×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 18 May , 2024
افزایش ۴.۳ میلیون تنی تولید محصولات کشاورزی کردستان در افقی پنج ساله

به گزارش اقتصادکلان، پیمان اسکندری پیش‌از ظهر امروز در نشست مطبوعاتی که به مناسبت هفته جهادکشاورزی برگزار شد، با اشاره به اهمیت امنیت غذایی در سطح کشور، اظهار داشت: سیاست‌های کشور از امنیت غذایی به سمت اقتدار غذایی حرکت کرده و چشم‌انداز خوبی در این رابطه برای بخش کشاورزی تعریف شده است.

وی با بیان اینکه در راستای تامین امنیت غذایی طرح‌های الگوی کشت و کشت قراردادی  مطرح و اقداماتی انجام شده است، گفت: خوشبختانه به واسطه اطلاع رسانی و تولید محتوا در نهضت گلخانه‌ای توسط رسانه‌های استان، اکنون شاهد استقبال بی‌نظیری در این حوزه هستیم که این امر زمینه تحقق اهداف و برنامه‌های این سازمان را در بخش کشاورزی میسر کرده است.

اسکندری با اشاره به اینکه کردستان درتولید محصولات کشاورزی در رتبه های نخست کشور قرار دارد اذعان کرد: بیش از ۱۰ درصد محصول گندم کشور در استان تولید می‌شود و براساس پیشبینی‌ها انجام شده امسال یک میلیون تن گندم در استان تولید و حدود ۹۰۰ هزار تن هم به طور تضمینی خریداری می‌شود.

وی از تدوین برنامه‌ای پنج ساله برای افزایش تولید محصولات کشاورزی خبر داد و افزود: اکنون سالانه ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در استان تولید می شود و در افق پنج ساله این میزان آن به چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تن افزایش خواهیم داد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان یکی از اقدامات مهم و تاثیرگذار این سازمان در استان را رفع تداخلات اراضی کشاورزی عنوان کرد و گفت: در اوایل سال ۱۴۰۱ چهار درصد اراضی کشاورزی استان سند‌‌دار بود که با اجرای رفع تداخلات اکنون بیش از ۴۳ درصد اراضی کشاورزی استان سنددار هستند و تا پایان سال جاری این مهم به ۱۰۰ درصد خواهد رسید.

اسکندری در ادامه با بیان اینکه در سال گذشته اقدامات ارزشمندی هم در زمینه توسعه گلخانه و هم ایجاد واحدهای سردخانه و صنایع تبدیلی انجام شده است، افزود: سال گذشته ظرفیت سردخانه‌ای کردستان ۲ برابر شد و در حال حاضر ظرفیت سردخانه و سیلو استان ۹۲۰ هزار تن است.

اسکندری با اشاره به اینکه ۸۸ درصد اراضی استان دیم است اضافه کرد: یکی از مهمترین حوزه های کشاورزی را تولید در دیمزارها است و ستاد فرمان امام(ره) از سه سال پیش برای اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها سرمایه گذاری کرده است که با اجرای این طرح، شاهد رشد ۲۰ درصدی محصولات زیر پوشش این طرح هستیم.

وی در ادامه از بهره‌برداری ۱۴۸ پروژه با سرمایه گذاری افزون بر ۴۰۲ میلیارد تومان به مناسبت هفته جهاد کشاورزی در استان خبر داد و گفت: میزان اشتغالزایی این تعداد پروژه را ۴۶۱ نفر و میزان تثبیت اشتغال آن را ۶۷۵ نفر خواهد بود.

به گفته اسکندری یکی از برنامه های استان تقویت دیپلماسی اقتصادی است و در همین راستا روزانه یک هزار و ۳۰۰ تن کالای کشاورزی و محصولات غذایی از مرزهای استان به خارج از کشور صادر می شود.

وی در بخش پایانی سخنان خود به سفر هیاتی از مسئولان استان به ریاست استاندار به سلیمانیه اقلیم کردستان عراق در هفته گذشته، اشاره و اظهار کرد: طی برگزاری نشست‌هایی با مسئولان استان سلیمانیه، مشخص شد آنها به دنبال به حداقل رساندن واردات محصولات غذایی و کشاورزی هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به صادرات خدمات فنی مهندسی از کردستان به سلیمانیه، گفت : بر اساس رایزنی های انجام شده به همت تشکل های کشاورزی استان، گلخانه، کلینیک های گیاه پزشکی و سایر طرح های تولیدی کشاورزی در سلیمانیه احداث خواهد شد.

انتهای پیام/ ثریا صلواتی

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.