×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 18 May , 2024
از اروپا تا آمریکای لاتین؛ تکیه جهان به طرح‌های واکسن کرونا

به گزارش اقتصاد کلان، به رغم روند صعودی شمار مبتلایان به کووید-۱۹ در جهان و تهدید روز افزون شیوع گونه‌های جهش‌یافته، همه کشورهای جهان از اروپا گرفته تا آمریکای لاتین امیدوارند تا در سایه چتر حمایتی واکسیناسیون، به کابوس کرونا پایان دهند.

به گزارش روز سه شنبه اقتصاد کلان، براساس اطلاعات آماری تارنمای «جهان ما در آمار» (Our World in Data)، تا کنون بیش از ۱۴۵ میلیون نفر در جهان، دست‌کم دوز نخست واکسن کرونا را دریافت کرده و بیش از ۲۴۲ میلیون دوز واکسن در حدود ۱۰۰ کشور جهان تزریق شده است.

به این ترتیب در قاره‌های آفریقا، آسیا، آمریکا به ترتیب ۸، ۲۸ و ۲۵ کشور، طرح واکسیناسیون کووید-۱۹ را آغاز کرده اند.  

واکسیناسیون در اروپا

از یکم مارس ۲۰۲۰ تا امروز دوم مارس ۲۰۲۱(اسفند۹۸- اسفند۹۹)، شمار موارد ابتلا به ویروس کرونا در اروپا از یکهزار و ۵۲۰ نفر به ۳۴ میلیون و ۲۵۲ هزار و ۵۱ نفر و شمار جانباختگان از ۳۱ نفر به ۸۱۵ هزار و ۸۳۹ نفر افزایش یافته است.  

۲۴ ژانویه ۲۰۲۰ (چهارم بهمن) و ساعاتی از اقدام مقام‌های چین در ممنوعیت سفرها و قرنطینه دو هفته ای نگذشته بود که تایید ابتلای دو بیمار در فرانسه به تیتر یک رسانه‌ها به عنوان “کرونا به اروپا رسید” تبدیل شد.

روسیه، انگلیس، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا و آلمان به ترتیب با ثبت بیش از چهار میلیون و ۲۵۷ هزار، چهار میلیون و ۱۸۲ هزار، سه میلیون و ۷۶۰ هزار، سه میلیون و ۲۰۴ هزار و دو میلیون و ۹۳۸ هزار مورد ابتلا، پنج کشور نخست اروپایی به لحاظ شمار مبتلایان ویروس کرونا قرار دارند.  

«هانس کلاگ» مدیر دفتر اروپای سازمان جهانی بهداشت ساعاتی پیش در صفحه توییترش نوشت: بر اساس داده‌های ارائه شده از سوی ۳۸ کشور اروپایی، تا کنون ۱۵ میلیون و ۹۳۶ هزار و ۲۳۵ نفر که برابر با کمتر از دو درصد از جمعیت قاره سبز را شامل می‌شود، واکسن کووید-۱۹ دریافت کرده اند.  

به رغم روند صعودی شمار مبتلایان به کووید-۱۹ و تهدید روز افزون شیوع گونه‌های جهش‌یافته، اروپا امیدوار است تا در سایه چتر حمایتی واکسیناسیون، به کابوس کرونا پایان دهد. طرح واکسیناسیون سراسری کووید-۱۹ در اروپا از ۲۷ دسامبر ۲۰۲۰ (هفتم دی ماه) با وعده ایمن سازی ۷۰ درصدی جوامع تا تابستان ۲۰۲۱ آغاز شد.

بر اساس اعلام کمیسیون اروپا، تا کنون سه واکسن فایزر- بیون‌تک، مودرنا و آسترازنکا چراغ سبز برای تامین و توزیع واکسن در قاره سبز را دریافت کرده اند.

با این حال به نوشته نشریه ال پائیس، همزمان با افزایش نیاز اروپا به تامین هر چه سریعتر واکسن برای شهروندانشان و کمبود محموله های مورد نیاز به موجب بدعهدی برخی شرکت‌های تولیدی در تحقق تعهداتشان، نگاه کشورهای اروپایی نیز رفته رفته به سمت واکسن اسپوتنیک وی روسیه معطوف می‌شود.

پس از مجارستان، نخستین محموله از ۲۰۰ هزار دوز واکسن اسپوتنیک وی دیروز (دوشنبه) به اسلوواکی به عنوان دومین کشور دریافت کننده این واکسن در اتحادیه اروپا رسید.
واکسن روسی اسپوتنیک وی هنوز به تایید آژانس دارویی اروپا نرسیده است.

دولت چک نیز به تازگی از انجام مذاکرات با دولت روسیه برای دریافت این واکسن خبر داد. «آندری بابیس» نخست وزیر چک گفت: من به شما قول می‌دهم که سایر اعضای اتحادیه اروپا نیز تا ماه‌های آینده، دریافت واکسن اسپوتنیک روسیه را مطالبه خواهند کرد.

جمهوری چک هر چند تا کنون به قوانین اتحادیه اروپا در استفاده از واکسن‌های مورد تایید آژانس دارویی اروپا پایبند بوده اما شرایط وخیم شیوع کرونا در این کشور سبب شده تا در توافق با شرکت‌های تولید واکسن همچون روسیه منتظر نمانده و مراحل دستیابی سریعتر به اسپوتنیک وی را آغاز کند.

«سباستین کورتز» صدر اعظم اتریش و «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان نیز به تامین واکسن روسیه ابراز تمایل کرده اند.  

به گزارش خبرگزاری پرنسا لاتینا، خارج از اتحادیه اروپا کشورهای صربستان و بوسنی هرزگوین نیز از دریافت کنندگان واکسن اسپوتنیک وی به شمار می‌روند. با رسیدن نخستین محموله از ۱۰۰ هزار دوز واکسن روس به فرودگاه بوسنی، دولت وعده داد واکسیناسیون بیش از ۲۰ درصد جمعیت این کشور را با این محموله پوشش دهد.

واکسیناسیون در آمریکای لاتین

از آغاز روند واکسیناسیون کووید-۱۹ در آمریکای لاتین (۲۴ دسامبر/ چهارم دی ماه) حدود دو ماه می‌گذرد و این منطقه در سایه شناسایی گونه‌های جهش یافته انگلیسی و برزیلی، همچنان با بیش از ۲۱ میلیون و ۴۸۰ هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا در جایگاه یکی از اصلیترین کانون‌های شیوع بیماری همه‌گیر قرار دارد.

بر اساس اطلاعات منابع رسمی دولت ونزوئلا، نخستین محموله از ۵۰۰ هزار دوز واکسن سینوفارم چین همراه با محموله ا از تجهیزات پزشکی و بهداشتی از قبیل ماسک و آزمایش‌های تشخیصی ساعاتی پیش به فرودگاه سیمون بولیوار در کاراکاس، پایتخت این کشور رسید.

ونزوئلا پیشتر در نخستین محموله از واکسن روسیه، ۱۰۰ هزار دوز اسپوتنیک وی دریافت کرده است.

همچنین در تازه ترین خبرها از واکسیناسیون در آمریکای لاتین، نخستین محموله از ۱۱۷ هزار دوز واکسن فایزر در قالب برنامه «کواکس» (برنامه پیش‌خرید و توزیع عادلانه واکسن کووید-۱۹ زیر نظر سازمان جهانی بهداشت) به کلمبیا رسید.

سازمان بهداشت پان آمریکن ارسال این محموله به کلمبیا را «گامی تاریخی در جهت اطمینان از توزیع عادلانه واکسن در برابر بیماری همه‌گیر» توصیف کرد.

این نهاد زیر مجموعه سازمان ملل به تازگی با تاکید بر اینکه واکسن‌های کرونا نباید فقط امتیازی در دسترس و اختیار گروهی اقلیت باشد، اعلام کرد کشورهای آسیب پذیر آمریکای لاتین و کارائیب، در اسرع وقت به بیشترین محموله‌های واکسن نیازمندند.

«تدروس آدهانوم» مدیر کل سازمان جهانی بهداشت در بیانیه ای اعلام کرد: کلمبیا تلاش زیادی برای به دست آوردن شرایط دریافت نخستین محموله واکسن در قالب برنامه کواکس انجام داده است. من به همه کسانی که با جدیت برای [تحقق] این امر تلاش کرده اند، ادای احترام می‌کنم.  

برزیل با حدود ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار دوز، مکزیک شش میلیون و ۵۰۰ هزار دوز، کلمبیا با دو میلیون و ۷۰۰ هزار دوز، آرژانتین دو میلیون و ۳۰۰ هزار دوز و پرو با یک میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن کرونا در قالب برنامه کواکس، در صدر دریافت کنندگان آمریکای لاتین قرار دارند.

به نوشته تارنمای اسپانیایی شبکه سی ان ان، بر اساس تارنمای آماری دانشگاه آکسفورد،  تا کنون دست‌کم ۱۳ میلیون و ۳۸۸ هزار و ۷۰۳ دوز واکسن کرونا در منطقه آمریکای لاتین تزریق شده است.

در حال حاضر، در شیلی ۱۶ درصد، در آرژانتین ۱.۶۵ درصد، برزیل ۳.۴۳ درصد و مکزیک ۱.۴ درصد از شهروندان واکسن کرونا دریافت کرده اند. در برزیل تا کنون بیش هفت میلیون و ۳۰۰ هزار دوز واکسن تزریق شده که در مقایسه با جمعیت ۲۱۱ میلیون نفره این کشور، رقم ناچیزی است.  

در مقابل، شیلی در مدت زمان کمتر از یک‌ماه حدود ۱۶ درصد از ۱۹ میلیون نفر جمعیت خود را در برابر ویروس کرونا واکسینه کرده و به عنوان سردمدار کشورهای آمریکای لاتین در زمینه پیشبرد طرح واکسیناسیون شناخته شده است.

همچنین تا کنون گزینه های واکسن سینوواک، فایزر، آسترازنکا، کانسینو و اسپوتنیک در منطقه آمریکای لاتین استفاده شده است.

بانک جهانی در سال ۲۰۱۹، مجموع جمعیت منطقه آمریکای لاتین و کارائیب را نزدیک به ۶۴۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر برآورد کرده است که اگر تعداد افراد واکسینه شده را به نسبت جمعیت کل در نظر بگیریم تا کنون فقط ۰.۳ درصد از مردم این منطقه واکسن دریافت کرده اند.

به نوشته سی ان ان تا کنون پنج کشور کوبا، گواتمالا، هندوراس، نیکاراگوئه و اوروگوئه روند واکسیناسیون کووید-۱۹ را آغاز نکرده اند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.