×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۲۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 16 May , 2024
۱۰ درصد جمعیت کردستان سالمند هستند

به گزارش اقتصادکلان، معاون سیاسی امنیتی اجتماعی استاندار کردستان گفت: ۱۰ درصد جمعیت کردستان سالمند هستند و باید برای تقویت زیرساخت‌های حوزه سالمندی اهتمام بیشتری شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی رمضانی شامگاه شنبه در جلسه شورای ساماندهی امور سالمندان که در سالن شهدای گمنام استانداری تشکیل شد، اظهار کرد: اقداماتی در حوزه سالمندی انجام شده ولی این اقدامات کافی نبوده و نیست.

وی اضافه کرد: موضوع سالمندی جزو مسائل حاشیه ای در جامعه ما حتی در حوزه سیاست گذاری بوده است و با واگذاری آن به امور خیرین نمی‌توان اقدام مثمرثمری را انجام داد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان گفت: برای رفع چالش‌های حوزه سالمندی باید راهکارهایی اندیشیده شود و سپس آنها را تبدیل به قانون کرد.

رمضانی تاکید کرد: به زودی سفر هیات دولت به کردستان انجام می‌شود و لازم است دستگاه‌های متولی مصوبه‌ای مربوط به حوزه سالمندی را پیشنهاد دهند که در این سفر آن را مطرح کنیم.

وی با اشاره به اینکه نگرش و نگاه به موضوع سالمندی باید تغییر کند، یادآور شد: هرچقدر امکانات و هزینه به این حوزه اختصاص داده شود به نوعی سرمایه‌گذاری برای آینده همه ماست.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان تصریح کرد: جزیره‌ای عمل کردن ما را به اهداف مدنظر نخواهد رساند و باید همراهی و تعامل زیادی در این بخش بین ارگان های مختلف وجود داشته باشد.

رمضانی گفت: نگرانی جدی در رشد جمعیت سالمندی کشور و به تبع استان ما وجود دارد و در حال حاضر بستر و زیرساخت های لازم برای این قشر فراهم نشده است و باید برای آن فکر اساسی کرد.

وی اضافه کرد: تولید محتوای حرفه‌ای مرتبط با حوزه سالمندی در دستور کار رسانه‌ها قرار گیرد اما باید توجه داشت که همه بار آموزشی را نباید فقط بر دوش رسانه‌ها قرار دهیم و همه نهادهای فرهنگی و آموزشی باید برنامه منسجم برای حمایت از سالمندان داشته باشند.

وجود بیش از ۱۷۰ هزار نفر سالمند در کردستان

مدیرکل بهزیستی کردستان هم در این جلسه اظهار کرد: با توجه به افزایش جمعیت سالمندی در کشور و به تبع استان برای رفع چالش ها و مسائل پیش روی این قشر نیازمند تعامل دستگاه ها و نهادهای مردمی هستیم.

حسین رسولی با بیان اینکه افزون بر ۱۷۰ هزار نفر از جمعیت استان را سالمندان تشکیل داده است، افزود: سال گذشته ۶ هزار و ۵۰۰ نفر از سالمندان استان زیر پوشش برنامه‌های حمایتی، دریافت مستمری، نگهداری در مراکز، ویزیت در منزل و برنامه های آموزشی و غربالگری قرار گرفتند.

وی یکی دیگر از برنامه‌های این اداره کل را اجرای برنامه های آموزشی پیشگیری از معلولیت در سالمندان خواند و افزود: سال گذشته چهار هزار و ۱۰۰ نفر از سالمندان استان زیر پوشش این برنامه قرار گرفتند و امسال ۶ هزار نفر آموزش‌های لازم در ارتباط با پیشگیری از معلولیت را دریافت خواهند کرد.

مدیرکل بهزیستی کردستان با اشاره به اینکه سند ملی سالمندان در قالب ۶ هدف تدوین شده است، گفت: از جمله این اهداف توانمندسازی سالمندان، حفظ و ارتقای سلامت جسمی و روانی، توسعه زیرساخت های امور سالمندی است.

رسولی ادامه داد: عملیاتی کردن این اهداف مستلزم همکاری و همراهی دستگاه های عضو این شورا در استان است که انتظار می رود مدیران نسبت به اجرای برنامه های این حوزه اهتمام بیشتری داشته باشند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی کردستان هم در این جلسه اظهار کرد: لازم است نیازمندی‌های موجود در حوزه سالمندی در برنامه هفتم توسعه لحاظ شود.

محمد مشیرپناهی با اشاره به اینکه برای مشخص شدن تکلیف هر دستگاه اجرایی مستلزم مطرح شدن آن در قانون است، افزود: در قانون بودجه هیچ بند و قیدی در ارتباط با سالمندان وجود ندارد.

اختصاص منابع مالی پایدار به برنامه‌های حوزه سالمندی

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان در این جلسه اظهار کرد: جمعیت شناسان سالمندی را از ۶۵ به بالا تعریف کردند و این افراد را از لحاظ اقتصادی جمعیت سربار می دانند.

عبدالملکی با اشاره به اینکه جمعیت زیر ۱۵ سال و بالای ۶۵ سال در جامعه ما جایگاه و ارزش والایی دارند، افزود: بزرگان دین مبین اسلام بر مراقبت از سالمندان تاکید کردند و این مهمترین رسالت همه ماست.

وی ادامه داد: نقش قانونگذار در حمایت از اقشار مختلف به ویژه سالمندان بسیار حائز اهمیت است و اگر منابع مالی پایدار به برنامه‌های مربوط به این قشر اختصاص پیدا نکند، هیچ کدام از برنامه‌های مدنظر اجرایی نخواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: درصدی از مالیات بر ارزش افزوده به برنامه های حوزه سالمندی اختصاص یابد و این نیازمند پیگیری مسئولان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی است.

عبدالملکی بیان کرد: وزارت بهداشت در حال گسترش و تاسیس رشته طب سالمندی است که این مهم هم برای پیشگیری و درمان سالمندی بسیار موثر است.

معاون فرهنگی شهردار سنندج هم در این جلسه یکی از چالش های حوزه سالمندی را فضای شهری خواند و گفت: می طلبد شهرهای دوستدار سالمند در راس برنامه های مدیریت شهری قرار گیرد.

سرکوت نجفی بیان کرد: سنندج با توجه به توپوگرافی که دارد وضعیت ایده آلی برای سالمندان ندارد ولی در چند سال اخیر در مبلمان شهری و پارک‌های درون محله ای تا حدی موارد مربوط به تسهیل تردد و اوقات فراغت سالمندان در نظر گرفته شده است.

به گزارش ایرنا برنامه‌های پیشنهادی هفته تکریم منزلت سالمندان در مهر ماه امسال در این جلسه اعلام شد.

منبع: ایرنا/کردستان

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.