×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 28 April , 2024
روایت راهیان برای اولین بار در مرز باشماق اجرا خواهد شد

به گزارش اقتصاد کلان، افشین آزادی با اشاره به اینکه همایش بین‌المللی روایت راهیان امسال برای اولین بار در مرز باشماق مریوان برگزار می شود گفت: این رستاخیز هنری و نمایشی هر ساله در ۲ بخش ایران و عراق برگزار می‌ شد و در هفتمین دوره با توجه به ضرورت و مطالبه مردمی بخش اجراهای مرز باشماق هم فعال شد.

وی ادامه داد: برنامه همایش در مرز باشماق از ۳ شهریور  آغاز و تا ۱۳ شهریور در ایران و عراق برای اجرا یازده نمایش زمان‌بندی شده است. همچنین هنرمندان از مسیر مرز باشماق وارد عراق شده و در سلیمانیه عراق که موکبی برای زائران تدارک دیده شده اجرا خواهند داشت و بعد در کاظمین به اجرای برنامه پرداخته و در نهایت به کاروان اصلی روایت راهیان در کربلا ملحق خواهند شد.

آزادی در مورد مکان برگزاری اجراهای روایت راهیان در مرز ایران با عراق گفت: بجز مرز باشماق، مرزهای خسروی ،شلمچه، چذابه و مهران نیز میزبان اجراهای کاروان هنرهای نمایشی روایت راهیان است. پس از هفت سال از شروع این رویداد مهم برای اولین بار است که مرز باشماق افتخار میزبانی از این کاروان هنری را دارد.

سرپرست حوزه هنری کردستان  با بیان اینکه این همایش نذر فرهنگی بچه‌های تئاتر است، افزود:  گروه‌های هنری حاضر در همایش بابت کارشان دستمزدی دریافت نمی‌کنند، زیرا به عنوان نذری فرهنگی به آن می‌نگرند. ما هم تلاش می‌کنیم شرایط اجرا را برای هنرمندان تسهیل کنیم و میزبان خوبی باشیم .

آزادی ادامه داد: از موضوعات هفتمین همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین روایت راهیان می‌توان به قیام عاشورا، وقایع تاریخی مربوط به محرم الحرام ۶۱ هجری، فرهنگ عاشورا و انقلاب اسلامی (مختص بخش ایران)، شخصیت امام حسین (ع) و یاران باوفایش، مدافعان حرم (شهدای مشترک ایران و عراق) سرداران شهید حاج قاسم سلیمانی ابومهدی مهندس و روایت‌ها و داستان‌های تاریخی و معاصر در رابطه با پیاده‌روی اربعین اشاره کرد.

رئیس حوزه هنری استان کرمانشاه افزود: آثار نمایشی هفتمین  در قالب‌های مختلف هنری شامل تعزیه، نقالی، نمایش خیابانی ، مقتل‌خوانی، نمایش آیینی از استان‌های کردستان، کرمانشاه، همدان و گیلان در مرز باشماق اجرا خواهند داشت. در بخش عراق نجف و کربلا هم بیش از ۱۰۰ هنرمند تراز اول آیینی کشور کار هنری اجرا می‌کنند.

وی ادامه داد: نمایش‌ها در باشماق به زبان کردی و فارسی اجرا می‌شوند اما در بخش بین‌الملل همایش هر ساله اجراهایی را به زبان عربی، ترکی، انگلیسی  شاهد بودیم که امسال زبان فرانسه در بخش بین‌الملل و کردی در مرز باشماق برای نخستین بار اضافه شده است.

آزادی به استقبال پرشور زائران حسینی از این همایش اشاره کرد و گفت: در این چند روزه بازخوردها از همایش  خوب بود و به عقیده من تاثیرگذاری مطلوبی را درپی داشته و از همین امروز باید به فکر برگزاری پر شورتر این رویداد در سال آینده در مرز باشماق باشیم و بجز نمایش، هنرهای دیگر را در این مرز فعال کنیم.

وی از همکاری و همراهی موکب فرهنگ و هنر ارشاد مریوان  و بنیاد شهید و امور ایثارگران تقدیر و عنوان کرد: ما همه زیر پرچم امام حسین هستیم و باید دستگاه‌های فرهنگی در کنار هم تلاش برای اجرای برنامه‌های موثر داشته باشند.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به اجرای برنامه‌های این نذر فرهنگی و ادای دین هنرمندان کرمانشاهی به زوار حسینی(ع) در مرز خسروی گفت: هفتمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده روی اربعین تحت عنوان روایت راهیان با حضور بیش از ۳۰ هنرمند کرمانشاهی در قالب اعزام ۸ گروه نمایشی، در مرز خسروی در حال برگزاری است.

آزادی افزود: هفتمین همایش بین‌المللی تئاتر مردمی روایت راهیان در مرز خسروی هم زمان با استان‌های اردبیل، گلستان، بوشهر، لرستان، تهران، خوزستان و کردستان برگزار خواهد شد.

رئیس حوزه هنری استان کرمانشاه با اشاره به حضور خودجوش هنرمندان کرمانشاهی در این رویداد عنوان کرد: نمایش‌های سقا (سعید ذبیحی)، قصه‌ها (نعمت اله اسدی مرام)، پیاده (آرش منصوری)، غارتگران خیمه‌ها (بهاره کرمی)، نگهبان علقمه (هومن روحتافی)، قصه عشق (احسان زین الدینی)، گمرک (علی زیستی) و وصیت (سعید نوروزی) از روز سه شنبه ۷ شهریور لغایت جمعه ۱۰ شهریور اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به استقبال پرمخاطب این همایش در دوره های قبل خاطرنشان کرد: بازخوردهای مثبتی که از این رویداد به دست آمد، افزایش کمی گروه‌های نمایشی را در شهریور امسال به دنبال داشت و این اجراها به دلیل افزایش حجم تردد زوار، از قصرشیرین تا پایانه مرز خسروی متمرکز شده است.
آزادی مکان برگزاری در مرز خسروی را پایانه خسروی، موکب حضرت قاسم(ع) و موکب فرزندان شاهد عنوان و تاکید کرد: پس از هفت سال از شروع این رویداد مهم برای سومین بار همایش روایت راهیان در این استان برگزار خواهد شد.
آزادی با اشاره به موضوعات نمایش های هفتمین همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین روایت راهیان عنوان کرد: قیام عاشورا، وقایع تاریخی مربوط به محرم الحرام ۶۱ هجری، فرهنگ عاشورا و انقلاب اسلامی (مختص بخش ایران)، شخصیت امام حسین (ع) و یاران باوفایش، مدافعان حرم (شهدای مشترک ایران و عراق) سرداران شهید حاج قاسم سلیمانی ابومهدی مهندس و روایت‌ها برخی از موضوعاتی است که آثار نمایشی با محوریت آن ها تولید شده است.

گفتنی است، هفتمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین تحت عنوان “روایت راهیان” توسط حوزه هنری انقلاب اسلامی  با نگاه نذر فرهنگی هنرمندان تئاتر کشور در مسیر زوار الحسین در ۲ کشور ایران و عراق برگزار می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.