه سمیعی در سنندج اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون ۲۲۱ میلیون دلار کالا از استان به خارج کشور صادر شده که در برنامه تدوین شده، سهم استان کردستان از میزان صادرات کشور، ۲۰۳ میلیون دلار در نظر گرفته شده بود.

وی از تحقق ۱۰۹ درصدی برنامه حوزه صادرات در کردستان خبر داد و افزود: صادرات سایر گمرکات نیز ۱۲۶ میلیون دلار بوده و در نهایت حجم کل صادرات از مرزهای استان ۳۴۷ میلیون دلار بوده است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به اینکه کردستان استانی مرزی و دارای پتانسیل های خوب در زمینه تجارت مرزی است، بیان کرد: این استان یکی از دروازه‌های تجاری به سمت کشور عراق و کشور سوریه و نهایتاً دریای مدیترانه محسوب می‌شود.

به گفته سمیعی، استان کردستان به عنوان دومین مرز ترانزیت کشور شناخته می‌شود و در این راستا برنامه‌ریزی‌هایی برای توسعه صادرات در سطح استان انجام گرفته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: واردات کردستان از طریق ثبت سفارش نیز ۱۰۹ میلیون دلار و ترانزیت یک میلیارد و ۶۴۳ میلیون دلار بوده و حجم کل مبادلات شامل صادرات، صادرات سایر گمرکات، واردات و ترانزیت  ۲ میلیارد و ۹۹ میلیون دلار بوده است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان ادامه داد: در زمینه صادرات ۲۲۱ میلیون دلار در ۵ ماهه سال جاری داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزشی ۳۷ درصد رشد داشته است.

سمیعی گفت: بیشترین کشورهایی که استان کردستان با آنها مبادله تجاری داشته کشور عراق، سوریه، افغانستان، هند و روسیه بوده و همچنین به کشورهای آسیا و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس نیز صادرات داشته‌ایم.

وی اظهار داشت: البته در سطح کشور ۵ کشور عمده هدف صادراتی چین، عراق، امارات، ترکیه و هند است که چین با ۲۹ درصد و عراق با ۱۸ درصد بیشترین سهم ارزشی در امر صادرات را دارند.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان یادآور شد: مجموع واردات ۳ بازارچه موقت غیررسمی نیز در سال گذشته معادل ۴۰ میلیون دلار و طی ۵ ماهه نخست سال جاری حدود ۱۹ میلیون دلار بوده است.

سمیعی ادامه داد: عمده کالاهای وارداتی نیز شامل کولر گازی، یخچال، ظرفشویی، آبمیوه‌گیری و زودپز بوده است.

انتهای پیام

منبع: جبرگزاری فارس/ کردستان

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.