×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 26 April , 2024
از ارس به تلاویو

صبح روز گذشته، رزمایش «فاتحان خیبر» نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور یگان‌های زرهی، توپخانه، نیروهای واکنش سریع، یگان هوایی، پهپادها و یگان پدافند هوایی در منطقه عمومی شمال غرب کشور، بین محور پلدشت – جلفا برگزار شد.

مطابق اعلام فرمانده نیروی زمینی ارتش، نیروی زمینی در ۲۳ رسته و با تحرک دفاعی بالا در این رزمایش حضور دارد.
در این رزمایش، ابتدا یگان پهپادی نیروی زمینی ارتش، با پروازهای خود منطقه را شناسایی کرده و پس از ارسال تصاویر این شناسایی‌ها به قرارگاه فرماندهی، تیپ ۲۵ واکنش سریع با هلی‌برن نیرو‌ها در منطقه رزمایش، عملیات رزم اجرا کرد. در ادامه، یگان توپخانه بر مواضع و اهداف از پیش تعیین شده اجرای آتش کرد و همزمان با آتش تهیه یگان‌های توپخانه، یگان‌های زرهی نیز عملیات قدرت ضربت زرهی را اجرا کرده‌اند. در تمام مراحل رزمایش فاتحان خیبر، بالگرد‌های کبرای هوانیروز ارتش، با اجرای آتش یگان‌های عمل‌کننده را پشتیبانی کردند. تمام تجهیزاتی که به همت ارتش و نیروی زمینی ارتش ساخته شده در این رزمایش به‌کار گرفته شدند.

رصد فعالیت صهیونیست‌ها و داعشی‌ها در مرزهای شمال غرب
امیر سرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش که فرمانده این رزمایش نیز هست، در توضیح علت برپایی آن تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران و ایران عزیز ما در دو قرن اخیر هیچ‌گاه مهاجم نبوده و هیچ گونه چشمداشتی به خاک همسایگان نداشته و ندارد و صرفاً از خود دفاع کرده است. همچنان در مدت دوره طولانی اشغال قره‌باغ از سوی ارمنستان نیز همواره بر تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان تأکید کرده و هیچ‌گاه اشغالگری را تأیید نکرده‌ایم. رزمایش‌های نیروهای مسلح ما در این منطقه و سایر مناطق برابر یک برنامه‌ریزی دقیق و با هدف آزمایش سلاح‌ها و تجهیزات و ارزیابی آمادگی رزم نیروهای مسلح در هر صحنه از جغرافیا و مرزهای جمهوری اسلامی ایران است. زمان رزمایش‌ها، مکان رزمایش‌ها و اندازه نیروها، برابر تدابیر نیروهای مسلح است.
امیر حیدری، با تأکید بر اینکه انجام این رزمایش‌ها با هدف ارتقای آمادگی است، گفت: همان‌طور که چندین رزمایش اجرا شده در کشور همسایه ما نیز با اهداف خاص خودشان در حال انجام است. تعداد ۴ تا ۵ رزمایش طی ماه گذشته در شمال مرزهای جمهوری اسلامی ایران برگزار شد و همین حالا نیز یک رزمایش کشور همسایه ما در جوار مرزهای ما در ترکیه در حال اجراست و این روندها ادامه دارد.
وی با بیان اینکه در این منطقه، یک عنصر ناخوانده و برهم زننده امنیت داریم که از جای دیگر آمده و آن رژیم نامشروع صهیونیستی است، تصریح کرد: از موقعی که این رژیم آمده، حساسیت ما به این مرز افزایش یافته، فعالیت آنان در اینجا کاملاً در رصد ماست. در کنار این موضوعات، هنوز برای جمهوری اسلامی ایران خروج نیروهای تروریستی که از سوریه به این منطقه آمده‌اند، محرز نشده و ایران از این بابت حساس است.

فرمانده نیروی زمینی ارتش در عین حال، با تأکید بر اینکه کاملاً نسبت به تغییرات مرزهای رسمی کشورها در این منطقه حساس هستیم و آن را قابل قبول نمی‌دانیم، گفت: همه مرزهای قانونی باید حفظ شود و ضعف احتمالی یک کشور در حفظ مرزهای خود، دلیل نمی‌شود که کشور دیگری با کمک بیگانه، مرزها را به‌ هم بریزد. ایران اجازه این کار را نمی‌دهد.این مقام نظامی با تأکید بر اینکه تردد کامیون‌ها از خاک جمهوری آذربایجان به ایران و از آنجا به ترکیه یا به نخجوان یا از ایران به آذربایجان و ارمنستان، باید در امنیت و آرامش کامل صورت گیرد، گفت: انتظار می‌رود کشورها در این رابطه به مسئولیت خودشان که احترام به امنیت و مسیرهای اقتصادی و انتقال انرژی است، توجه کنند و از بازی‌های رسانه‌ای خود را دور کنند.

رونمایی از ۲ سلاح ضدزره


فرمانده نیروی زمینی ارتش در اظهارنظر دیگری، اعلام کرد که در این رزمایش دو سلاح ضدزره رونمایی شده و چندین دستاورد دیگر نیروی زمینی ارتش و وزارت دفاع به‌صورت عملیاتی آزمون خواهند شد. به‌گزارش تسنیم، امیر حیدری در این باره گفت: چهار دستاورد جدید تست میدانی می‌شوند که شامل پهپاد دورزن و نقطه‌زن با برد بسیار بلند هستند که نیروی زمینی ارتش طراحی و آن را ساخته است.
او اضافه کرد: سامانه‌های جنگال که می‌توانند در عرصه دفاع و جنگ بسیار مؤثر باشند نیز در این رزمایش مورد استفاده قرار می‌گیرند، همچنین دو نوع سلاح ضدزره که به همت دانشمندان نیروی زمینی و وزارت دفاع طراحی و ساخته شده است نیز استفاده می‌شود تا برد و دقیق‌زنی آنها اندازه‌گیری شود.
به گفته فرمانده نیروی زمینی ارتش، بخشی از کالیبرهای گلوله‌های توپخانه‌ها که به همت دانشمندان ارتش هوشمندسازی شده‌اند، در این رزمایش به‌صورت نظامی و عملیاتی سنجیده خواهند شد.

سرتیپ حیدری در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو، درباره انتخاب این زمان برای رزمایش نیز گفت: در پایان هر دوره آموزشی و هر موقع که دستاورد ویژه‌ای داشته باشیم با برگزاری یک رزمایش از تجهیزات و تسلیحات ساخته شده آزمون به عمل می‌آوریم.این رزمایش حساسیت ویژه‌ای نیز دارد و آن حضور پیدا و پنهان عناصر رژیم صهیونیستی و همچنین تعداد قابل توجهی از تروریست‌های داعشی در کشورهای منطقه است. داعشی‌ها به دعوت یکی از کشورهای منطقه و زمانی که بین ارمنستان وجمهوری آذربایجان درگیری بود، وارد منطقه شدند. چون ما اطمینان نداریم که آنان از منطقه خارج شده باشند، با برگزاری این رزمایش پیامی به آنان مخابره خواهد شد.

رزمایش ایران برای ثبات منطقه است
حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی نیز پس از بازدید از رزمایش، مناطق مرزی شمال غرب ایران را مرزهای صلح و دوستی و برادری دانست و با بیان اینکه این را مسلمانان آن سوی مرز و این سوی مرز بخوبی می‌دانند و خواهان تداوم این برادری و دوستی هستند، تأکید کرد: نیروهای مسلح ایران اسلامی حافظان صلح هستند و این رزمایش‌ها با پیام صلح و دوستی برای کشورهای همسایه و جهت ارتقای آمادگی نظامیان است.

امام جمعه تبریز، پیام دیگر این رزمایش به رژیم غاصب و کودک کش اسرائیل را این دانست که توطئه‌ها و نیرنگ‌هایشان نمی‌تواند موعد ۲۵ ساله برای پایان حیات شان را عقب بیندازد شاید نزدیک‌تر هم کرد.

عباس بدخشان ظهوری سفیر ایران در ارمنستان نیز با تأکید بر دیدگاه جمهوری اسلامی درباره اینکه ضرورت حل و فصل اختلافات کشورهای منطقه از طریق گفت گو است، رزمایش برنامه‌ریزی شده نیروهای مسلح ایران را نشانه اراده کشور ما بر ضرورت احترام به مرزهای بین‌المللی و حفظ ثبات منطقه دانست. او پنجشنبه گذشته در دیدار با «آرارات میرزویان» وزیر امور خارجه ارمنستان با اشاره به تلاش‌های انجام شده درباره تحقق توافق‌های رهبران دو کشور در حوزه‌های مهم مانند تبادل انرژی و حمل و نقل، ابراز امیدواری کرد که ادامه همکاری‌های دو کشور به تعمیق و گسترش روزافزون همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف منجر شود. سیدمحمد حسینی، معاون امور مجلس رئیس جمهوری نیز درباره این رزمایش در توئیتر، نوشت: «عنوان رزمایش ارتش کاملاً هوشمندانه انتخاب شده است. پیامبر اکرم(ص) توطئه سران یهود را با فتح خیبر خنثی کرد، رزمایش ‎فاتحان خیبر نیز هشداری به رژیم ‎صهیونیستی است که اگر پیرامون مرزهای جمهوری اسلامی ایران دست از پا خطا کند، با چنان واکنش کوبنده‌ای مواجه می‌شود که دیگر به انتظار ۲۵ ساله نیازی نیست.»

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.