×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 28 April , 2024
یلدای گران کردستانی ها

یلدای گران کردستانی ها، ایرانیان هرسال آخرین شب پاییز را که “شب یلدا”یا “شب چله” می نامند. با رسم و رسوم خاصی جشن می گیرند. و آیین یلدا جزء کهنترین جشن ایرانیان به شمار می آید. برگزاری آیین شب یلدا در مناطق مختلف کشور متفاوت است. و هرکدام به شیوه و رسم خاص خود آن را برگزار می کنند. و آنچه مشترک در میان همه اقوام مشترک است. تهیه آجیل، میوه و شیرینی برای این شب است. اما آنچه این روز ها شیرینی شب یلدا را به کام مردم تلخ کرده. وجود کرونا ویروس، در میان مردم و از همه مهمتر گرانی افسارگریخته حاکم بر بازار در تمام نقاط کشور است.

سالهاست که بازار کردستان نیز از این گرانی بی بهره نمانده. و وضعیت اقتصادی مردم را تحت تاثیر قرار داده است. اگر در این روزهای پایانی پاییز گشتی در بازار داشته باشید. شاهد گرانی بیش از حد اقلام خواراکی خصوصا آجیل و میوه خواهید بود. و مردمی که توان خرید ندارند و تنها به نگاه کردن به قیمت های سرسام آور اقلام خوراکی بسنده می کنند. برای کسب نظر شهروندان به بازار سنندج رفتیم و با آنها گفتگویی داشتیم و طبق انتظارمان زبان همه به گلمندی از وضعیت آشفته و نابسمان بازار می چرخید.

یلدای گران

احمدی یکی از شهروندان سنندجی که به همراه مادرشان برای خرید به بازار آمده بودند. گفت: قیمت اجناس به حدی بالاست که آدم را از خرید منصرف می شود. و از سوی دیگر به خاطر رسم و رسوم مجبور به خرید هستم. و بیشتر حقوق این ماه را باید فقط صرف خرید چند قلم جنس شود. احمدی با ابرازگلمندی از نظارت ها بر وضعیت بازار اذعان دارد. که انگار هیچ گونه مسئولی در این شهر برای نظارت وجود ندارد. و کسبه ها هرقیمتی که دلخواه خودشان باشد. بر روی اجناس می گذارند و ترسی از کسی ندارند.کمی آن طرف تر با خانم مسنی به گفتگو ایستادم، او هم دل پری از آشفتگی بازار و قیمت ها داشت. و گفت: انگار خدا با همه ما قهر کرده که روزبه روز وضعیتمان بدتر می شود. اگر اینطور باشد که ما که قشر فقیر جامعه هستیم. باید فاتحه خودمان را بخوانیم و از گرسنگی بمیریم.

با چهره ای معصوم سوگندمان می داد. که صدایش را به گوش مسئولین برسانیم. و بگوییم که با وجود این گرانی ها دیگر توانی برای خرید مایحتاج روزانه ی خود ندارند. و روز به روز فقیرتر و مستمندتر می شوند. او میگوید: آخرین باری که توانستم مقداری آجیل بخرم را به یاد ندارم.

بازار میوه در شب یلدا

به بازار میوه فروش ها رفتم چرا که میوه اصلی ترین محصول مورد نیاز مردم در شب یلداست. آنجا هم همین آش و همین کاسه بود. کسانی هم که در این بازار برای خرید میوه آمده بودن. دل خوشی از قیمت میوه ها نداشتن و به وضعیت حاکم بر جامعه معترض بودند. از خانمی که دو کیسه میوه به دست داشت خواستم. تا گفتگویی داشته باشم. اما انگار من مسبب گرانی بازار بودم با لحن تندی گفت: زندگی را برایمان زهرمار     کرده اید. حالا آمده اید گزارش بگیرید که چه؟ و با همان صحبت ها از ما دور شد.

تاخت و تاز کرونا، وضعیت نابسامان بازار، گرانی اجناس و افزایش قیمت ها علاوه بر تاثیر منفی که بر قدرت خرید. و  معیشت مردم داشته بر روان و اعصاب مردم نیز تاثیرات منفی داشته. و آستانه تحمل افراد را به سطح پایینی رسانده است.

 

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

لینک تلگرام