×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 5 May , 2024
توانخواهان و حق زندگی
ثریا صلواتی

به گزارش اقتصادکلان، یکی از معضلاتی که امروزه بخش قابل توجهی از جامعه با آن مواجه و به چالشی اساسی تبدیل شده مسئله “بیکاری” است؛ این موضوع در بین افراد معلول نسبت به افراد غیرمعلول جامعه بیشتر به چشم می‌خورد و این تبعیض در اکثر موارد موجب فقرو انزوای اجتماعی شده است.

تاکنون اقداماتی در سطوح مختلف بین‌المللی و داخلی جهت حمایت از آنان به منظور پشت سر گذاشتن موانع موجود بر سر راه تحقق حقوقشان صورت گرفته اما کافی نبوده و همچنان در بسیاری از مواقع حق آنان ضایع می‌شود؛ به عنوان مثال: طی چند سال اخیر دولت به منظور ایجاد فرصت‌های شغلی، حداقل سه درصد از مجوزهای استخدامی (رسمی، پیمانی، کارگری) دستگاه‌های دولتی و عمومی اعم از وزارتخانه‌ها، شرکت‌ها و موسسات، شرکتها، نهادهای عمومی و انقلابی و دیگر دستگاه‌هایی که از بودجه عمومی کشور استفاده می‌کنند را به افراد معلول واجد شرایط اختصاص داد اما این قانون نیز جامع و کامل اجرا نشد، البته اجرای کامل آن هم درصد کمی از مشکلات معلولان را رفع می‌کند.

طبق اعلام سازمان بهزیستی کشور، تعداد معلولان در کشور به بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر می‌رسد که از این تعداد بیش از ۳۳ هزار نفر در کردستان زندگی‌ می‌کنند که ٤۰ درصد از این افراد معلولیت جسمی حرکتی دارند. ایجاد فرصت شغلی مناسب یکی از مطالبات اصلی بخش عظیمی از معلولین کردستانی است.

به معلولین آنگونه بها داده نمی‌شود

روجیار ویسی، مدیرعامل “موسسه رعد” در گفتگو با خبرنگار اقتصادکلان گفت: این موسسه در سال ۱۳۸۷ به منظور حمایت و توانمندسازی معلولین کارگاه تولیدی ایجاد شد و تا به امروز به تعداد زیادی از این عزیزان در زمینه‌های مختلف نظیر؛ کار با چوب، خیاطی، شمع‌سازی، مکرون بافی و… آموزش داده شده و این روند ادامه دارد و خوشبختانه با توجه به استعداد و توانایی که هنرجو‌ها دارند تولیداتی باکیفیت داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه متاسفانه آنگونه که باید به افراد دارای معلولیت بها داد شود، داده نشده است، افزود: این موسسه تنها کارگاه آموزشی و مرکز حمایتی معلولین جسمی حرکتی در سطح شهر سنندج است و با ظرفیت حداقلی ۵۰ نفر را پذیرش می‌کند که نسبت به آمار معلولین بسیار کم است؛ لذا به حمایت‌های بیشتری از سوی مسئولین و خیرین نیاز داریم.

ویسی در خصوص بازار فروش تولیدات تحت پوشش موسسه گفت: طی گفتگویی که با اداره میراث‌فرهنگی و صنایع دستی کردستان داشتیم وعده اختصاص چندین غرفه از نمایشگاه بین‌المللی سنندج به افراد دارای معلولیت برای عرضه تولیدات‌ به ما داده شده است. در کنار این موارد کارگاه‌های تولیدی می‌توانند بخشی از سفارشات خود را به بچه‌های ما واگذار کنند، هم سفارشات زودتر آماده می‌شود و هم توانخواهان ما کسب درآمد خواهند کرد.

مسکن، معیشت و اشتغال” مهمترین نیازهای اساسی توانخواهان

حسین رسولی مدیرکل بهزیستی کردستان، ایجاد بسترهای رفاهی و توانبخشی معلولین را اصل مهم مدنظر سازمان بهزیستی عنوان کرد و گفت: “مسکن، معیشت و اشتغال” از مهمترین نیازهای اساسی افراد دارای معلولیت است اما علاوه بر این نیازها، دارای نیازهایی خاص دیگری همچون تامین وسایل توانبخشی، ارائه خدمات توانپزشکی، مناسب‌سازی معابر و اماکن عمومی هستند و تأمین این نیازها مطالبه به‌حق این قشر است.

وی با بیان اینکه حدود ۳۳هزارمعلول در استان کردستان تحت پوشش خدمات سازمان بهزیستی هستند که از این تعداد ۱۶هزارو ٤۸۶نفر معلول روستایی است، افزود: براین اساس سهم معلولان استان از اشتغال دولتی ۳درصد است که درسال‌های گذشته تاحدودی اجرایی شده‌است. در زمینه اشتغال دربخش‌خصوصی نیز تسهیلات قرض‌الحسنه با کارمزد ۴درصد به معلولان پرداخت شده‌است.

رسولی اضافه کرد: سال‌گذشته بهزیستی استان در ۳ بخش زنان سرپرست خانوار، معلولان، خانواده‌های آسیب دیده و معتادان ترک اعتیاد ۳٤۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده‌است. اعتبار اختصاص یافته در سال‌ جاری برای کردستان ٤۱۱ میلیارد تومان است که معلولانی که به‌ صورت خویش‌فرما برای خود شغل ایجاد می‌کنند یا کارفرمایانی که این افراد را در کارگاه خود به‌کار می‌گیرند، می‌توانند از این تسهیلات، به‌ازای هرنفر ۱۵۰ میلیون‌تومان با کارمزد ۴درصد، با اقساط ۸۴ ماه استفاده کنند.

مدیرکل بهزیستی کردستان اذعان داشت: بر اساس قانون حمایت از حقوق معلولان، دستگاه‌ها مکلف به خدمات‌رسانی، مناسب‌سازی، استخدام ۳درصد معلولان، پوشش بیمه‌ها، بهداشت، مسکن و توجه به موضوعات فرهنگی و سایر مباحث دیگر هستند، اما متأسفانه در برخی ادارات کردستان این قانون اجرایی نشده است.

ضرورت ارتقای مهارت‌های فنی و حرفه‌ای کارآموزان دارای معلولیت

سید علی علوی سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کردستان در دیدار اخیری که با نصرالله ابراهیمی مشاور استاندار در امور معلولین بر لزوم ارائه آموزش‌های مهارتی به جامعه معلولین و توانخواهان تاکید کرد و گفت: خدمت به جامعه معلولین و توانخواهان یکی از وظایف اصلی ما در حوزه آموزشهای فنی و حرفه‌ای است.

وی با اشاره به وضعیت اشتغال معلولین در جامعه بیان داشت: مشکل بیکاری برای افراد دارای معلولیت در جامعه بدلیل شرایط خاص این عزیزان بیشتر از سایر قشر‌ها مشهود است که فقدان مهارت‌های مورد نیاز بازار کار، نقش بسزایی در این زمینه ایفاء می‌کند.

سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کردستان افزود: در کنار بعد اقتصادی، نقش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در تحولات اجتماعی و فرهنگی به ویژه در رشد و بهبود فرهنگ کار حائز اهمیت است که از جمله نتایج این آموزش‌ها کاهش سطح بیکاری و تبعات منفی آن، کاهش معضلات اجتماعی، بازسازی و نوسازی امکانات آموزشی، توانمند سازی کارآموزان دارای معلولیت برای زندگی بهتر، افزایش سلامت جسمی و روانی و امید به زندگی، توسعه عرصه‌های زندگی مانند کار و حرفه، بهبود روابط اجتماعی و مناسبات انسانی می‌باشد.

وی ادامه داد: نظام نامه آموزش‌های مهارتی افراد دارای معلولیت براساس تکالیف معین در ماده ۱۴ قانون حمایت از معلولین تدوین شده است که ارتقای مهارت‌های فنی و حرفه‌ای کارآموزان دارای معلولیت و ارتقاء اثربخشی و کارآیی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ویژه کارآموزان دارای معلولیت از جمله اهداف مورد نظر در این نظام نامه می‌باشد.

سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کردستان گفن: این نظام نامه در ۱۵ ماده تدوین شده است که ایجاد نگرش راهبردی، نظام‌مند و همسو سازی برنامه‌های توانمند سازی معلولین، تمرکز بر آموزش‌های مهارتی کوتاه مدت کاربردی با توجه با توجه به نیاز‌های بالقوه کارآموزان دارای معلولیت و متناسب با نیاز بازار کار حال و آینده، استفاده از منابع و ظرفیت‌های درون و برون سازمانی و توجه به رویکردها، مدل ها، روش ها، فناوری‌ها و تکنیک‌های نوین یادگیری مهارت از جمله راهبرد‌های آموزش کارآموزان دارای معلولیت در این نظام نامه است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.