×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 18 May , 2024
کارخانه تولید لوازم خانگی در سنندج راه‌اندازی می‌شود

به گزارش اقتصاد کلان، بختیار خلیقی روز چهارشنبه در نشست خبری رسانه‌های‌ کردستان که به مناسبت دهه تولید و تجارت در سنندج برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به نام‌گذاری سال ۱٤۰۲ توسط مقام معظم رهبری با عنوان سال ” مهار تورم” و ” رشدتولید”، در این رابطه برنامه‌های عملیاتی، اهداف، الزامات و مشکلات این موضوع نهادینه و بر اساس آن برنامه‌های عملیاتی برای تحقق این شعار تدوین شده است.

وی با اشاره به اینکه در بحث تولید علاوه بر رشد اقتصادی در هر منطقه، باعث افزایش سرانه درآمد‌ خانوارها و رفاه عمومی می‌شود، گفت: میانگین رشد تولید در سال گذشته در حوزه صنعت کشور ٨ درصد و معدن هم ۲ درصد بوده است که این میزان در استان کردستان در حوزه صنعت ۵.۵ درصد و در حوزه معدن ۳ درصد بوده که نشان از افزایش تولید در حوزه معدن است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان تصریح کرد: کردستان شاخص‌های مناسبی در حوزهای مختلف، نظیر کشاورزی، صنعت، معدن، آب، گردشگری و … برای توسعه اقتصادی استان دارد و در حال حاضر ٤۲/۵ درصد سهم اقتصاد استان مربوط به بخش صنعت، معدن و تجارت است.

به گفته خلیقی، یک هزار و ۲۷ واحد صنعتی در استان وجود دارد که از این تعداد ۶۶۶ واحد معادل ۶۵ درصد فعال، ۱۹۹ واحد معادل ۲۰ درصد مجموع واحدهای استان نیمه فعال و ۱۶۲ واحد هم غیرفعال است.

وی با اشاره به وجود ۱۲ کارخانه آردسازی در استان که ۱۱ واحد آن فعال و با ۴۰ درصد ظرفیت اسمی خود کار می کنند، افزود: در حال حاضر ۱۶۲ واحد غیرفعال در سطح استان وجود دارد که از این تعداد ۲۶ واحد صنعتی شرایط فعال سازی را دارند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به وجود ۳۵۶ واحد معدنی در این استان، گفت: از این تعداد ۱۸۶ واحد فعال، سه واحد در حال تجهیز و ۱۶۷ واحد غیرفعال است که بیشتر واحدهای غیرفعال استان در حوزه مصالح ساختمانی بودند که پروانه بهره برداری آنها باطل شده است.

به گفته خلیقی، بیشترین معادن استان به ترتیب در شهرستان های سقز با ۶۱ واحد، قروه و سنندج هر کدام ۵۹ واحد، بیجار ۴۵ واحد، دهگلان ۲۰ واحد و مریوان ۱۴ است.

وی در ادامه با بیان اینکه کردستان در تولید طلا رتبه نخست و در ذخیره آن رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است، افزود: ۵۹۷ میلیون تن ذخیره قطعی ۱۸ گونه ماده معدنی استان است که از این میزان ۱۴۰ میلیون تن آن سنگ آهن است.

خلیقی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به تبدیل شدن شهرستان بانه به قطب تولید لوازم خانگی خرد، تصریح کرد: بر اساس اقدامات انجام شده در آینده‌ای نزدیک کارخانه تولید لوازم خانگی بزرگ با ورود سرمایه‌گذاری از اقلیم کردستان در سنندج راه‌اندازی می‌شود.

انتهای پیام/ ثریا صلواتی

برچسب ها : , ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.