×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 1 May , 2024
سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی به کمتر از نیم درصد رسید

پیمان صالحی درباره سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی (GDP) گفت: در برنامه ششم توسعه کشور سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی، ۴ درصد پیش بینی شده بود و قرار بود ۲ درصد از توسط بخش دولتی و ۲ درصد از سوی بخش خصوصی محقق شود که متأسفانه تحقق نیافت.

معاون پژوهشی وزیر علوم با اشاره به اینکه محاسبات ما نشان می‌دهد که سهم پژوهش از جی دی پی زیر نیم درصد است، گفت: البته حتی این نیم درصد هم شاید عدد واقعی نباشد. نکته اینجاست که به طور مثال یکی از روش‌های محاسبه سهم پژوهش، این است که بودجه وزارت علوم ۱ میلیارد دلار است و این بودجه را به حساب حوزه پژوهشی می‌گذارند در حالی که بیشتر این بودجه صرف حقوق و دستمزد می‌شود.

صالحی خاطرنشان کرد: درست است که از محل این بودجه، اعتباراتی به پژوهشگران اختصاص پیدا می‌کند اما تعداد کارمندانی که از محل اعتبارات وزارت علوم، حقوق می‌گیرند بیشتر است. بنابرین همین نیم درصد سهم پژوهش را هم باید با احتیاط اعلام کنیم.

وی ضمن تاکید بر اینکه امیدواریم افزایش بودجه پژوهشی در برنامه هفتم دیده، محقق و اجرا شود، گفت: مجلس می‌تواند در بودجه‌های سالانه به حوزه پژوهشی کمک کند. قانون بودجه ۱۴۰۲ در حال تدوین است و مجلس می‌تواند کمک کند که بتوانیم به سهم واقعی پژوهش از جی دی پی برسیم.

معاون پژوهشی وزیر علوم ادامه داد: در بندهای بودجه پارسال مواردی مرتبط با حوزه پژوهشی گنجانده شد که متأسفانه محقق نشد؛ به طور مثال مقرر شده بود که ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به پژوهش و فناوری اختصاص یابد منتها بعد از ابلاغ قانون این اعتبار در جدول تبصره ۱۴ رفت و عملاً با توجه به اینکه تبصره ۱۴ بودجه در سطح پایینی است و ممکن است محقق نشود.

وی در ادامه بیان کرد: از طرف دیگر بخشی از این بودجه برای بازگشایی دانشگاه‌ها تخصیص داده شد و در واقع در حوزه پژوهش و فناوری هزینه نشده است که امیدوارم در بودجه امسال با در نظر گرفتن موارد این چنینی، به افزایش سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی کمک کنیم.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.