×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 30 April , 2024
رشد ۸ درصدی صلح و سازی در دستگاه قضایی استان کردستان

رئیس کل دادگستری استان کردستان از رشد ۸ درصدی پرونده های منجر به صلح و سازش در سال ۱٤۰۰ خبر داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین حسینی رئیس کل دادگستری استان کردستان صبح امروز در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه استان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی به ویژه شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی و تبریک هفته قوه قضائیه به همه همکاران خود در استان اظهار داشت: قوه قضاییه از منظر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) یعنی آن دستگاهی که بخش عظیمی از مقاصد نظام جمهوری اسلامی بستگی به کارآیی آن قوه و کارکرد آن دارد. مسئله‌ عدالت، مسئله‌ احقاق حق، مسئله‌ قانونگرایی، ایستادگی در مقابل زورگو، متجاوز، سوءاستفاده‌، دادن احساس امنیت و آرامش و طمأنینه به مردم در زندگی، چیزهایی نیست که در نظام جمهوری اسلامی به چشم کم‌اهمیت بشود به آنها نگاه کرد. این وظایفی است که متوجه به قوه‌ قضاییه است؛ قوه‌ قضاییه متکفل و متعهدِ این کارها است.

حجت الاسلام حسینی در تشریح اقدامات صورت گرفته از سوی دستگاه قضایی استان کردستان اذعان داشت: طبق آمار سال ۹۹؛ ۳۷۲ هزار و ۸۱۰ پرونده به دادگستری استان کردستان اعم از دادسرا، محاکم و شورای اختلاف وارد شد که ۳۷۵ هزار و ٤۷۱ پرونده مورد رسیدگی قرار گرفت.

وی در ادمه افزود: موجودی پرونده‌ها در دادگستری، پرونده‌های وارده و تعداد پرونده‌های رسیدگی شده و عملکرد اقدامات انجام شده” را چهار مولفه دستگاه قضا به شمار می آیند و اگر تعداد پرونده‌های مختومه بیشتر از وارده باشد یعنی از موجودی پرونده‌ها کسر شده و بالعکس یعنی افزایش داشته داشت.

 

رئیس‌کل دادگستری کردستان اظهار داشت: سال ۹۹ با تلاش و زحمات همکاران شاهد کاهش ۲ هزار ٦۰۰ پرونده از موجودی اولیه پرونده های این سال بودیم و در سال گذشته نیز ٤۲٥ هزار پرونده به دادگستری کردستان وارد و ٤٤٦ پرونده رسیدگی و مختومه شده و حدود ۲۱ هزار پرونده از موجودی پرونده‌ها کسر شده است.

حجت الاسلام حسینی در ادامه با اشاره به افزایش ۱۵ درصدی پرونده‌های وارده به دادگستری کردستان در سال ۱٤۰۰ نسبت به سال ۹۹ گفت: همزمان با کاهش پرونده‌ها، متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌ها در سال گذشته کاهش یافت و این تسریع رسیدگی رضایتمندی مراجعین را به دنبال داشته است.

وی از افزایش کادر و نیروی قضایی و تعداد شعب برای ایجاد رضایتمندی نسبی مردم در استان خبر داد و افزود: سال گذشته ۳۱ نفر قاضی و ۲۰ شعبه نیز به شعب موجود دادگستری کردستان اضافه شده است.

رئیس‌کل دادگستری کردستان با بیان اینکه از لحاظ چارت اداری ظرفیت افزایش شعبه به شعب موجود را داریم بیان کرد: اما به دلیل کمبود فضای فیزیکی امکان افزایش شعب در دستگاه قضای استان وجود ندارد و اگر این افزایش صورت می گرفت رضایتمندی بیشتری ایجاد می‌شد.

به گفته حجت الاسلام حسینی؛ توهین به اشخاص، سرقت، ضرح و جرح عمدی، تهدید، تخریب، تصادفات رانندگی، تهمت و افترا، تصرف ارگانی، کلاهبرداری و تسهیل مال از طریق نامشروع ۱۰ عنوان برتر تعداد پرونده‌های دعاوی کیفری و شکایات می باشد و همچنین در دعاوی حقوقی، مطالبه وجه، احصار از پرداخت محکوم له، مطالبه خسارت، طلاق توافقی، بطلان معامله، مطالبه اجرت المثل، ابطال سند رسمی، مطالبه وجه چک، مطالبه وجه سفته و الزام به تنظیم سند رسمی جز ۱۰عنوان برتر پرونده های وارده به دادگستری می باشد که در حوزه داخلی بسیار حائز اهمیت است.

رئیس‌کل دادگستری کردستان از رسیدگی‌ به پرونده‌های تصادف در شورای حل اختلاف از ۱۵ بهمن سال ۱٤۰۰ در استان خبر داد و گفت : این رسیدگی‌ها باعث کاهش چشمگیر تعداد پرونده‌های تصادفات، تسریع در کارها و جلوگیری از پروسه طولانی شده است و اگر این پرونده ها وارد دادسرا می‌شد روند رسیدگی و صدور حکم و کیفر خواست طولانی‌تر می‌شد.

وی با بیان اینکه برگزاری ملاقات‌های مردمی  جزو برنامه‌های اولویت‌دار ما در استان می باشد گفت : ارتباط و حضور در بین مردم یکی از بندهای سند تحول بوده که در سال گذشته ۱٦ هزار ملاقات مردمی، رئیس‌کل، دادستان و روسای دادگستری شهرستان‌ها با مردم کردستان برگزار شده است.

استفاده از ظرفیت مردمی در جهت تحقق اهداف سند تحول در کردستان

حجت الاسلام حسینی از استفاده از ظرفیت مردمی در جهت تحقق اهداف سند تحول در استان خبر داد و اذعان داشت : در همین راستا از ظرفیت‌های مردمی جهت پیشگیری از جرم و آسیب‌های اجتماعی، صلح و سازش و کاهش ورودی پرونده به دادگستری استان استفاده شده است.

به گفته وی، دستگاه قضایی استان در سال ۹۹, ۲۹ درصد از پرونده‌های دادگستری کردستان منجر به صلح و سازش شدو که این آمار در سال ۱٤۰۰ به ۳۷ درصد یعنی رشد ٨ درصدی رسیده است.

رئیس‌کل دادگستری کردستان از صلح و سازش در۲۲ پرونده قصاص در سال ۹۹ در استان خبر داد و اظهار کرد: در سال گذشته یک هزار و ۷۰۰ ابلاغ صلح‌یاری برای افراد و بزرگان محل به منظور صلح و سازش صادر شده است.

وی خاطر نشان کرد: مصلحین قرآنی در سال ۱٤۰۰ فعالیت خود را در استان آغاز کردند که تشکیل این کار گروه منجر به صلح و سازش ۲۵ درصد پرونده‌های طلاق در سال گذشته شده است.

 

راه‌‌اندازی سامانه سجام به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی در استان کردستان

راه‌‌اندازی سامانه سجام؛ دیده‌بانان پیشگیری به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی در استان از دیگر اقدامات دستگاه قضایی استان کردستان است و ۲ هزار و ۵۵۹ نفر در این سامانه ثبت‌نام کرده اند و در قالب ۱٦ کارگروه مفاسد و جرائم را به معاونت پیشگیری اعلام خواهد شد.

حجت الاسلام حسینی در ادامه با بیان اینکه دادگستری به خروج تانکرهای حامل سوختی و جلوگیری از ترددهای آنها در استان به ویژه سنندج ورود پیدا کرده است گفت:متاسفانه این امر مهم طی سالیان گذشته مغفول مانده بود که با ورود و تعیین برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت دستگاه قضایی این مهم پیگیری کرده است.

 

به گفته وی، هوشمند کردن دستگاه قضایی یکی دیگر از اقدامات تحول محور در دادگستری کردستان است که در این راستا در سال ۱٤۰۰ سامانه‌های متعدد از جمله استعلام اموال و ثبت‌احوال و نظارت بر دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی و ٦ دفتر پیشخوان خدمات الکترونیک در زندان‌های استان راه اندازی شده است.

وی حمایت دستگاه قضایی از حوزه تولید در استان را جزو برنامه‌های اولویت‌دار دادگستری عنوان کرد و گفت: در سال گذشته ۲۱ واحد تولیدی تعطیل و دارای مشکل احیا و برای ۳۲۵ نفر جوان کردستانی اشتغال ایجاد شده است و هم‌اکنون مشکل ۱۹ واحد تولیدی دیگر در استان در حال بررسی است.

انهدام شبکه سازمان یافته و عوامل ساخت و ساز غیرمجاز در شهرداری

وی اختلاس، ارتشاء، تضییع اموال دولتی، تصرف غیرقانونی و استفاده غیرمجاز از آن ها را فساد اداری خواند گفت: انهدام و بازداشت شبکه سازمان یافته و عوامل ساخت و ساز غیرمجاز در شهرداری سنندج در ماه گذشته از دیگراقدامات دادگستری کردستان است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۵۰٤پرونده فساد در استان تشکیل و مورد بررسی قرار گفت خاطر نشان کرد: طی سال ۹۹ تنها  ٤٦ مورد تذکر ترک فعل به مدیران استان داده شده بود که در سال گذشته این رقم به ۱۱۷ مورد افزایش یافت.

به گفته رئیس‌ کل دادگستری کردستان ورود دادگستری به تخلفات معدن طلای زرکوه به منظور حفظ حقوق بیت‌المال و جلوگیری از تضییع بیت المال و حمایت از تولید اشتغال و توسعه معادن از دیگر اقدامات انجام شده دستگاه قضایی کردستان می باشد.

 

حجت الاسلام حسینی به ورود دادگستری به مشکلات مرز باشماق اشاره و بیان کرد: علی‌رغم تصویب اجرای طرح توسعه این مرز در سال ۹۹ و تخصیص اعتبار اولیه، محل و زمین محل توسعه تملک نشده بود که با ورود جدی دادستان مرکز استان موانع شناسایی و به دستور دادستانی به زودی تملک انجام خواهد شد.

 

ارتقای آگاهی‌های حقوقی مردم” کاهش پرونده ها و رضایت مردم را به دنبال دارد

وی در ادامه به اقدامات انجام شده دادگستری در حوزه زندان ها اشاره کرد و گفت : کسب رتبه‌های اول تا پنجم کشور در نیمه دوم سال گذشته در حوزه کاهش جمعیت کیفری زندان، صدور ٤ هزار و۷۰۰ حکم با مصادیق ارفاقات قانونی در سال گذشته از جمله تعلیق صادر شده و ۲هزار و۱۸۰ حکم جایگزین مجازت‌های حبس در استان، اجرای طرح پابند الکترونیک در زندان‌ها که در سال ۹۹ در مجموع ۳۳ مورد پابند بوده که در سال گذشته به۱۲۵ مورد رسید.

 

حجت الاسلام حسینی با اشاره به اینکه ۵۹ درصد از زندانیان استان در سال ۹۹ صاحب شغل شده اند گفت: این موضوع در سال گذشته با رشدی ۱٦ درصدی به ۷۵ درصد رسید و ۹۹۲ زندانی در ٤۰ حرفه آموزش مهارتی دیده‌اند.

وی با اشاره به اینکه ۳۱ نفر از زندانیان استان کردستان مورد عفو مقام‌ معظم رهبری در سال ۹۹ قرار گرفتند، گفت : در سال گذشته این رقم به ۱۱٤ مورد رسید که در این‌ حوزه نیز رشد قابل توجهی داشته‌ایم.

رئیس‌کل دادگستری استان کردستان از جمع آوری ۳۹ میلیارد تومان کمک مردمی برای آزادی زندانیان استان در سال ۹۹ خبر داد و افزود: توسط کمک های مردمی ۲۹۰ نفر از زندان آزاد شدند که در سال گذشته این کمک‌ها به ۷۱ میلیارد تومان افزایش و موجب آزادی ۳٦٤ نفر از زندان شد.

لازم به ذکر است که رئیس‌کل دادگستری استان کردستان به “ارتقای آگاهی‌های حقوقی مردم” تاکید داشتند و آن را راهی مناسب برای کاهش آمار پرونده‌ها و ایجاد رضایتمندی‌های مردمی دانست.

خبرنگار: ثریا صلواتی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.