×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 18 May , 2024
۳۷ درصد اشتغال کردستان مربوط به حوزه صمت است

به گزارش اقتصاد کلان، «بختیار خلیقی» رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در نشست اصناف و بازاریان با فرمانده سپاه بیت‌المقدس کردستان به ارائه گزارشی از وضعیت کاری خود پرداخت و با اشاره به اینکه ۳۰ درصد از تولید ناخالص استان مربوط به این مجموعه است، اظهار داشت: ۳۷ درصد اشتغال کردستان مربوط به حوزه صمت است.

وی با بیان اینکه امسال اولویت برنامه‌ها حرکت در راستای تحقق شعار سال بود، گفت: بررسی و احصا مسائل و مشکلات و تلاش در جهت حل آنها همواره سرلوحه کارهایمان است.

رئیس سازمان صمت استان کردستان خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۱۰۲۷ واحد تولیدی و صنعتی در استان کردستان داریم که از این تعداد ۶۵ درصد فعال، ۲۵ درصد نیمه فعال و ۱۵ درصد که شامل ۱۳۱ واحد می‌شود، غیرفعال هستند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۶ واحد راکد راه‌اندازی کردیم، افزود: امسال نیز یک واحد پس از ۹ سال تعطیلی با اشتغال‌زایی ۳۰۰ نفر احیا خواهد شد.

خلیقی با بیان اینکه کردستان، پنجمین استان معدنی کشور محسوب می‌شود، از تلاش برای جذب سرمایه‌گذاران این حوزه و سرمایه‌گذاری در استان خبر داد و بیان داشت: در مجموعه معادن ۱۸ گونه ماده معدنی در استان وجود دارد, در تولید طلا در سطح کشور رتبه اول و در زمینه سنگ‌آهن نیز پنجمین استان برتر کشور هستیم.

وی یکی از برنامه‌های دولت را جلوگیری از خام فروشی و فرآوری محصول در همان منقطه فعالیت ذکر کرد.

رئیس سازمان صمت استان کردستان به حوزه تجارت اشاره کرد و افزود: تجارت و بازرگانی ما با توجه به مرزی بودن استان و اینکه دروازه غرب کشور، کریدور شرق به غرب را متصل خواهد کرد به عنوان دروازه تجاری بسوی مدیترانه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی تجارت خارجی در گمرک مرزی باشماق را دارای جایگاه ویژه‌ای برشمرد و گفت: در باشماق با رتبه دومین گمرک کشوری، بیش از ۶ میلیارد دلار حجم کالا به ثبت رسیده است.

به گفته خلیقی؛ صدور ۳۸۵ کارت بازرگانی فعال در استان و استفاده از ظرفیت مرزنشینان که در شعاع ۳۰ کیلومتری بیش از ۱۹۶ هزار نفر و ۲۰ کیلومتری هم ۸۷ هزار نفر حضور دارند، می‌تواند در کنار سه بازارچه مرزی تعریف شده که بصورت غیر رسمی ثبت شده، رشد اقتصادی را در منطقه افزایش دهد.

این مسئول با اشاره به اینکه ۸۵ هزار واحد صنفی کردستان، حدود یک دوازدهم جمعیت استان را شامل می‌شود، تصریح کرد: ۱۲۰ اتحادیه صنفی در ۱۰ اتاق اصناف ساماندهی شده‌اند که ۸۵ هزار واحد صنفی دارای پروانه و ۱۲ هزار نیز بدون پروانه در حال فعالیت هستند!

رئیس سازمان صمت استان کردستان ابراز داشت: عمده مشکل ما در انتخابات اتحادیه‌ها است چرا که هیئت مدیریه‌های اتحادیه‌ها هم محدودیت‌هایی دارد که مشکلات جدی برای اتحادیه‌ها ایجاد کرده است.

وی گفت: دریافت تسهیلات مورد نیاز متقاضیان جدید صنفی هم مراحل سختی دارد و سرمایه در گردش یکی از مهترین مرحله آغاز یک فعالیت صنفی، تولیدی و یا صنعتی است.

خلیقی ساماندهی دستفروشان را ضروری دانست و اضافه کرد: این قشر فعالیت صنفی دارند اما هیچ نوع عوارضی به دولت پرداخت نمی‌کنند.

وی درباره وضعیت صنوف آلاینده‌ها ادامه داد: نخستین شهرک صنفی در سقز به بهره‌برداری رسیده و امیدواریم که اولین قدم برای تجمیع صنوف آلاینده در شهرستان‌ها در دستور کار قرار گیرد.

رئیس سازمان صمت استان کردستان گفت: در بخش بهداشت و درمان هم خواهان اجرا و رعایت دستور عمل‌ها هستیم. هم‌اکنون برای صدور پروانه کسب و کار، بیش از ۲ تا ۵ میلیون تومان باید به شبکه بهداشت و درمان توسط متقاضی پرداخت شود که نیاز به بررسی مجدد دارد.

خلیقی با یادآوری اینکه ۲۲ واحد تولیدی بزرگ در استان وجود دارد متذکر شد: یکی دیگر از مشکلات استان که موجب بروز تورم نقطه به نقطه در استان نیز می‌شود در هزینه حمل و نقل است که بسیاری از بازاریان از آنجایی که اجناس خود را از دیگر استان‌ها وارد می‌کنند باید هزینه حمل و نقل را نیز بر اجناس خود محاسبه کنند که باعث گران‌تر شدن کالا نسبت به دیگر استان‌ها می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.