×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 28 April , 2024
افزایش ۲۶ درصدی صادرات از مرزهای کردستان

به گزارش اقتصادکلان، طه سمیعی امروز (چهارشنبه، ۲۲ آذر ماه)، با اشاره به اینکه در بخش بازرگانی خارجی درباره وضعیت صادرات و واردات، در هشت ماه منتهی به آبان ماه امسال ۳۳۵ میلیون دلار صادرات کالا از مرزها انجام شده است، اظهار کرد: نسبت به مدت قبل که رقم این صادرات ۲۶۵ میلیون دلار بود، از نظر ارزشی با ۲۶ درصد رشد همراه بوده است.

وی گفت: سهم استان کردستان از میزان صادرات در نظر گرفته‌شده برای امسال حدود ۷۳۸ هزار تن بوده که از نظر وزنی در مقایسه با مدت مشابه که ۶۳۶ هزار تن بود، ۱۶ درصد رشد داشته است.

معاون اداره کل صنعت معدن و تجارت کردستان بیان کرد: در مجموع واردات مرز رسمی باشماق و سیرانبند، براساس نیاز مربوط به کالای واحدهای تولیدی در دوره هشت ماهه امسال، ۲۳۶ میلیون دلار کالا وارد کشور شده که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته که ۳۶ میلیون دلار بود، از نظر ارزش دلاری ۵۶۱ درصد بوده است.

او با اشاره به اینکه حجم ترانزیت کالا از مرزهای رسمی استان، در هشت ماه گذشته ۲۶۸۰ میلیون دلار بوده است، بیان کرد: ارزش وزنی این کالاها ۱۶۳۰ تن بوده و کل مبادلات تجارت استان در هشت ماه امسال، سه میلیارد و ۴۷۰ میلیون دلار بوده است.

سمیعی اظهار کرد: فهرست کالاهای صادراتی در بخش کشاورزی بالغ بر ۵۵ درصد بوده و بعد از آن، کالاهای صنعتی و معدنی است که عمده کالاهای صادرشده شامل انواع میوه‌ها، گوجه فرنگی، هندوانه، تراکتور کشاورزی و محصولات آهن اسفنجی به کشورهای عراق سوریه افغانستان هند و روسیه بوده است.

وی ادامه داد: واردات از مرز شامل طلای خام به‌صورت شمش، آلیاژ، آلومینیوم، دستگاه تهویه مطبوع دو تکه و چند تکه، ضایعات آهن و آلومینیوم بوده که از طریق مرز عمدتاً از مبدأ عراق، چین و امارات، ترکیه و آلمان انجام شده است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان افزود: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در حوزه صادرات محصولات تولیدی استان باید هدف‌گذاری ارزش ۴۸۸ میلیون دلار صادرات در استان را داشته باشیم که براساس عملکرد هشت ماهه، معادل ۳۳۵ میلیون دلار صادرات صورت گرفته و خوشبختانه با اقدامات صورت‌گرفته تا کنون تقریبا ۱۰۳ درصد اهداف محقق شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.