×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 19 May , 2024
نقش جشنواره‌های کشاورزی در توسعه‎ گردشگری

به گزارش اقتصاد کلان، بدیهی است که شهرها به دلایل بسیاری بر برگزاری جشنواره ها سرمایه گذاری می کنند؛ فستیوال ها اگر به خوبی برگزار شود می تواند به ایجاد یک برند برای شهر منجر شود، نرخ گردشگری را افزایش دهد، هنر و مشارکت اجتماعی را تقویت کند در نهایت از طریق افزایش درآمدها، رونق اقتصادی را برای شهرها و کسب و کارها به ارمغان بیاورد.

جشنواره توت‌فرنگی

امروزه کردستان با تولید سالانه ۶۵ هزار تن توت فرنگی شهرتی فراتر از مرزهای ملی پیدا کرده و پایتخت توت‌فرنگی ایران تبدیل شده است که بخشی از عوامل تاثیرگذار بر برندسازی این محصول برگزاری جشنواره‌ توت‌فرنگی است که خرداد ماه سال جاری برای چهارمین بار این جشن در روستای “شیان” از توابع بخش سیروان برگزار شد.

جشنواره گلاب‌گیری

پوشش و تنوع گیاهی در کردستان بسیار بالاست و گل‌های دارویی و زینتی نظیر گل‌محمدی در فرهنگ مردم این دیار جایگاه ویژه‌ای دارد. در حال حاضر بیش از ۵۰۰ هکتار از اراضی این استان زیر کشت صنعتی گل محمدی است و هر ساله ده‌ها نفر از این محل معیشتشان سپری می‌شود.

خرداد ماه امسال برای دومین بار در روستای تاریخی و گردشگری “امروله” از توابع بخش حسین آباد با حضور بیش از چند هزار نفر از اقشار مختلف مردم و مسئولان استانی شهرستانی جشن برداشت گل محمدی و مراسم سنتی گلاب گیری برگزار شد.

به گفته فرماندار سنندج، در روستای امروله بیش از ۴۰ خانواده صنعت گلاب‌گیری را انجام می‌دهند و بعد از برپایی اولین جشنواره گلاب‌گیری، این صنعت در طی یک سال رونق چشم‌گیری داشته اگر چه روستای امروله پتانسیل و ظرفیت آن را دارد که به قطب تولید گل محمدی استان تبدیل شود.

جشنواره گردو

کردستان رتبه دوم تولید گردو را در کشور دارد و در استان هم شهرستان های بانه، سروآباد، مریوان و سنندج بیشترین میزان تولید و سطح زیرکشت این محصول را به خود اختصاص داده‌اند و به منظور معرفی هرچه بیشتر این محصول  ۱۳ مهر‌ماه سال‌جاری جشنواره‌ای در روستای شوی از توابع شهرستان بانه با حضور چشمگیر کشاورزان و مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی برگزار شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در این جشنواره با اشاره به اینکه در کل استان هشت هزار و ۲۲۲ هکتار باغ گردو وجود دارد که از این میزان افزون بر یک هزار و ۵۰۰ هکتار آن در شهرستان بانه است اظهار کرد: ۸۰ درصد سطح باغات گردو استان مربوط به شهرستان های بانه، مریوان، سروآباد و سنندج است و امسال پیش بینی شده بیش از ۲۳ هزارتن از این محصول در استان تولید شود.

پیمان اسکندری گفت: جشنواره منطقه‌ای گردو به منظور ارائه روش‌های علمی و نوین کاشت و پیوند گردو معرفی ارقام برتر گردو تولید محصول سالم و توسعه بازارهای صادراتی و با حضور استان‌های ایلام، لرستان، کرمانشاه، مرکزی، همدان، زنجان، آذربایجان غربی و کردستان برای اولین بار در شهرستان بانه برگزار شد.

میانگین عملکرد گردوی کردستان حدود سه تا سه و نیم تن در هکتار است و بیشتر ارقام گردوی استان ژنوتیپی های برتر و بومی استان هستند و در سال‌های اخیر هم کشت ارقامی شامل فرانکت، فرنور و چندلر هم در این منطقه توسعه پیدا کرده است.

جشنواره کشمش

از یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان کردستان، ۵۶ هزار هکتار آن باغ است سالانه بیش از ۱٤۰ هزار تن انگور از باغات انگور در استان تولید و برداشت می‌شود که شهرستان‌های بانه، سروآباد، مریوان و سنندج بیشترین میزان تولید و سطح زیرکشت محصول انگور را به خود اختصاص داده‌اند.

ظهر روز پنجشنبه ۲۷ مهرماه ۱٤۰۲ دومین جشنواره کشمش در روستای “طاینه” از توابع شهرستان کامیاران همچون سایر جشنواره‌ها
با استقبال پرشور مردم و با حضور مسئولین استانی و شهرستانی برگزار شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کامیاران با اشاره به اینکه در کل شهرستان ۶ هزار هکتار باغ وجود دارد که جمعاً ۲ هزار هکتار باغات انگور دیم و آبی که ۸۰۰ هکتار باغ انگور آبی و ۱۲۰۰ هکتار دیم است گفت: این جشنواره شامل چندین غرفه مربوط به ارقام مختلف انگور، انواع کشمش تولید و عرضه روستاییان بود که به منظور ارائه روش‌های علمی و نوین کاشت و برداشت معرفی ارقام برتر انگور تولید محصول سالم و ارگانیک و توسعه بازارهای صادراتی برگزار شد.

جشنواره انار

در استان کردستان ۶۱۵ هکتار از باغات به تولید محصول انار اختصاص یافته است که باغات شهرستان‌های سروآباد، کامیاران و سنندج زیر کشت این محصول است. شهرستان سروآباد قطب تولید انار در استان کردستان به شمار می‌رود و سالانه از ۷۰۰ هکتار باغات موجود، بیش از ۱۰ هزار تن انار ارگانیک و مرغوب برداشت می‌شود.
به شکرانه تولید این محصول در شهرستان سروآباد، روستای دله‌مرز از توابع این شهرستان عصر پنج‌شنبه ۱۸ آبان امسال میزبان مهمانان و گردشگرانی از داخل و خارج از استان بود و دومین جشنواره انار در این روستا برگزار شد.

گفتنی است که، برداشت انار از سطح باغات کردستان  تا اواخر آبان ماه ادامه خواهد داشت و مهم‌ترین ارقام انار تولیدی در کردستان ملس ساوه، شیشه کپ و محلی اورامان است.

کردستان سرزمین جشن‌ها و جشنواره‌ها

استاندار کردستان در جشنواره انار با اشاره به اینکه امروز استان کردستان سرزمین جشن‌ها و جشنواره‌ها، شادی و نشاط و در کنار هم بودن و برادری و خواهری است، افزود: امسال تاکنون به شکرانه برداشت محصولات کشاورزی
چندین جشنواره در استان برگزار شده و در آینده نزدیک جشن گندم در بیجار نیز برگزار خواهدشد.

زارعی‌کوشا برگزاری جشنواره‌ها را فاکتور مهمی در توسعه گردشگری استان برشمرد و افزود: این جشنواره‌ها یکی از محورهای توسعه محسوب می‌شوند و نقش مهمی در رونق گردشگری در ابعاد مختلف از جمله گردشگری اقتصادی سلامت، طبیعی، تفریحی و گردشگری کشاورزی خواهد داشت.

رابطه جشنواره‌ها و توسعه گردشگری

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی کردستان نیز در جمع خبرنگاران هدف از برگزاری این جشنواره را توسعه گردشگری با برگزاری رویدادهای متنوع، معرفی محصولات شاخص کردستان و مزیت‌های گردشگری کشاورزی عنوان کرد و گفت: توسعه باغات انار با هدف رونق تولید و معرفی ارقام برتر محلی، نقش احداث باغات انار در گردشگری کشاورزی و کارآفرینی و ایجاد انگیزه در نسل جوان و توسعه پایدار از محورهای این جشنواره است.

عرضه محصولات و فرآورده‌های جانبی انار، برگزاری موسیقی سنتی و معرفی آیین‌های محلی و … از جمله برنامه‌های این رویداد فرهنگی بود.

برگزاری جشنواره‌های متعدد از جمله جشنواره‌های کشاورزی رونق اقتصادی کسب و کار‌های محلی، برندسازی محصولات زارعی و باغی، رونق فرهنگی منطقه، شادی و نشاط شهروندان را به‌ همراه خواهد داشت و عین‌حال ممکن است چالش‌هایی نیز پیش روی مردم و مدیران قرار می‌دهد و ضرر مالی را نیز به دنبال داشته باشد. مثلاً، اگرچنانچه زیرساخت‌های مناسب محل برگزاری و برنامه‌ریزی این جشن‌ها به خوبی انجام نشود موجب نبود گرایش کافی مردم به حضور در آن‌ها و در نتیجه، هدر رفتن هزینه‌های صرف‌شده خواهد شد لذا برگزارکنندگان جشنواره‌ها باید در طراحی آن‌ها تمام جنبه‌های موفقیت‌آمیز را ارزیابی کنند، تا شاهد مزایای بی‌شمار این جشن‌ها برای شهرها و شهروندان باشیم.

انتهای پیام/ ثریا صلواتی

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.