×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 29 April , 2024
التهاب دلار ؛ سخنانی که همه چیز را به هم ریخت

قیمت دلار امروز از مسیر نزولی پا پس کشید،دوباره به سمت ابرکانال ۳۰ هزار تومان هجوم آورد. دلار پایداری زیادی از خود در سطوح پایین نشان نمی‌دهد. در این میان عوامل بنیادی، و روانی نیز از قیمت دلار حمایت می‌کنند. آمارهای اقتصادی داخلی و خارجی از سطوح بالای قیمت دلار حمایت می‌کنند.

 

رشد پرشتاب نقدینگی و پایه پولی

شارژ نقدینگی از سمت بانک مرکزی به بازار بین بانکی،در هفته‌های گذشته نگرانی از رشد محسوس پایه پولی را ایجاد کرده است. در ظاهر دولت تاکید دارد که، قصد دستبرد به بانک مرکزی و پولی کردن کسری بودجه را ندارد؛ اما در واقع در ماه‌های گذشته، با فروش اجباری اوراق به بانک‌ها و صندوق‌های درآمد ثابت،بانک مرکزی را در ماه‌های بعد مجبور به، عرضه بیشتر نقدینگی به بازار بین‌بانکی کرده بود. رشد پایه پولی در مهر به بیش از ۲ درصد رسید. در حالی‌که در مرداد و شهریور در سطح صفر و حتی منفی قرار داشت. انتظار برای افزایش سرعت رشد پایه پولی در آبان و آذر نیز وجود دارد.

در خصوص حجم نقدینگی کل کشور نیز رشد دو ماه شهریور، و مهر نگرانی از افزایش سرعت رشد نقدینگی،در ماه‌های بعد و به خصوص در ماه‌های پایانی سال جاری را تشدید کرده است. عبور حجم نقدینگی کشور از ۵۳۰۰ هزار میلیارد تومان تا پایان سال ۱۴۰۰ محتمل است. التهاب متغیرهای پولی در اقتصاد کشور از ادامه رشد قیمت دلار حمایت می‌کند.

خروج سرمایه تشدید شد

امروز آمار تعداد خانه‌های خریداری شده، توسط سرمایه‌گذاران خارجی در ترکیه منتشر شد. در گزارشی با عنوان « شگفتی خرید خانه ایرانیان در ترکیه » به این موضوع اشاره شده بود. که ریزش لیر و نشانه‌هایی از بی‌ثباتی در اقتصاد ترکیه، نه‌تنها از میزان خرید خانه در ترکیه نکاسته است. بلکه رکورد تازه‌ خرید خانه توسط ایرانی‌ها را در ترکیه شاهد هستیم. ۱۴۰۰ خانه می‌تواند معادل بیش از ۱۰۰میلیون دلار خروج سرمایه در ماه گذشته میلادی از ایران باشد. این موضوع نشان می‌دهد، که اگر ارزش لیر همچنان مسیر نزولی را طی کند. هر گونه کاهش نرخ دلار در بازار تهران، می‌تواند با افزایش تقاضای خروج سرمایه همراه شود.

شاید همین موج شدید خروج سرمایه بتواند، دلیل اختلاف سنگین قیمت دلار بازار آزاد و نیما را توجیه کند. با این تفاسیر ۳۰ هزار تومان به تدریج به کف دلار تبدیل خواهد شد.

 

پمپاژ اخبار مثبت مذاکرات متوقف شد

در روزهای گذشته بعضا اخباری از مذاکرات وین به گوش می‌رسید. که در نگاه برخی از فعالان بازار ارز مثبت ارزیابی می‌شد. با این حال، در واقعیت انگار فاصله زیادی تا رسیدن به یک توافق در وین وجود دارد. انتظار برای اخبار تا پایان هفته جاری وجود دارد، در این میان نماینده روسیه در مذاکرات وین، ‌اولیانوف به طرح‌های سخت‌گیرانه برای سانتریفیوژهای ایرانی اشاره کرده است. اولیانوف از افرادی بود که در دوره‌های پیشین مذاکرات نسبت به آینده ابراز خوشبینی می‌کرد و حالا این اظهارنظر وی دلیلی برای مثبت نبودن فضای مذاکرات وین شمرده می‌شود. به نوعی این اولین بار است که اولیانوف با دلسردی از مذاکرات برجامی یاد می‌کند. هرگونه اخبار از مذاکرات اثر قابل توجهی بر نوسان قیمت دلار خواهد داشت و این موضوع به خصوص در روزهای آتی اثرگذارتر نیز خواهد بود. با وضعیت کنونی شاید اگر اخبار سیاسی مثبتی منتشر نشود دلار به رشد خود ادامه دهد.

 

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید