×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 29 April , 2024
فضای مجازی برای دانش‌آموزان، فرصت یا تهدید؟

به گزارش اقتصادکلان، امروزه با گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات در زندگی هر انسانی جلوه‌های حضور فناوری اطلاعات و ارتباطات به چشم می خورد و سرویس‌ها در کنار اینکه ابراز مفیدی برای کسب و تبادل اطلاعات است می تواند مخرب نیز باشد.
این روزها فضای مجازی آنچنان نوجوانان و جوانان ما را به خود وابسته کرده که برخی از آنان زندگی بدون آن را محال و طاقت فرسا می‌دانند. اگرچه فضای مجازی فرصت‌های علمی و ارتباط‌های اجتماعی را ایجاد کرده اما گاهی اوقات استفاده بی‌رویه دانش‌آموزان از این بستر منجر به انزوا، افسردگی، پرخاشگری، نبود عزت نفس، ایجاد هویت کاذب و افت تحصیلی آنان می‌شود که می‌توان این اعتیاد اینترنتی را آفتی برای نظام آموزشی ما برشمرد.

 اعتیاد دانش‌آموزان به فضای مجازی فقط مختص به یک کشور و استان یا شهر نمی‌شود و به‌گونه‌ای فراگیر جامعه ما با آن درگیر است، دانش ‌آموزان کردستانی نیز از این قافله عقب ‌نمانده‌اند و شنیده‌ها حکایت از استفاده بی‌رویه آنان از بسترهای مجازی دارد.

خطرات فضای مجازی

خطرات فضای مجازی را می توان در دسته بندی های مختلفی قرارداد از قبیل مخاطرات، جسمی، بیماری های روانی مرتبط با اینترنت در کودکان ، اخلاقی، اعتقادی، اجتماعی و امنیت کودکان در فضای مجازی . قرارگرفتن در معرض موضوعات جنسی و غیراخلاقی، قرارگرفتن در معرض محتوای نفرت انگیز، سوء استفاده های جنسی، نقض حریم خصوصی، تحریک به استفاده از الکل، سیگار و مواد مخدر، پیام های آزاردهنده، تحلیل استعدادهای درونی، درندگان سایبری و کلاهبرداری های مالی نمونه هایی از خطرات پیش روی فرزندان ما در فضای مجازی هستند.

نکته مهم در خصوص اعتیاد به فضای مجازی این است که کودک و یا نوجوانی که با خطرات ذکر شده مواجهه می شود دامنه آسیب‌پذیری بسیار بیشتری نسبت به بزرگسالان را تجربه می کند و بسیاری مواقع دیده شده است که قربانی کم سن و سال این تهدیدات دچار مشکلات روحی و روانی نگران کننده‌ای شده اند و سلامت جسم و روان آنها به خطر افتاده است.

چه باید کرد؟

در بسیاری از مواقع والدین برای پیشگیری از آسیب‌های فضای مجازی، فرزندان خود را نسبت به استفاده از اینترنت منع می‌کنند، اما به عقیده روانشناسان این روش اشتباه‌ترین گزینه در این‌ خصوص است که خود می‌تواند به عاملی تحریک‌کننده در گرایش بیشتر فرزندان به استفاده از اینترنت شود.

به گفته روانشناسان برای کاهش آثار مخرب فضای مجازی باید طریقه استفاده صحیح از این بستر را به آنان آموزش داد، بنابراین والدین با رفتار صحیح و ارائه راهکارهای مناسب از تحریک و لجبازی نوجوانان جلوگیری کنند.

اولیای مدرسه نیز با تقویت پیوند عاطفی و روانی مدرسه و دانش‌آموزان، شناسایی عوامل و فضاهای مخاطره‌آمیز دانش‌آموزان در مدرسه و پیرامون و توانمند سازی دانش‌آموزانی که در معرض خطر هستند زمینه نشاط و شادابی در مدرسه را برای دانش‌آموزان فراهم کنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.