×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 26 April , 2024
متمم بودجه ۹۹ شهرداری “سنندج” مبهم است

اعضای شورای شهر سنندج مدعی شده که ابهاماتی در متمم بودجه سال ۱۳۹۹ شهرداری سنندج، از نظر تعیین میزان اعتبارات ردیف‌های تعریف‌شده و میزان هزینه‌کردها وجود دارد.

به گزارش اقتصاد کلان از سنندج ، چراغ سبز شورای ‌شهر سنندج طی این سال‌ها برای تصویب متمم‌هایی که شهرداری در نیمه‌دوم هر سال ارائه می‌کرد تا بتواند افزایش درآمد‌های خود را – بیش‌از سقف مصوب بودجه‌- از طریق ایجاد یک‌سری محل‌های هزینه‌ای موجه کند، امسال و در چند ماه پایانی به انتخابات شورای شهر، تغییر رنگ پیدا کرده است.

“سیدانور رشیدی و فرزاد زارعی” دو عضو شورای شهر سنندج در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از ابهام در اصلاحیه/ متمم بودجه سال ۱۳۹۹ شهرداری سنندج خبر داده و خواستار ورود دستگاه‌های نظارتی به این موضوع شدند. آنان می‌گویند که افزایش اقلام درآمدی در بودجه اصلاحیه ۹۹ صرفاً برای پوشش هزینه‌های پیش‌بینی شده است؛ اقلام هزینه با واقعیت منطبق بوده اما اقلام درآمد دارای منطق محاسباتی نیست؛ در پیش‌بینی‌ها باید ابتدا اقلام درآمدی منطبق بر واقعیت انجام و سپس هزینه‌ها پیش‌بینی شود و در صورت عدم تعادل بودجه در بخش هزینه‌ای، باید چهار کار “مدیریت هزینه‌، کاهش هزینه‌ها به نحوی که به کیفیت کار لطمه وارد نشود، شناسایی منابع درآمدی پایدار و جدید و دارایی‌های مازاد به فروش برسد” اجرا شود که این موارد در شهرداری سنندج مورد غفلت واقع شده است.

این دو عضو شورای شهر سنندج با بیان اینکه منکر زحمات و برخی اقدامات عمرانی در سطح شهر نیستیم، اظهار کرده که از محل هزینه‌کرد و کیفیت و عدم رعایت آئین‌نامه شهرداری حرف برای گفتن داشته و انتظار می‌رفت شهرداری در بودجه سال ۹۹ در هزینه‌کرد صرفه‌جویی می‌کرد اما انحرافاتی در نحوه هزینه‌ها در سال‌جاری افزایش پیدا کرده که نیازمند رسیدگی و شفافیت است.

آنان از افزایش درآمد در برخی کدها خبر داده و اعلام کرده در بودجه پیشنهادی سال ۹۹ در فروش اموال غیرمنقول یکهزار و ۱۵۰۰ درصد نسبت به بودجه سال ۹۸ افزایش درآمد داشته که زمانی‌که موضوع را بررسی کرده آقای شهردار اقدام به تعریف یک‌سری پروژه‌های عمرانی کرده که در این مقطع زمانی و در این اوضاع نامناسب اقتصادی و روزهای کرونایی، منجر به فروش اموال‌ و املاکی شده که پشتوانه شهر و شهرداری است و این جای نقد دارد.

دو عضو شورای شهر سنندج می‌گویند ما هیچ‌وقت منکر آسفالت کردن خیابان‌های سطح شهر نیستیم اما در تعریف درآمد مکتسبه برای آسفالت حرف برای گفتن داشته و در سال ۹۷ و ۹۸ هم اعلام کرده که ضروریتی ندارد که ملک میلیاردی برای آسفالت به فروش رسانده و به‌جای آن پیشنهاد تأسیس کارخانه آسفالت داده اما گوش ندادند، زمانی این پیشنهاد را داده که برای احداث کارخانه آسفالت ۱۲۰ تنی ۵ میلیارد تومان هزینه نیازمند بود اما در حال حاضر به ۱۵ میلیارد تومان هم رسیده است.

آنان مدعی هستند که شهردار سنندج در حالی به پیشنهاد “جلوگیری از فروش ملک میلیاردی شهرداری برای آسفالت خیابان و تأسیس کارخانه آسفالت” گوش نداده که از طرف دیگر قرارداد ۲۲ میلیارد تومانی با ترک تشریفات با یک پیمانکار برای آسفالت منعقد شده است و برای پرداخت آن، ملکی که پشتوانه شهرداری بوده را تهاتر کرده که این بیانگر عدم مدیریت صحیح درآمد است.

دو عضو شورای شهر سنندج به طرح پارک سوار میدان آزادی انتقاد داشته و می‌گویند که توافق شهرداری، آموزش و پرورش و اوقاف برای اجرای این طرح به تصویب شورای شهر نرسیده و حال در اصلاح بودجه پیشنهادی سال‌جاری 4 میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برای هزینه احداث مجدد این دیوار، جدول‌گذاری، آسفالت و نصب سردرب آورده که غیر منطقی است و این در حالی‌ است که شهرداری بیش از ۴۰۰ متر زمین تجاری در دو طبقه بدون دریافت پذیره و ارزش افزوده به آموزش و پرورش واگذار کرده است.

آنان به شیوه اجرا و هزینه‌کرد ۵۰ میلیارد تومانی پروژه پیاده راه فردوسی سنندج نیز ایراد گرفته و می‌گویند شهرداری ۳۷ میلیارد تومان این هزینه را بودجه پیشنهادی سال‌جاری آورده و ۱۳ میلیارد دیگر را نیز در بودجه سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته و تاکنون مابقی اعضا برای هزینه‌کرد ۲۴ میلیارد تومان در قالب ۴ فقره ۶ میلیارد تومانی موافقت کرده اما ما به دلایلی همچون “عدم در نظر گرفتن پیوست فرهنگی، عدم شفافیت در هزینه‌کرد، افزایش ترافیک در خیابان‌های دسترسی به محل پیاده راه و ضررساندن به دستفروشان” مخالفت خود را اعلام کرده‌ایم.

دو عضو شورای سنندج مدعی شدند که شهردار در بودجه پیشنهادی سال‌۹۹، دو میلیارد تومان به ایجاد پارکینگ طبقاتی اختصاص داده که از شما به عنوان خبرنگار سؤال داشته که آیا پارکینگ طبقاتی جدیدی در سطح شهر می‌بینید که احداث شده باشد؟

وی با بیان اینکه شهردار همچنین در بودجه پیشنهادی سال‌۹۹، دو میلیارد تومان برای ایجاد زمین‌های روباز اختصاص داده که ما هیچ اقدامی در این راستا نمی‌بینیم و وقتی موضوع را پیگیری کرده می‌گویند مربوط به هزینه‌کرد ۲ میلیارد تومان برای تیم والیبال راه‌یاب ملل مریوان است، کمااینکه در چرایی کمک شهرداری به این تیم ورزشی که هیچ بازیکن سنندجی در آن حضور نداشته، انتقاد و حرف برای گفتن داریم.

دو عضو شورای سنندج می‌گویند شهرداری در حالی برای حوزه‌های مختلف هزینه کرده که ارقام بیشتر از برنامه‌های پیش‌بینی شده بوده و در حال حاضر درخواست تصویب ۱۲۰ میلیارد تومان بودجه داشته که اضافه بر سازمان است.

آنان در واکنش به گفت‌وگوی اخیر استاندار کردستان با خبرنگار تسنیم و اعلام کمک ۲۳۰ میلیارد تومانی به شهرداری سنندج، اظهار کردند اگر آقای استاندار منظورشان بازگرداندن طلب ۱۶۰ میلیارد تومانی از اوایل انقلاب تاکنون از کل دستگاه‌های اجرایی بوده، این کمک محسوب نمی‌شود چرا که این حق شهرداری و در راستای اجرای قانون تبصره «و» بند ۵ بوده و نباید منت قانون را بر سر شهروندان گذاشته اما اگر غیر از این باشد، تشکر هم می‌کنیم.

دو عضو شورای سنندج مدعی هستند در حالی ملک‌های میلیاردی شهرداری سنندج به فروش می‌رسد که در محل قراردادهای ترک تشریفات هزینه می‌شود؛ به عنوان نمونه در سال گذشته یکی از دستگاه‌ها به‌جای پرداخت طلب شهرداری، یک ملک در تهران به ارزش ۲۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به شهرداری داده که در ماه هفتم و هشتم امسال با ۲۴ میلیارد تومان به یک شرکت به فروش رسیده است حال سؤال اینجاست که آیا با این همه افزایش قیمت مسکن، فروش این ملک به این میزان منطقی است؟ کدام عقل سلیمی این را تأیید می‌کند؟ آیا اگر این مصوبه را تأیید کنیم واقعاً خیانت نکرده‌ایم؟

آنان می‌گویند وقتی شیوه فروش این ملک تهران را از مسئولان شهرداری پیگیری کرده، می‌گویند ۳ بار آن را به مزایده گذاشته و کسی شرکت نکرده و سپس به فروش رسیده است، سؤالمان این است که آیا شهروندان و خبرنگاران به عنوان چشم و گوش مردم، این موضوع را تابحال شنیده‌اند؟

دو عضو شورای سنندج می‌گویند: مسئولان شهرداری سنندج در بودجه پیشنهادی سال ۹۹، ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای احداث بوستان “کوچکه ره ش” سنندج در نظر گرفته که این میزان هزینه‌کرد منطقی نیست، سؤال اینجاست چرا ۵ میلیارد تومان از این میزان اعتبار را برای ایجاد پارک در نواحی منفصل شهری نایسر هزینه نکردند؟ در حالی‌که 100 میلیون تومان برای ورودی نایسر در نظر گرفته‌اند.

آنان می‌گویند ما منکر ارائه خدمات و خدمت به شهروندان نیستیم اما حرفمان این است که همه سطح شهر، بالاشهر و پایین شهر به یک چشم دیده شود نه اینکه در بلوار انتظامی و ساحلی شهر، حریم فضای سبز و پارک احداث شود چرا که در روبه‌روی دانشگاه شهید یزدان‌پناه، یک پارک از ۴سال گذشته بلاتکلیف رها شده و به‌خاطر یک دیوار و پله یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان صورت وضعیت آورده‌اند که این برایمان قابل قبول نیست.

دو عضو شورای سنندج مدعی هستند که برابر مکاتبات موجود که آمادگی در اختیارگذاشتن و انتشار آن در خبرگزاری تسنیم را نیز داشته، همین ایرادات را در بودجه سال ۹۶، ۹۷ و ۹۸ نیز به شهرداری و سایر همکارانمان در شورای شهر گرفته اما برای هر موضوعی بهانه‌ای داشته‌اند.

آنان می‌گویند برای پروژه سنه سنتر ۳۴ میلیارد تومان پول در نظر گرفته‌اند که بنا به دلایل و مستندات تخلفات گسترده و بزرگ‌ترین خیانت در این پروژه انجام شده و حتی دستگاه‌های نظارتی این موضوع را به شهرداری و شورای شهر اعلام کرده اما رئیس شورای شهر سنندج از ابلاغ آن به اعضای شورای شهر خودداری کرده است.

دو عضو شورای سنندج بیان کردند شهردار به‌نام احداث مراکز بازیافت انباشت زباله در بودجه پیشنهادی سال ۹۹، ۳۴ میلیارد تومان هزینه آورده و وقتی مکان و آدرس این مرکز را پیگیری کرده، می‌گوید مربوط به پرداخت حقوق پارکبان است و این در حالی‌ست که از سویی دیگر قبض پسماند صادر کرده و بازیافتی صورت نگرفته و از ۵ سال گذشته مخالف این اقدام بوده‌ایم؛ سؤال دیگر این است مگر در بخش هزینه‌های جاری، پرداخت این پول‌ها تعریف نشده که بار دیگر در بخش عمرانی آن را در نظر می‌گیرند؟

آنان بیان کردند در پارک فرجه پشت سالن عباس‌آباد حدود ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان هزینه لوله‌گذاری و نهال توسط شهرداری انجام شده که بعد از مدتی به دلیل عدم مدیریت، نهال‌ها کنده و لوله‌ها به سرقت رفت در حالی‌که می‌توانستند با هزینه‌کرد اصولی، پارکی در خور شأن احداث کنند.

این دو عضو شورای سنندج اظهار کردند که شهردار در یک جلسه رسمی از کمک ۲ تا ۳ میلیارد تومانی استانداری برای تجهیزات پروژه فرهنگسرا خبر داد و سپس درخواست تصویب ۱۰۰ میلیون تومان جهت مقاوم‌سازی این پروژه را به اعضای شورای شهر داده که اکنون در بودجه پیشنهادی ۱۷ میلیارد تومان در نظر گرفته و حتی مشاور پروژه هم آن را تأیید نکرده است، آیا مقاوم‌سازی یک پروژه نیازمند ۱۷ میلیاردتومان اعتبار است؟

آنان می‌گویند: شهرداری سنندج ۹ جایگاه پمپ گاز CNG در سطح شهر داشته که درآمد آن مشخص نیست تا جایی‌که برای پرداخت پول گاز مصرفی آن مانده‌ایم، سؤال اینجاست آیا خلق این وضعیت نشان از عدم مدیریت نیست؟؛ شهرداری 2 میلیارد تومان به ستاد مقابله با کرونا اختصاص داده که نحوه هزینه‌کرد آن اصلاً مشخص نیست؛ ۲۰۰ میلیون تومان برای پروژه رهایافته تلکابین سنندج هزینه شده که معلوم نیست کجا هزینه شده است؟؛ برای تملک املاک ۵ میلیارد تومان پول در نظر گرفته بودند که در بودجه به ۴۰ میلیارد تومان رسیده و منبع تأمین پول تملک آن مشخص نیست؛ فقط برای نصب، جابه‌جایی مجسمه آبیدر سنندج با یک جرثتقیل و سنگ‌کاری اطراف ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته‌اند که باید مشخص شود.

حشمت‌اله صیدی شهردار سنندج نیز درباره اصلاحیه، متمم بودجه ۹۹ به خبرنگار تسنیم گفت: اصلاحیه بودجه روند مثبتی داشته و خوشبختانه در سال‌جاری بودجه شهرداری افزایش پیدا کرده و تاکنون بی‌سابقه بوده است چراکه در شهرداری‌های دیگر، اگر اصلاحیه‌ای داده شده با هدف کاهشی بوده است.

وی افزود: در سال‌جاری اقدامات زیادی در سطح شهر سنندج انجام، درآمدزایی خوبی ایجاد و ماده ۶۸ هم رعایت شده است و طرح ابهام در متمم بودجه ۹۹ شهرداری سنندج، شایعات و یک کار غیراخلاقی از سوی برخی افراد است.

شهردار سنندج درباره پروژه پیاده راه فردوسی سنندج تصریح کرد: این پروژه کاملاً با مجوز دستگاه‌های نظارتی و به صورت ترک تشریفات انجام شده و هیچ‌گونه خدشه‌ای به آن وارد نبوده و با قاطعیت آن را اعلام می‌کنم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا هیچ‌گونه ابهامی در نحوه هزینه‌کرد در بخش‌های دیگر وجود ندارد، گفت: کار ما کاملاً قانونی و شفاف است و در چارچوب قانون حاضر به پاسخ‌گویی به هر مرجع نظارتی هستم اما عده‌ای می‌خواهند که بگویند ایراد هست که آنان را به خداوند قانون واگذار می‌کنم.

صیدی کنایه‌ای زد و اظهار کرد: کسی که به خواب رفته باشد با کسی که خود را به خواب زده باشد، بسیار تفاوت دارد چرا که می‌توان کسی را که به خواب رفته بیدار کرد اما کسی که خود را به خواب زده قصد ندارد بیدار شود.

خبرنگار تسنیم با رئیس شورای شهر سنندج نیز تماس گرفت که در رابطه با متمم بودجه سال ۱۳۹۹ شهرداری سنندج نظرات و اظهارات آنان را نیز منعکس کند اما حاضر به پاسخگویی نشد!

علی‌الحال از دستگاه‌های نظارتی استان کردستان درخواست می‌شود با توجه به ابهامات و ادعاهای مطرح شده در اصلاحیه/متمم بودجه۹۹ شهرداری سنندج، به این موضوع ورود و شفاف‌سازی کرده تا واقعیت یا اهداف انتخاباتی برخی از اعضای شورای شهر سنندج برای مردم مشخص شود.

اقتصاد کلان، استان کردستان «بی‌طرفانه» آمادگی انعکاس نظرات سایر اعضای شورای شهر سنندج در زمینه گزارش درج شده را دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.