×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 18 May , 2024
محیط زیست کردستان با کمبود نیرو مواجه است

به گزارش اقتصاد کلان، اقبال حمیدی روز دوشنبه در نشست مطبوعاتی که به مناسبت گرامیداشت هفته محیط زیست در سنندج برگزار شد،با تاکید بر اهمیت اطلاع رسانی با هدف ایجاد وحدت رویه و حساسیت در مردم در راستای حفظ محیط زیست، اظهار داشت: در حال حاضر ۳۷ خانه محیط زیست در استان افتتاح شده است و علاقه‌مندان به حفاظت از محیط زیست می توانند با عضویت در این خانه‌ها، علاوه بر کم کردن فاصله میان مردم و مسئولین، در راستای رفع مشکلات حوزه‌های مختلف محیط زیست با اداره کل محیط زیست استان همکاری داشته باشند.

وی در ادامه به تشریح آخرین وضعیت تالاب زریبار پرداخت و گفت:  این دریاچه به عنوان یکی از مهمترین مطالبات مردم و بحث زیست محیطی استان است و خوشبختانه امسال به واسطه بارش های مناسب در استان، این تالاب در بهترین شرایط خود به لحاظ پر آبی قرار دارد و باید رفع سایر مشکلات این دریاچه تلاش کرد.

حمیدی با اشاره به اینکه بیشتر اعتبارات سفر رئیس جمهور به تالاب بین‌المللی زریبار تخصیص داده شده است، افزود:  از محل اعتبارات سفر آیت‌الله رئیسی ۳۰ میلیارد تومان برای این دریاچه مصوب شد که در حال حاضر از این میزان هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تخصیص داده شد.

وی افزود: طی سال‌های زیادی برداشت آب از کاسه آبی به میزان ۲ میلیون لیتر در سال به عنوان منبع آبیاری فضای سبز شهر مریوان استفاده می شد که با پیگیری محیط زیست و دادگستری استان این موضوع رفع و برداشت آب  از شش ماه گذشته قطع شده است.

به گفته حمیدی، قطع کاشت درختان و گونه های مخربی که مصرف آب زیادی نسبت به گونه های بومی داشتند در اطراف تالاب زریوار، کاشت گونه‌های بومی، حذف برداشت آب بی رویه از تالاب زریوار، تامین حدود ۱۶۰۰ هکتار از اراضی پایاب این تالاب از آبخوان دریاچه زریوار، تامین حق آبه تالاب زریوار از بالا دست
از جمله اقدامات انجام شده در خصوص این دریاچه است.

مدیرکل محیط زیست استان کردستان، کاهش شکار، حفظ گونه های شاخص بومی استان و حفاظت از مناطق تحت مدیریت از مهمترین دستاورد های نظارت به موقع بر محیط زیست خواند و گفت: طبق استانداردهای جهانی برای حفاظت از هر یک هکتار باید یک محیط با در عرصه حضور داشته باشد که این میزان در کشور به ازای هر هشت هکتار یک نفر است و محیط زیست استان کردستان نیز با کمبود نیرو مواجه است، همچنین ناوگان حمل‌ونقل موتوری استان هم بسیار فرسوده بوده و نیازمند تعمیر و جایگزینی است.

حضور سگ های ولگرد در معابر شهری زیبنده نیست

حمیدی با بیان اینکه وجود سگ های ولگرد در معابر شهری، یک چالش کشوری است و زیبنده محیط زیست شهری نیست، افزود: متأسفانه این موضوع به یک تهدید جدی برای بهداشت محیط و سلامت انسان تبدیل شده است؛ و باید حتماً به صورت جدی پیگیری شود.

وی به جایگاه دفن پسماند‌ها در سطح استان  اشاره و عنوان کرد: در حال حاضر فقط جایگاه دفن پسماند شهرستان سقز در سطح استان قابل تایید محیط زیست است و سایر شهرستان ها به ویژه سنندج به لحاظ مکانی و نقطه یابی دارای مشکل بوده و باعث ایجاد مشکلاتی از جمله کاهش ارزش زمین، آلودگی آب های سطحی و جاری، تجمع سگ های ولگرد و انتقال بیماری های مشترک شده است.

وی یکی از مشکلات حوزه پسماند را مکانیزه نبودن بازیافت و تفکیک زباله در استان کردستان دانست و بیان کرد: در اکثر جایگاه های زباله استان، افراد زباله گرد زیادی به صورت کاملا غیر بهداشتی و خطرناک مشغول تفکیک زباله از مقصد هستند که این موضوع موجب انتشار بسیاری از بیماری های خطرناک در جامعه می شوند.

مدیرکل محیط زیست استان کردستان، بر ضرورت تفکیک  زباله از مبدا تاکید کرد و گفت:
مردم استان متمایل به تفکیک زباله از مبدا هستند و این امر باید هرچه سریعتر توسط شهرداری های استان نهادینه شود.

حمیدی با بیان اینکه بارندگی مطلوب استان موجب شده پوشش گیاهی نسبت به سال های گذشته رشد بیشتری داشته باشد و این خطر افزایش حریق در مراتع و جنگل های منطقه را به دنبال دارد، خاطر نشان کرد:  هر ساله نگرانی هایی بابت اتفاق مذکور وجود دارد لذا از مردم به ویژه مسافران و گردشگران درخواست داریم در طبیعت ته سیگار و ظروف پلاستیکی و شیشه‌ای را رها نکنند.

وی در بخش پایانی سنان خود ضمن دعوت همه خبرنگاران استان به ثبت نام در سامانه همیار محیط زیست اظهار کرد: خبرنگاران با عضویت در سامانه همیار محیط زیست می توانند، مشکلات زیست‌محیطی را در کمترین زمان به اداره محیط زیست استان منتقل کنند.

انتهای پیام/ ثریا صلواتی

برچسب ها : , ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.