×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 29 April , 2024
غبار کسادی بر بازارهای سنندج

به گزارش اقتصادکلان، کافیست این روزها سری بزنید و از کسبه و بازاریان سوال کنید که وضعیت بازار چطور است؟ بدون شک با پاسخ‌های یکسانی نظیر”بازار کساد است”، ” مردم قدرت خرید ندارند” مواجه خواهید شد. نوسانات بازار و قیمت نجومی کالاها و اجناس مختلف در بازار از یک سو و افت شدید درآمد بسیاری از خانواده‌ها، قدرت خرید را از مردم گرفته است در نتیجه کسادی به سراغ بازار رفته است.

طی گزارش‌ میدانی و گفتگو خبرنگار اقتصادکلان با چند تن از کسبه‌های سنندجی، همگی متفق‌القول از کسادی بازار و کاهش تقاضا ابراز نارضایتی کردند.

عرصه بر بازاریان تنگ شده است

زانیار محمدی، یکی از فعالان بازار لوازم خانگی به خبرنگار ما می‌گوید: وضعیت بازار لوازم خانگی مدت‌هاست کساد است، قدرت خرید مردم به شدت پایین آمده و روز به روز وضعیت بدتر می‌شود.

او قیمت دلار، افزایش تورم و فروش اقساطی لوازم خانگی در فروشگاه ‌های دولتی را از عمده دلایل افزایش قیمت لوازم خانگی می‌داند و عنوان می‌کند: با توجه به وضعیت قدرت خرید مردم، علی‌رغم اینکه خودمان به صورت نقد لوازم و اجناس را خریداری می‌کنیم، فروش اقساطی نیز داریم اما با این وجود هم فروش‌مان بسیار کم و ناچیز است.

محمدی در ادامه می‌گوید: مضاف بر کسادی بازار،نبود درآمد و اجاره‌بها، مالیات‌‌های سنگینی که برای ما لحاظ می‌شود کمرمان را خم کرده و به واقع عرصه را برای بازاریان تنگ کرده است.

مسئولین صدای ما را بشنوند

فرهاد خسروی‌نیا، فعال بازار ساعت‌فروشی که مغازه‌اش در بازار قدیمی سنندج قرار دارد نیز طبق آنچه انتظار می‌رفت از وضعیت نابسامان بازار ابراز نارضایتی ‌می‌کند و می‌گوید: این مغازه با سابقه ۷۰ سال فعالیت در این بازار، طی چند سال اخیر سایه رکود بر آن افتاده و به سختی کفاف درآمد خانواده ۷ نفره را می‌دهد.

او گریزی به وضعیت بازار در چندین سال گذشته می‌زند و عنوان می‌کند: قبلا در این مغازه چهار نفر فروشنده بود و بیشتر اوقات به دلیل کثرت مشتری و تقاضا از پاسخگویی و فروش باز می ماندیدم اما حالا در روز شاید دو تا سه نفر مشتری داشته باشیم که آن هم به‌خاطر سود کمی‌‌ که از آن حاصل می‌شود به هیچ‌ عنوان جوابگوی هزینه‌های زندگی نیست.

او می گوید: بازار روز به روز در حال افول است و تغییر این روند نیازمند تصمیمات اساسی و تغییر سیاست‌های اقتصادی حاکم بر جامعه است. مسئولین صدای مردم را بشنوند و راه‌چاره‌ای بیابند.

درآمدمان کفاف مخارج‌مان را نمی‌دهد

مسعود رشیدی با سابقه ۲۵ سال فعالیت در بازار قدیمی سنندج وضعیت فروش را ویران می‌خواند و می‌گوید: با توجه به اینکه شغل ما بزازی است و تهیه پارچه برای دوخت لباس از الزامات به شمار می رود وضعیت فروشمان در روز بسیار افتضاح است. اگر توجه داشته باشید بیشتر اجناس مغازه ما لباس‌های مجلسی هستند و بخش عمده مشتری‌های ما را عروس‌ و داماد‌ها تشکیل می‌دهند که با توجه به کاهش آمار ازدواج بازار ما نیز رو به کسادی و رکورد رفته است.

او نیز مثل سایر کسبه از تعیین مالیات‌هایی که رقم آن را بالا می‌دانند گله‌مند است و می‌گوید: با توجه به وضعیت موجود و کاهش درآمد به سختی از بس تامین مخارج زندگی و اجاره‌بها بر‌می‌آئیم که مالیاتی که دولت برای ما تعیین می‌کند آن را دو‌چندان می‌کند.

کاهش نرخ تولد بر کسب و کار ما  تاثیرگذار است

امید ساعدی با ۸ سال سابقه فعالیت در فروشگاه سیسمونی نوزاد نیز همچون سایر کسبه از وضعیت بازار ناراضی است و می‌گوید: طبیعتا وقتی با افزایش تورم مواجه هستیم خانواده‌ها تمایلی به بچه‌دار‌شدن ندارند و چون کسب و کار ما مستقیما با تولد نوزاد مرتبط است کاهش زاد و ولد بر کسادی بازار ما تاثیری بسزایی دارد.

او با بیان اینکه مالیات‌ کمر ما را خم کرده است، عنوان می‌کند: این مغازه را با یکی از دوستان به صورت مشارکتی اداره می‌کنیم چون تامین اجاره‌بها مغازه باری تنها یک نفر بسیار دشوار است.

کردستان جزو استان‌های صدرنشین جدول تورم سالیانه

خبرگزاری کردپرس در گزارشی اعلام کرد: در شاخص تورم سالیانه علیرغم اینکه میزان این شاخص به طور میانگین در کشور ۴۵.۵ درصد است اما این رقم در کردستان ۶.۲ درصد بالاتر بوده و عدد ۵۱.۹ درصد را نشان می دهد و کردستان در جایگاه سوم این شاخص در کل کشور قرار دارد.

این بدان معنی است که نرخ کالاها و خدمات مصرفی خانوارها در کشور طی یک سال گذشته از مهر ماه ۱۴۰۱ تا مهر ماه ۱۴۰۲ به طور میانگین در سطح کشور ۴۵.۵ درصد افزایش یافته اما در کردستان این نرخ ها، ۵۱.۹ درصد گرانتر به مصرف کنندگان عرضه شده است.

همچنین در حالی که میانگین شاخص کل کشور (شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوار) ۲۰۶.۵ درصد است، این رقم در کردستان ۲۲۳.۲ درصد بوده و رتبه چهارم کشور را از این لحاظ نیز به نام خود ثبت کرده است.

“هزینه مسکن” در نرخ تورم استان تاثیرگذار است

چندی پیش خبرگزاری تسنیم به نقل از اسماعیل‌ زارعی کوشا، استاندار کردستان درباره افزایش نرخ تورم در استان نوشت: در جاهایی که خودمان مولد هستیم نرخ‌هایمان پایین است، به‌عنوان نمونه در گوشت سفید، جزو استان‌هایی بودیم که در اوج گرانی، نرخ مرغ در استان متعادل‌تر از استان‌های دیگر کشور بود اما در برخی محصولات که هزینه تمام شده به واسطه حمل و نقل افزایش یافته و مولد نیستیم، نرخ‌ها افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه “هزینه مسکن” در نرخ تورم استان تاثیر زیادی گذاشته چراکه در سبد خانوار است، افزود: میزان تقاضای بالای مسکن، کمبود زمین، افزایش اجاره و هزینه ساخت از مهمترین عوامل افزایش نرخ تورم در کردستان است. اگر بتوانیم این مشکل را برطرف کنیم می‌توانیم نرخ تورم را تعدیل و تا حدود زیادی کاهش یابد.

انتهای پیام/ ثریا صلواتی

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.