×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 26 April , 2024

به گزارش اقتصادکلان، محمد مهدی برومندی، امروز در چهارمین جشنواره توت‌فرنگی روستای شیان که در شهرستان سنندج برگزار شد، ضمن قدردانی از متولیان برگزاری این جشنواره اظهار داشت: کردستان از پتانسیل های اصلی کشور در تولید محصولات کشاورزی است که علاوه بر تأمین کشور، در زمینه صادرات هم موفق عمل کرده است.

وی با اشاره به اینکه باغداران کردستان سرآمد باغداران ایران هستند، گفت: علی‌رغم وجود مشکلات در حوزه زیرساخت کشاورزی در کردستان، کشاورزان این استان در سخت‌ترین شرایط محصولات کشاورزی تولید و به بازار عرضه می‌کنند.

برومندی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد ارزآوری کشاورزی مربوط به بخش باغبانی است، عنوان کرد: سالانه ۱۳۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در سطح کشور تولید می‌شود که از صادرات بخشی از آن ۶ میلیون دلار ارزی عاید کشور می‌شود.

به گفته معاون امور باغبانی وزارت کشور، سالانه ۹ میلیون تن توت فرنگی در دنیا تولید می‌شود که از این میزان ۱۲۰ هزار تن در ایران تولید می‌شود که افزون بر ۶۰ درصد تولید توت فرنگی ایران متعلق به کردستان است.

وی با اشاره به اینکه طی دوسال اخیر اقدامات خوبی در زمینه کاست، داشت، برداشت و بازاریابی انجام شده است، خاطر نشان کرد: در سند تحول کشاورزی استان یکی از مهمترین بخش‌ها توت‌فرنگی است که مرکز تحقیقات کشاورزی و دانشگاه کردستان در تولید و توسعه کشت این محصول تاثیرگذار بودند.

ارزش افزوده فرآوری و صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی باید به مردم استان برسد

اسماعیل زارعی‌کوشا، استاندار کردستان نیز در این مراسم، این جشنواره را جشن شکرگذاری وجود چنین نعمتی در کردستان خواند و اظهار داشت: توت‌فرنگی سنندج در ایران معروف است و برای جذب مردم از نام توت‌فرنگی سنندج استفاده می‌کنند که این افتخار برای ما است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته وعده دادیم در حوزه سردخانه و صنایع تبدیلی حرکت و اقدام اساسی انجام شود که خوشبختانه امروز این وعده تحقق یافت.

استاندار کردستان تصریح کرد: ظرفیت سردخانه‌ای استان در سال گذشته ۵۰ هزار تن بود که اکنون ظرفیت سردخانه‌ای  به ۷۰ هزار تن رسیده و حدودا ۲۵۰ هزار تن ظرفیت در حوزه صنایع تبدیلی نیز صورت گرفته است.

زارعی کوشا هدف از انجام چنین کارهایی را فرآوری محصولات در خود استان و کسب درآمد برای کشاورزان عنوان کرد و گفت: ارزش افزوده فرآوری و صنایع تبدیلی محصولات باید به مردم استان برسد لذا باید این روند با قوت ادامه یابد.

وی در بخش پایانی سخنان خود از تخصیص چند برابر اعتبارات سال گذشته به بخش سیروان، به منظور رونق وضعیت روستاهای این بخش، در سال جاری خبر داد.

انتهای پیام/ ثریا صلواتی

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.