×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 19 May , 2024
طلاق؛ بهترین اتفاقِ بد
کژال منصوری

به گزارش اقتصاد کلان، طلاق یکی از آسیب‌های اجتماعی است که در چند سال اخیر رشد قابل توجهی در کشور و به ویژه استان کردستان داشته است. با توجه به آمارهای طلاق آسیب‌های روحی- روانی، مالی و اجتماعی زیادی به زوجین و کودکان آن‌ها وارد می‌کند، به همین دلیل نشریه اقتصاد کلان به بررسی آماری و تحلیلی این معضل اجتماعی پرداخته است.

مهراد محمدی ۳۵ ساله در گفت‌وگو با خبرنگاراقتصاد کلان گفت: علت اصلی جدایی ما مسائل اقتصادی بود، بنده در سال ۹۶ ورشکست شدم و پس از آن، حقوقی که دریافت می‌کردم، پاسخگوی اجاره منزل، پرداخت چک‌های برگشتی و هزینه‌های خودم و همسرم نبود. در نتیجه این مسئله بر دیگر جوانب رابطه‌ی ما نیز تأثیر گذاشت و در سال‌های آخر زندگی مشترکمان کلا با هم مشاجره داشتیم و در نهایت در سال ۱۴۰۰ به صورت توافقی از هم جدا شدیم.

در ادامه گزارش، فرهاد حسینی ۳۸ ساله گفت: به نظرم عامل اقتصادی زندگی‌های زیادی را در این سال‌ها به جدایی و طلاق کشانده یا حداقل به مرز جدایی رسانده. وی ادامه داد: بنابراین دولت و حکومت هر چه سریع‌تر با مهار تورم و رونق کسب و کارها، باید خانواده‌ها را از شرایط بد مالی نجات دهند و مشوق‌های بهتری برای ازدواج جوانان و افراد بدون همسر ارائه نماید.

کیمیا هدایتی ۳۰ ساله به عنوان فردی مستقل که دو سال از جدایی‌اش می‌گذرد به خبرنگار اقتصاد کلان گفت: دلایل مختلفی برای طلاق قابل تصور است به گونه‌ای که برخی زوجین بخاطر مسائل مالی از هم جدا می‌شوند، برخی دیگر به خاطر مسائل جنسی از هم جدا می‌شوند. وی افزود: در کنار همه‌ی این مسائل گاها دخالت خانواده‌ها و عدم مدیریت روابط خانوادگی یکی از زوجین میل به طلاق را افزایش می‌دهد. سرکار خانم هدایتی ادامه داد: ارتباط نامناسب و برخوردهای نادرست با همسر، خیانت، اعتیاد، مقایسه مداوم همسر و زندگی خود با دیگران از دیگر علل شایع طلاق است.

کژال طلوعی، مشاور خانواده، زوج‌درمانگر و کارشناس ارشد روانشناسی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد کلان با اشاره به اینکه اکثر مسائل و موضوعات کشور به وضعیت اقتصادی ارتباط پیدا می‌کند گفت: ازدواج سنتی زوجین، عدم شناخت طرفین از یکدیگر و شبیه نبودن تیپ‌های شخصیتی زوجین به هم از عوامل مهم طلاق می‌باشد.

تأثیر بلوغ عاطفی؛

وی افزود: بی مسئولیتی زوجین نیز بی‌تأثیر نیست، گاها افراد کمترین تلاش را برای حفظ زندگی دارند به طوریکه متأسفانه در طول دوران مشاوره با جملاتی نظیر “حوصله‌ی زندگی متأهلی را ندارم، مسئولیت زندگی متأهلی زیاد است و از عهده‌اش بر نمی‌آیم، حاضرم بروم در عراق تن به کارگری دهم ولی از این زندگی رها شوم” از زوجین کم سن‌وسالی که دارای فرزند هستند، بسیار روبه‌رو می‌شویم که از دیدگاه روانشناسی این مسائل به دلیل عدم بلوغ عاطفی رخ می‌دهد.

طلوعی ادامه داد: ازدواج در سنین پایین مخصوصا در خانواده‌های سنتی به بیانی کودک‌همسری- ورود به زندگی مشترک بدون آگاهی از مسئولیت‌های زندگی و وظایف زن و مرد – بچه‌دار شدن بدون برنامه‌ریزی و داشتن مهارت‌های فرزندپروری از نشانه‌های واضح و متعدد نداشتن بلوغ عاطفی و بی‌مسئولیتی زوجین می‌باشد.

تأثیر فضای مجازی؛

کژال طلوعی مدیریت نکردن فضای مجازی را نیز از عوامل مؤثر در افزایش طلاق دانست و گفت: امروزه افراد هر برنامه‌ای را روی موبایل‌شان نصب می‌کنند و به وسیله‌ی بعضی از این اپلیکیشن‌های مخفی‌ساز گفت‌وگوها، عکس‌ها و بسیاری موارد دیگر را از همسرشان پنهان می‌کنند و همین امر سبب ترویج دروغ و خیانت و در نهایت جدایی زوجین از هم می‌گردد. وی افزود: برای حل این مشکل باید آموزش لازم داده شود و مانند کشورهای دیگر ابتدا بستر استفاده از تکنولوژی فراهم گردد تا از برخورد یکدفعه‌ای مردم با دنیای گسترده‌ی مجازی و متعاقبا آسیب‌های آن جلوگیری شود.

پدیده تنوع‌طلبی؛

در ادامه گزارش کژال طلوعی ضمن ابراز تأسف شدید نسبت به مسأله تنوع‌طلبی زنان گفت: قبلا تنوع‌طلبی بیشتر در مردان دیده می‌شد اما امروزه زنان هم به تجربه ارتباطات آزاد و زندگی مانند یک فرد مجرد بدون داشتن تعهد، میل پیدا کرده‌اند و این مورد در اشخاصی که با مشکلات اساسی مثل ناامنی فضای خانواده، نداشتن والدین دلسوز، نداشتن پشتوانه‌ی نه صرفا مذهبی و دینی بلکه اعتقادی، ارزش ندادن به خود از نگاه روانشناسی “خودمدیریتی” و “کنترل هیجانات و تکانه‌ها” بزرگ می‌شوند و رشد می‌کنند بیشتر دیده می‌شود و این افراد بیشتر گرفتار تنوع‌طلبی و در نهایت جدایی می‌شوند.

تأثیر مسائل جنسی؛

کژال طلوعی در ادامه اختلالات شخصیتی و تبعات آن از جمله افزایش دروغ و خیانت را از دیگر عوامل طلاق دانستند و نیز اظهار داشت: بسیاری از طلاق‌ها به دلیل مسائل جنسی و گرفتن اطلاعات جنسی ناقص و نادرست از مردم و اطرافیان به جای مطالب علمی و درست از متخصصین، اتفاق می‌افتد.

افزایش طلاق به معنای بدی جامعه نیست!

طلوعی با بیان این مطلب که بالا بودن آمار طلاق در یک جامعه صرفا به معنای بد بودن آن جامعه نیست، گفت: از قضا قوانین طلاق در جامعه ما بسیار سخت می‌باشد و انسان به هزار گناه و اشتباه دیگر آلوده می‌شود لذا بنده بارها گفته‌ام که طلاق می‌تواند مثبت باشد. وی افزود: چراکه خانم‌ها الآن مجبور نیستند مانند مادران و مادربزگان‌مان در قدیم، زندگی‌ای که در آن رضایت ندارند را ادامه دهند. کژال طلوعی ادامه داد: وقتی که درصد پذیرش خانم‌ها در دانشگاه برار آقایان و حتی بیشتر نیز می‌باشد و موفق به کسب مدارک تحصیلی بالا می‌شوند، قاعدتا اعتماد به نفس و عزت نفس‌شان افزایش می‌یابد و مستقل می‌شوند و به راحتی می‌توانند از امکانات موجود در جامعه استفاده کنند پس دیگر چرا باید در رابطه‌ای که هیچ کدام از نیازهای جنسی، جسمی و عاطفی‌شان برآورده نمی‌شود بمانند؟!

نقش مؤثر مشاوره پیش از ازدواج در طلاق؛

در پایان گزارش سرکار خانم طلوعی برای پیش‌گیری از ازدواج اشتباه و طلاق تأکید داشتند که زوجین حتما مشاوره پیش از ازدواج را انجام دهند و گفتند: این مشاوره‌ها نیمی از طلاق‌ها را کاهش می‌دهد چراکه روانشناسان در این جلسات تمام بیماری‌ها، تمام آسیب‌های دوران گذشته و تمام مشکلات زوجین را شناسایی و بررسی می‌کنند و در نهایت میزان هم‌خوانی و ناهم‌خوانی آنان را مشخص می‌کنند. وی همچنین افزود: تصمیم‌گیرنده‌ی نهایی در امر ازدواج خود زوجین می‌باشند ما فقط در شناخت یکدیگر و شناخت مسائل مهم زندگی مشترک به آن‌ها کمک می‌کنیم و قطعا مشاوره پیش از ازدواج می‌تواند از یک طلاق و یک ازدواج اشتباه جلوگیری کند.

 

انتهای پیام/ کژال منصوری

برچسب ها : , , ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.