×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 20 May , 2024
مطالبات پرستاران را بشنوید
ثریا صلواتی

به گزارش اقتصاد کلان،از مهم‌ترین مشکلات این قشر زحمت‌کش می‌توان به «وضعیت تعرفه گذاری پرستاری و چالش‌های آن، امنیت شغلی نیروهای طرحی، تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی، تأخیر در واریزی ها و دریافت حقوق، پرداخت کارانه و معیشت و خدمات رفاهی پرستاران» اشاره کرد که سال‌هاست مسئولین زیربط در جلسات متعدد وعده حل این مشکلات را داده‌اند اما همچنان وعده‌هایشان بر زمین مانده‌ است.

امسال بارها شاهد تجمع اعتراضی پرستاران کردستانی به وضعیت موجود بودیم تا‌ بلکه  پاسخی برای مطالبات دریافت کنند اما با بی‌توجهی مسئولان و تکرار وعده‌ نتیجه تجمعات آنان بود. بی‌شک عدم توجه به مطالبات صنفی پرستاران آمار مهاجرت آنان را افزایش خواهد داد که این خود خسارت‌های جبران‌ناپذیری برای حوزه درمان و بهداشت کشور و به تبع آن استان به همراه دارد.

خانم محمدی که در با سابقه ۶ سال خدمت در یکی از بیمارستان‌های سنندج مشغول به فعالیت است در گفتگو با خبرنگار اقتصاد کلان می‌گوید: دو فرزند ۱۰ و ٤ ساله دارم که با وجود حجم بالایی از شیفت‌های کاری که دارم توان و انرژی برای مادری و نگهداری از بچه‌هایم برایم باقی نمی‌ماند.

او می‌گوید: بر اساس قانون برای هر ۲ بیمار بستری در بخش مراقبت‌های ویژه یک پرستار و برای هر ۵ بیمار بستری در بخش عادی یک پرستار در نظر گرفته شود اما به دلیل کمبود نیرو تعداد بیماران اختصاص یافته به هر پرستار دوبرابر تعداد ذکر شده است. همچنین طبق وظایف تعریف شده ما در هفته باید ۳٤ ساعت را پر کنیم اما به اجبار ٤٤ ساعت کار می‌‌کنیم که این حجم کار، کارکرد اصلی را از پرستاران می‌گیرد و در نتیجه خستگی مفرد کادر درمان آمار خطاهای پزشکی افزایش پیدا می‌دهد.

محمدی یکی دیگر از مشکلات جامعه پرستاری را موضوع تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری عنوان کرد و گفت که، علی‌رغم اینکه ۱۷ سال قبل قانون تعرفه‌گذاری مصوب شد اما هنوز اجرا نشده است، قطعا اجرای آن باعث می‌شود تا میزان دریافتی پرستاران به عنوان کارانه در سطح کلان درصد قابل توجهی رشد داشته باشد و این همان مطالبه رهبر معظم انقلاب است که به پرستاران رسیدگی شود.

کمبود ۷۰ هزار نیروی پرستاری

محمد شریفی مقدم؛ دبیرکل خانه پرستار ایران به تازگی در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه پرستاران در مواجهه مستقیم با بیماران قرار دارند، می‌گوید: با وجود کمبود پرستار در بیمارستان‌های کشور، بخش قابل توجهی از خدمات بهداشتی و درمانی بیمارستان‌ها توسط پرستاران به بیماران ارائه می‌شود. به همین دلیل خطرات شغلی این گروه بیشتر از دیگر اعضای کادر درمان است و این موضوع احتمال بروز خطا در حرفه پرستاری را افزایش می‌دهد.

به گفته وی، وزارت بهداشت کمبود پرستار را قبول دارد و بر اساس اعلام معاون پرستاری، برای رسیدن به حداقل استانداردهایی که از سوی سازمان جهانی بهداشت اعلام شده، ما ۷۰هزار نیروی پرستار کم داریم. بنابراین با توجه به کمبود پرستار در بیمارستان‌ها، افزایش خطای پرستاری اجتناب‌ناپذیر است.

تدوین قانون جامع پرستاری

معاون پرستاری وزارت بهداشت در حاشیه برگزاری میز ارتباطات مردمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سومین سفر هیات دولت به این استان نیز در نشست صمیمی با مدیران ‌پرستاری مراکز درمانی و اعضای هیات مدیره‌های نظام پرستاری استان دو قانون «ارتقای بهره‌وری» و «تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری» را از اتفاقات مبارک در پرستاری بر شمرد و گفت: قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری موجب استقلال حرفه ای و هویت پرستاری شده که نیازمند تقویت است.

وی در پاسخ به نقدها در خصوص تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، افزود: اجرای این قانون ۱۵ سال بر زمین ماند و در سال‌های گذشته و به‌ویژه در زمان اجرای طرح تحول سلامت که بهترین زمان اجرای آن بود توجهی نشد که اگر اجرا می‌شد بسیاری از مشکلات تا به امروز حل شده بود. با این حال دولت سیزدهم این قانون را اجرا کرد و وارد سرانه بودجه شد، مشکلاتی در مسیر اجرا وجود دارد که باید با همفکری و پیشنهادات سازنده مرتفع شود. ماهم در معاونت پرستاری بازخوردها و نظرات را جمع‌آوری و در ویرایش‌های جدید دستورالعمل اجرایی آن را اعمال می‌کنیم. کما اینکه مشکلات در ویرایش سوم دستورالعمل نسبت به ویرایش دوم و نسخه اول آن بسیار کمتر است.

عبادی همچنین از تدوین قانون جامع پرستاری خبر داد و گفت: هدف این قانون حمایت از مردم است و در آن حدود اختیارات هر پرستار مشخص می‌شود و استانداردهای آموزشی، بالینی و سایر استانداردهای مربوط به حرفه پرستاری و تخصصی سازی حرفه در آن دیده شده است که انشالله در برنامه هفتم قرار می‌گیرد.

لازم به ذکر است که به منظور پیگیری مطالبات پرستاران و اطلاع از آخرین اقدامات انجام شده دانشگاه علوم پزشکی کردستان در راستای وعده‌های داده شده به جامعه پرستاری استان، خواستار گفتگویی با دکتر فریدون عبدالملکی،رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان شدیم که با پاسخ (آقای دکتر معمولا با هیچ خبرنگاری به صورت اختصاصی مصاحبه انجام نمی‌دهد) مواجه شدیم و درخواست ما رد شد.

ایثار ،جانفشانی و فداکاری پرستاران بر هیچکس پوشیده نیست و پاسخگویی و رسیدگی به مطالبات آنان امری ضروریست چرا که تداوم روند موجود بیش از پیش کادر درمان را به سمت مهاجرت سوق می‌دهد و این امر می‌تواند زنگ خطری برای نظام سلامت کشور و متولیان و سیاست‌گذاران حوزه بهداشت و درمان باشد.

انتهای پیام/ ثریا صلواتی

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.