×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 1 May , 2024
خرید ۱۵۵ هزار میلیارد تومان گندم توسط دولت

به گزارش اقتصاد کلان، گندم جزو محصولات استراتژیک و مهم کشور است که با توجه به راهبردی بودن این محصول تلاش شده است با افزایش میزان تولید و ترغیب کشاورزان برای فروش محصول به دولت، به تدریج میزان وابستگی به واردات کاهش پیدا کند. دولت با اقدامات انجام گرفته در سال گذشته بیش از ۱۰ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری کرد و گام‌های اولیه را برای رسیدن به مرز خودکفایی برداشت.
با تداوم اقدامات حمایتی دولت و بر اساس اعلام وزیر جهاد کشاورزی، امسال با خرید تضمینی گندم به ۱۰ میلیون و ۳۰۵ هزار تن نیاز صنف نان به صورت صددرصدی تأمین شده است و نیازی به واردات گندم برای تأمین گندم نان نیست. همچنین پیش‌بینی می‌شود امسال تولید گندم به بالای ۱۳ میلیون تن برسد.
برآورد‌ها حاکی از این است که خرید تضمینی گندم تا پایان فصل برداشت به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزارتن برسد که بر این اساس میزان واردات نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۵ درصد کاهش می‌‌یابد. رئیس بنیاد ملی گندمکاران، آخرین میزان خرید تضمینی گندم را ۱۰ میلیون و ۳۳۵ هزارتن به ارزش ۱۵۵ هزار میلیارد تومان عنوان کرد که نسبت به سال قبل ۴۴ درصد رشد داشته است.
عطاءالله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران با بیان اینکه امسال در گندم خبازی خودکفا هستیم، پیش‌بینی کرد با تأمین به‌موقع نهاده‌های دامی، اعلام منطقی قیمت و شرایط مساعد بارش سال آینده در تأمین گندم صنف و صنعت و خبازی به خودکفایی برسیم. هاشمی از پرداخت ۷۰ درصد مطالبات گندمکاران خبر داده و گفته است: حدود ۱۱۱ همت از مطالبات گندمکاران پرداخت شده که مابقی طبق وعده رئیس سازمان برنامه و بودجه تا پایان شهریور باید پرداخت شود.

آغاز کشت گندم در مناطق سردسیر
مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران ایران در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به پایان عملیات برداشت گندم گفت: برداشت گندم در کل کشور به پایان رسیده است اما مراکز خرید ما تا آبان ماه گندم کشاورزانی را که قبلاً محصول خود را برداشت کرده و در انبارها دپو کرده‌اند تحویل می‌گیرند. با در نظر گرفتن خرید گندم‌های برداشت شده انتظار می‌رود میزان خرید تضمینی به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تن برسد.
علیقلی ایمانی با اشاره به آغاز کشت گندم در مناطق سردسیر ادامه داد: مناطق سردسیر جزو آخرین استان‌ها در برداشت و اولین‌ها در کشت هستند، بنابراین باید تا اوایل مهرماه عملیات کشت را آغاز کنند و در حال حاضر هم مراحل آماده‌سازی بستر برای کشت در حال انجام است اما در مناطق معتدل و گرم از نیمه دوم آبان ماه و اول آذرماه کشت گندم شروع و برداشت هم از فروردین ماه آغاز خواهد شد. ایمانی با تأکید بر لزوم پرداخت سریع‌تر مطالبات کشاورزان گفت: در شرایطی که دولت ۱۱۱ هزار میلیارد تومان به گندمکاران پرداخت کرده است اما هنوز بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان دیگر باید به کشاورزان پرداخت شود. دولت هنوز به کشاورزانی که گندم خود را در فروردین ماه تحویل داده‌اند، بدهکار است.
وی اضافه کرد: کشاورزی در کشور ما معیشتی و برای گذران روزانه زندگی است و کشاورز هم برای آغاز عملیات کشت و تهیه بذر و نهاده نیاز به نقدینگی دارد. بنابراین باید مطالبات گندمکاران پرداخت شود تا کشاورز برای تهیه ملزومات کشت با مشکل مواجه نشود. مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران ایران تولید گندم در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ را قابل قبول ارزیابی کرد و افزود: وزارت جهاد کشاورزی هم تمهیداتی برای افزایش عملکرد در واحد سطح انجام داد که منجر به رشد تولید نسبت به سال قبل شده است. ایمانی در پایان سخنانش به استان‌های پیشتاز در تولید گندم اشاره کرد و افزود: به غیر از استان گیلان تقریباً همه استان‌های کشور گندم کشت می‌کنند اما از نظر رتبه‌بندی تولید و عرضه گندم به ترتیب استان‌های خوزستان، کردستان، فارس، کرمانشاه، آذربایجان شرقی و گلستان قرار دارند.
در حالی‌که دولت دومین سال زراعی در تولید و خرید گندم را به اتمام رسانده است، کشاورزان در انتظار اعلام رسمی نرخ خرید تضمینی گندم هستند.
طبق آخرین اعلام شورای قیمت‌گذاری محصولات اساسی کشاورزی که با حضور وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد، قیمت ۳۲ قلم کالای اساسی برای سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ تعیین شد و نرخ هر کیلو گندم ۱۹.۵۰۰ تومان با افزایش حدود ۳۰ درصدی تعیین گردید، اما هنوز از سوی وزیر جهاد کشاورزی به عنوان رئیس شورای قیمت‌گذاری کالاهای اساسی اعلام رسمی نشده است.
گندم به عنوان یک محصول اساسی و استراتژیک است که به اعتقاد کارشناسان، وابستگی به واردات آن باید صفر شود و البته دولت هم برنامه‌ریزی خودکفایی کامل آن را در سال آینده‌ اعلام کرده است.

برچسب ها : , ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.