×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 April , 2024
افزایش ۵ درصدی مصرف گاز در کردستان

به گزارش اقتصاد کلان، احمد فعله‌گری اظهار کرد: انرژی یکی از مهم‌ترین ارکان اساسی چرخه اقتصادی بوده و در این میان گاز از جمله مهم‌ترین حامل‌های انرژی است که نه تنها در تحول جامعه صنعتی نقش اساسی دارد، بلکه به لحاظ زیست‌محیطی نیز حائز اهمیت است.

وی افزود: مصرف گاز طبیعی علاوه بر مزیت‌های زیست‌محیطی، منجر به کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری و افزایش قابلیت اطمینان بهره‌برداری از واحدهای نیروگاهی نسبت به سوخت مایع می‌شود، بنابراین هم‌اکنون بیشترین مصرف بخش نیروگاهی کشور از گاز طبیعی تأمین می‌شود.

مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان تقاضا برای مصرف گاز طبیعی توسط نیروگاه‌ها را اجتناب‌ناپذیر تلقی کرد و گفت: امسال به علت خشکسالی، کمبود آب و گرمای شدید، رشد روزافزون تقاضای مصرف انرژی الکتریکی و با توجه به سهم عمده نیروگاه‌های حرارتی از جمله نیروگاه‌های گازی شهرستان سنندج در تولید برق، نیاز این صنعت به گاز طبیعی را با رشد سرسام‌آوری روبه‌رو کرده است.

وی با اشاره به مصرف پنج ماه نخست نیروگاه سیکل ترکیبی تولید برق سنندج تصریح کرد: میزان مصرف نیروگاه در پنج ماه نخست امسال ۶۲۵ میلیون و ۳۶۷ هزار و ۸۶۰ مترمکعب بوده است، در حالی که این میزان مصرف در مدت مشابه سال گذشته برابر با ۵۷۶ میلیون و ۴۴۸ هزار و ۵۲۰ مترمکعب بود که افزایش هشت درصدی را نشان می‌دهد.

فعله‌گری خاطرنشان کرد: مشترکان شرکت گاز استان کردستان در پنج ماه نخست امسال یک میلیارد و ۳۰۷ میلیون و ۳۲۵ هزار و ۸۲۹ مترمکعب گاز طبیعی مصرف کردند که در مدت مشابه سال گذشته این میزان مصرف برابر با یک میلیارد و ۲۴۷ میلیون و ۵۸۱ هزار و ۹۶ مترمکعب بوده است که افزایش پنج درصدی را نشان می‌دهد.

وی صرفه‌جویی در مصرف حامل‌های انرژی را ضروری دانست و گفت: در فصل گرما به علت استفاده از وسایل سرمایشی مصرف برق به شدت و با شیب بسیار تندی افزایش پیدا می‌کند که این امر موجب استفاده بیشتر نیروگاه‌ها از گاز طبیعی می‌شود و در فصل سرما نیز با به‌کارگیری وسایل گرمایشی مصرف گاز طبیعی چندین برابر افزایش پیدا می‌کند و با این روند و شدت مصرف، دیگر نسل آینده منابعی برای مصرف در اختیار نخواهد داشت.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.