×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۲۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 16 May , 2024
کردستان استان آخر کشور در سرانه مالیات

به گزارش اقتصادکلان، مصطفی فعله‌گری، روز یکشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه استان کردستان اقتصادی مبتنی برکشاورزی و دامداری دارد و بخش عمده تولید ناخالص داخلی مبتنی بر این دو مؤلفه است اظهار کرد: معدن و تولید در استان طبق قانون بین ۱۰ الی ۲۰ سال، اشخاص حقوقی در پرداخت مالیات معاف هستند و تولید گسترده نیست که عدد مالیاتی وصول شده بالا باشد و گاهاً استان آخر کشور هستیم.

وی گفت: کردستان از نظر سرانه مالیات جزو استان‌های آخر کشور است و به لحاظ عدد وصول مالیات، سال قبل میزان درآمد مالیاتی یک‌هزار و۷۵۰ میلیارد تومان بوده است که بخش عمده آن از دو الی سه شرکت بزرگ وصول می‌شود و شامل حقوق کارکنان، ارزش افزوده و مشاغل است.

فعله‌گری تصریح کرد: در سال جاری تاکنون شاهد رشد نرخ ۲۰ تا ۲۵ درصدی وصول مالیات در استان بودیم و این رقم مربوط به همه منابع مالیات‌های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده است.

شفافیت مالی اساس اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی است

مدیرکل امور مالیاتی کردستان با اشاره به اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی گفت: سیستم مالیاتی ایران در دوره گذار از نظام مالیاتی سنتی به هوشمند و مبتنی بر داده قرار دارد و هدف از تغییری که در نظام مالیاتی کشور با عنوان «قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان» ایجاد شده شفافیت اقتصادی است بدین منظور که دولت بتواند متناسب با درآمدهای واقعی افراد مالیات‌ستانی کند.

فعله‌گری با بیان اینکه حجم تغییراتی که این سامانه در ساختار اقتصادی جامعه ایجاد می‌کند، گسترده و همه‌گیر است افزود: علیرغم تصویب این قانون در آبان سال ۱۳۹۸، در اجرای آن تاخیر ایجاد شد، این تاخیر منجر به تصویب قانون تسهیل سامانه های فروشگاهی شد و در حال حاضر فرآیند اجرایی شدن این قانون تعیین تکلیف شده است و از ابتدای مهر سال جاری همه اشخاص حقیقی مکلف به اجرای آن شدند.

وی اضافه کرد: قانون پایانه‌های فروشگاهی به صورت مرحله‌ای برای گروه‌های مشمول اجرا می‌شود به گونه‌ای که هر مودی که سال جاری عدد فروش و درآمدش از ۱۸۰ میلیارد ریال بیشتر باشد مشمول این قانون خواهد بود.

فعله‌گری خاطر نشان کرد: گروه بعدی صنف طلافروشان وگروه سوم اشخاص حقیقی موضوع جز ۲ بند ط تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ شامل فعالیت‌های پزشکی و دندانپزشکی و در نهایت گروه چهارم، فروشندگان مواد معدنی به واحدهای فرآوری معدنی‌اند که از اول دی سال جاری باید این مهم را اجرایی کنند.

مدیرکل امور مالیاتی کردستان در بخش پایانی سخنان خود هدف از اجرای این قانون را ایجاد شفافیت مالی و عدم اعمال مالیات جدید خواند و گفت: با اجرای این قانون متناسب با میزان درآمد واقعی مودیان مطالبه واقعی مالیات می شود و اینگونه پایه و اساس این مهم سامانه مودیان خواهد بود.

برچسب ها : , ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.