×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 2 May , 2024
با توجه به پتانسیل های کردستان وجود این سطح از  نارسایی و معضلات منطقی نیست

نشست استاندار جدید کردستان با شورای معتمدین و خیرخواهان استان

اسماعیل زارعی کوشا استاندار جدید کردستان عصر روز پنجشنبه با شورای از معتمدین و خیرخواهان استان کردستان دیدار و گفتگو کرد

جمال شهسواری رییس شورای معتمدین و خیر خواهان استان در این نشست با بیان اینکه به اعتماد مردم کردستان به دلیل سوء مدیریت در این استان به شدت لطمه وارد شده است خطاب به استاندار کردستان گفت: مردم استان کردستان به دلیل تحمل مصایب فراوان بسیار خسته اند و این خستگی در صورت عدم اقدامات موثر و عاجل به نا امیدی می گراید.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که آقای زارعی کوشا به عنوان استاندار جدید با مدیریت صحیح اعتماد و امید از دست رفته را درمیان مردم احیا و تقویت کنند و اظهار داشت عده ای با دسیسه سعی در ایجاد موانع بر سر راه استاندار برای پیش برد اهداف و امور خواهند داشت اما به عنوان شورای معتمدین و خیر خواهان کردستان در مسیر توسعه استان همراه نماینده ارشد دولت در استان خواهیم بود.

دکتر شاهین فکور دبیر این شورا در ادامه این نشست ضمن بیان هدف شورای معتمدین و خیر خواهان در این جلسه اظهار داشت: هدف از تشکیل شورای معتمدین و خیرخواهان استان کمک به مردم است و این شورا دارای رویکرد مطالبه گرانه و تعاملی است و همچون پلی میان مردم و مسئولین در راستای حل دغدغه ها و مشکلات مردم عمل می کند. وی با اشاره به ظرفیت ها و بضاعت کیفی موجود در شورای معتمدین اعلام داشته که این شورا می تواند برای ارائه برنامه ها به اقتضاء زمان اتاق فکری موثر برای مسئولین باشد..

شاهین فکور با بیان ضرورت تهیه پیوست عدالت در برنامه های دولت مورد تاکید مقام معظم رهبری لزوم نگاه به حقوق، استعداد ها و قابلیت ها را از جمله ملزومات عدالت ورزی بیان کردند و در ادامه اظهار داشت: استان کردستان سرزمین استعداد ها و ثروت هاست و نباید آن را محروم دانست چرا که آن چه در کردستان موجب محرومیت می باشد فقر توجه و فقر مدیریتی است و صفات اکتسابی که به واسطه آن کردستان را استان محروم می نامند اما ما باید کردستان را با صفات ذاتی و مزیت های آن معرفی کنیم.

دبیر شورای معتمدین و خیرخواهان کردستان از شناسایی چالش ها ، کمبودها و نواقص را در کمیته های تخصصی این شورا خبر داد و در پایان ضمن آرزوی موفقیت و وعده همکاری شورا شرحی از اولویت ها در نتیجه اقدامات شورا را تقدیم استاندار جدید نمود.

ماموستا سید احسن حسینی، عضو شورای عالی افتای استان و امام جمعه مسجد جامع قبا نیز در این نشست اعلام داشت: انتظار داریم استاندار جدید به عنوان نماینده دولت کار و کرامت کمر همت برای حل مشکلات مردم با دقت و سرعت بسته باشد خصوصا با توجه به آشفته بازاری که شاهد آن هستیم با تلاش ایشان و همکارانش مشکلات مرتفع گردد ما نیز در مواردی که مربوط به امورات دینی باشد درکنار استاندار محترم آماده همکاری با ایشان و تیم همراهشان هستیم.

حاج مهدی عراقی دبیر شورای موتلفه استان کردستان با انتقاد به محروم دانستن کردستان، اظهار داشت: نامیدن استان کردستان به عنوان استانی محروم کاملا اشتباه است چرا که استان ما از لحاظ منابع طبیعی از دیگر استان ها برتر است و نیروی متخصص بسیاری دارد پس چرا باید محروم باشد؟ این محرومیت به ناکارآمدی مدیران بر می گردد، اگر برنامه توسعه یکم تا ششم را بررسی کنید خواهید دید که از این برنامه ها فقط ۳۵ درصد اجرایی شده است و این یک نقص جدید است. عراقی در ادامه افزورد: ما محرومیت مدیریتی داریم و  برای برنامه توسعه هفتم باید انقلابی عمل کنیم و استاندار جدید باید با تدوین برنامه اساسی راه را برای ارائه خدمت به مردم کردستان هموار کند و در این مسیر توجه به اصل ۱۹  و ۱۵ قانون اساسی و اجرایی شدن این اصول را راه حل کردستان دانست.

وی همچنین اعلام داشت که استان کردستان را با گذشته خودمان مقایسه نکنید ما را با استان های دیگر همچون همدان مقایسه کنید و ببینید ما کجا و آنها کجا هستند. منکر تلاش های انجام شده از سوی نظام برای توسعه استان نیستیم اما هنوز پس از ۴۲ سال در حل ترافیک میدان محمدی سنندج مانده ایم در حالی که در همدان چندین تقاطع برای رفع ترافیک ایجاد شده است.

در ادامه دکتر بهروز خیریه نویسنده و پیش کسوت حوزه رسانه از دیگر اعضای این شورا با اشاره به نقش فرهنگ در میان ایرانیان اظهار داشت: طبق فرمایش مقام معظم رهبری کردستان استانی فرهنگی است و این مهم توجه ویژه ای به فرهنگ را طلب می کند.

خیریه در ادامه افزود: استاندار جدید باید در گماردن مدیران و معاون های بخش فرهنگی دقت زیادی به خرج دهد و افراد با تجربه واهل فن را منصوب کند. هر استانی قابلیت هایی دارد که می توان این بخش ها را تقویت کرد. استاندار می تواند یک شورا فرهنگی تشکیل دهد و در آن خواست ها و نیاز های استانداری را به منظور بررسی به شورای فرهنگی بسپارد تا مطالبات استان را در حوزه فرهنگ دریابند. یکی دیگر از خواسته های ما حمایت و نظارت بر رسانه های محلی است زیرا درحوزه فرهنگ و آموزش رسانه های محلی اهمیت دارند.

دکتر عباس حسین پناهی دبیر جمنا در کردستان در ادامه نشست، گفت : نیاز امروز استان کردستان توجه به مطالبه گری دوستان انقلابی است در شرایط فعلی استاندار نیازمند تیم مشاوره ای است و می بایست دوستان انقلابی که زحمت های فراوانی کشید اند را به کارگیرد. مدیریت های فلج استان کردستان بزرگترین آسیب را بر استان وارد کرده اند. در زمینه گرانی و تورم اولین استان، در زمینه بیکاری سومین استان و از لحاظ بیکاری خانم ها اولین استان هستیم که نشان دهنده ضعف مدیریتی در استان است و استاندار با تیم مشاوره ای قوی می بایست در زمینه بیکاری ، اشتغال و معیشیتی دست به کار شود.

خانم ژاله حیدری مقدم از فعالین حوزه قرآنی و تقریب مذاهب استان در جمع حاضرین در نشست به خروجی فعالیت شورای معتمدین و خیرخواهن استان کردستان اشاره و اظهار کرد: برای اولین بار از صندوق رای استان کردستان جریان اصول گرایی خارج شد یعنی مردم به جریان انقلاب رای دادند زیرا اگر مردم به ما اعتماد کردند به نمایندگی از  انقلابی اعتماد کرده اند.

این شرایط ضرورت توجه به حراست از نظام و مردم مسئولیت استانداری را چند برابر خواهد کرد. وی همچنین در خصوص نقش زنان اظهار داشت: باور بر این است که زنان علاوه بر اینکه قدرت بالایی که در تصمیم گیری و تصمیم سازی دارند توان وظرفیت بالایی در جریان سازی دارند. رسالت ما هدایت این ظرفیت ها به نفع توسعه و رشد همه جانبه درکنار استاندار است که به عنوان بازویی همراه ایشان خواهیم بود  و مطالبات متقابل را در نهایت اعتماد به عمل خواهیم رساند زیرا هدف نهایی همه ما خدمت به مردم است.

حاج اسماعیل اسفند یاری از فعالین ایثار گری استان در این جلسه گفت: کردستان استانی است که در مشارکت های مدنی آمار بالایی داشته اما در این دوره از انتخابات به نسبت جمعیت ،آمار کاهش یافت . انتظار داریم استاندار جدید میدانی و مردمی باشد و مدیران را با دقت انتخاب کند و از جوانان نخبه وانقلابی بهره بگیرد تا فضای اعتماد ترمیم گردد.

دکتر بهمنی نیز در ادامه در این نشست افزود:  یکی از ضعف های اساسی نبود جوانان در عرصه مدیریت است امید است در کنار این استاندار جوان نیروهای جوان را در زمینه مدیریت ببینیم.

استان در حوزه تخصیص اعتبارات مشکل جدی دارد، ما می توانیم از بنیاد برکت و مستعضفان و ستاد اجرایی امام  بودجه هایی برای استان کردستان دریافت کنیم. مدیر باید تفکر جهادی، انقلابی و اصیل باشد و می تواند با داشتن با این سه رکن کار را پیش ببرد،همچنین اظهار داشت ۳۰ درصد جمعیت استان ما در مرز ها ساکن هستند که حدودا ۲۳۰ کیلومتر مرز مشترک داریم اما در این زمینه توسعه ای حاصل نشده است . حاشیه نشینی در کردستان به دلیل نبود اشتغال است که حوزه فراموش شده استان در سال های گذشته است.

سلیمان الله مرادی مدیر مسوول روزنامه و پیش کسورت حوزه مطبوعات کردستان در جمع حاضرین در جلسه اذعان داشت: به دلیل ذهنیت های منفی سرمایه داران در کردستان سرمایه گذاری نمی کنند. مشکلات استان سیستمی است اما امیدواریم برای بخشی از مشکلات که به استانداری مربوط می شود گام هایی برداشته شود و ذهنیت های منفی کم شود که متعاقب آن اعتماد عمومی افزایش یابد.

دکتر قباد میمنت آبادی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج در این نشست با اشاره به اینکه باید امید جدی به مردم تزریق کنیم اظهار داشت: مردم نباید بیشتر از این آسیب ببینند دولت جدید عزم جدی دارد و می تواند مشکلات مردم را حل کند. استاندار باید به عنوان نماینده مردم آسیب دیده کردستان در هیئت دولت صدای بلند مردم کردستان باشد.

کرمی نیاز فعال حوزه آموزش و پرورش در ادامه این جلسه گفت: تا زمانی که آموزش وپرورش توسعه نیابد بخش های دیگر رشد نخواهند کرد، توجه به آموزش وپرورش فرصت خوبی برای سیاست مداران و چالش و تهدیدی برای دشمنی با نظام است و آنچه که امروز اهمیت دارد دیوار بی اعتمادی ایجاد شده که باید کوتاه شود و فاصله کمتر و اعتماد به آموزش وپرورش بیشتر باشد و نیز پیام صندوق های رای را باید دریابیم.

قدرت الله طیبی راد در ادامه گفتگو ها افزود: اگر درچنین شرایطی همه مسئولان به دنبال یک هدف گام بردارند مشکلات و معضلات بسیاری در دولت قبل وجود داشته و در شرایط فعلی همه مسئولان  باهمکاری و عزم جدی باید به دنبال یک هدف گام بردارند و با این شرایط اگر نتوانند مشکلات مردم را حل کنند اعتماد مردم هرگز باز نخواهد گشت.  تقاضا دارم در بخش معیشتی تلاش بیشتری صورت گیرد زیرا در کردستان تورم بسیار بالایی وجود دارد و استاندار باید با نظارت بر بازار اعتماد مردم را بدست آورد. باید از جوانان نخبه بومی و شهروندان بومی دراستانداری استفاده گردد زیرا جوانان بومی با استعداد زیادی وجود دارد که از بیکاری به تنگ آمده اند.

حاج عطا احمدی دبیر قرارگاه گام دوم انقلاب در کردستان با بیان اینکه کردستان، باید الگویی برای کردستان کشورهای همسایه باشد گفت: استان کردستان پتانسیل تمام بحران های کشور را دارد چرا که چشم تمام گروهک های ضد انقلاب و کشور های استکبار به این استان است و بنابراین امنیت کشور در دست کردستان می باشد و اگر دولت بتواند در کردستان توسعه ایجاد کند کشور آرام خواهد بود. در کردستان تعداد۲۶ جریان اپزسیون ضد انقلاب که در راستای براندازی نظام که در شمال عراق و بخشی هم در داخل فعالیت دارند که با توجه به نفوذ بالایی که دارند باید توجه ویژه ای به مرزهای ما صورت گیرد.

وی افزود: تعداد ۴ هزار و۷۰۰ جوان انقلابی در گام دوم ثبت نام کرده اند و در تمام زیرساخت های استانی جوانان ما فعال شده اند و اقدامات خوبی صورت گرفته است و به عنوان نماینده این جوانان خواستار از بین بردن تبعیض ها هستیم

توسعه جوامع محلی و فدرالیسم اقتصاد- توجه به مقعوله امنیت اقتصادی و توسعه زیر ساخت های ارتباطی-ایجاد ارتباط دو سویه با مردم از جمله نخبگان سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و کم کردن فاصله مردم با حاکمیت-توجه ویژه به نهاد های مدنی و اجتماعی جهت پیوند نخبگان اجتماعی درجهت رفع بحران ها- بازتولید روحیه انقلابی گری و جهادی در تمام حوزه ها به منظور مقابله با جنگ نرم خارجی و انحراف نیروهای داخلی در توسعه زیر ساخت ها-  مبارزه با گرانی و تورم افسار گریخته در جامعه- مقابله با فساد اداری- ایجاد معاونت بازارسازی در اقلیم کردستان عراق- ایجاد معاونت تسهیل گری و سهولت بخشی سرمایه گذاری سرمایه گذاران خارجی و داخلی-  ارتباط حرفه ای با رسانه ها و شفاف سازی و آگاهی بخشی به مردم- حضور فعالانه در فضای مجازی و پاسخ به شبهات ایجاد شده- ایجاد اتاق  فکر متشکل از معتمدین محلی و فعالین مدنی در تمام شهرستان ها- توجه به مشکلات روزمره مردم- توجه به حوزه گردشگری- توجه به وضعیت دهک های پایین جامعه و ایجاد شغل برای جوانان – تعامل با جوانان انقلابی- ایجاد خود کنترلی مدیران و؟توجه به مسائل قومی مذهبی بخشی از خواسته های ما می باشد.

کاوه زارعی از فعالین رسانه ای استان در جمع حاضرین در این نشست با بیان اینکه واقعیت این است در دوره های قبل نیز استانداران از تغییر، تحول و توسعه سخن بسیار گفته اند، اظهار داشت: نتیجه سخنان و نیت خیر پیشینیان همین بحران و معضلاتی است که در استان مشاهده می کنیم. ما درمرکز استان آب شرب نداریم، استان کردستان در جدول تورم صدرنشین و در حوزه زیر ساخت های توسعه قعر نشین است.

توسعه سیاسی در کردستان در اقل ممکن نگاه داشته شده در حالی که توسعه سیاسی پیش نیاز توسعه در عرصه های مختلف است و این شرایط کردستان را سیاست زده کرده است و حتی تصمیمات تخصصی تحت تاثیر سیاسیون قرار دارند و این موضوع به صورت مشخص هدر رفت منابع استان را به دنبال داشته است.

زارعی در ادامه افزود یکی از ابزارهای توسعه سیاسی رسانه است و متاسفانه رسانه های منتقد در کردستان مظلوم واقع شده اند درحالی که این رسانه ها می توانند بدون هیچ چشم داشتی در راستای  اهداف دولت به  کنشگری بپردازند و خطاب به استاندار کردستان افزود: به رسانه های منتقد اجازه فعالیت بدهید تا در مدت کوتاهی برکات حضور رسانه های منتقد در فساد زدایی و سلامت اداری و افزایش اعتماد عمومی مشاهده گردد. وی همچنین اظهار داشت: با توجه به تخصص رسانه ای استاندار کردستان و سکانداری روابط عمومی یکی از مهمترین شورای ها کشور –شورای تشخیص مصلحت نظام – از استاندار جدید توقع داریم به حوزه رسانه توجه ویژه ای داشته باشند و اصالت رسانه و شخصیت تحقیر شده رسانه در کردستان را احیا کند و نیز توقع داریم این توجه در قالب توسعه کمی و کیفی مطبوعات و رسانه های استان خود نمایی کند.

وی همچنین تصمیمات سیاسی و تبلیغاتی را آفت حوزه مهندسی استان عنوان کرد و افزود سیاست زدگی در عرصه تخصصی موجب هدر رفت منابع محدود استان شده و می بایست در این موضوع تحول جدی صورت بگیرد و مطالعات و اولویت بندی پروژه ها با نگاهی کارشناسانه انجام بگیرد نه متاثر از تبلیغات و سیاست ورزی.

مهندس دیار احمدی فعال حوزه اصناف استان نیز در این جلسه اظهار داشت: در خصوص حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان کم لطفی های بسیاری صورت گرفته که بارها نسبت به این مسئله معترض بوده ایم اما نتیجه ای حاصل نشده است. متاسفانه وضعیت بازار و وضعیت معیشت مردم بسیار آشفته است و مردم چشم امید به بهبود وضعیت دوخته اند و امیدوارند دولت آقای رئیسی با استفاده از توان مدیران سالم ناجی آنها باشد. حوزه تنظیم بازار واحد حساسی در صنعت و معدن است که نقدها زیادی به این حوزه وارد می باشد. اگر نگاهی به انبارهای غلات داشته باشیم ظرفیت آن تکمیل است اما متاسفانه نحوه توزیع آن اصلا مناسب نیست و به دست مردم نمی رسد.

وی همچنین نیز خطاب به استاندار اظهار داشت: درخواستی که از شما داریم این است که از مشاوره افراد آگاه در کنار خود بهره ببرید چرا که مدیریت در تمام حوزه ها در چند سال گذشته افت مشخصی داشته و نیاز به اصلاح و مدیریت صحیح از سوی شما و تیم همراهتان دارد.

دکتر اسماعیل زارعی کوشا استاندار استان کردستان در پایان جلسه ضمن ابراز خوشحالی از چنین نشستی و مفید فایده دانشتن آن، در جمع شورای معتمدین و خیرخواهان استان کردستان اظهار داشت: مردم کردستان شایسته بهترین خدمات هستند وشرایط امروز متناسب با ظرفیت های استان  نیست، می بایست با همدلی و اتحاد و استفاده بهینه از ظرفیت های استان در حوزه های مختلف به سوی شرایط شایسته استان حرکت کنیم.

دکتر زارعی کوشا همچنین اظهار داشت: به واسطه مشکلات موجود که در دغدغه های اعضای این شورا هم مطرح بود، دولت تغییر در سیستم بودجه بندی را در دستو رکار دارد و من بسیار امیدوار به نتایج این تغییرات هستم، در سیستم جدید اختیارات استان افزایش پیدا خواهد کرد و استان ها از پروژه محوری به سوی شاخص محوری حرکت خواهند کرد.

وی در ادامه افزود: متاسفانه در شرایط نابسامانی قرار داریم و شاخص های استان در وضعیت خوبی نیستند اما برای حل بحران ها مسیر درستی را طراحی کرده ایم و در هیئت دولت مشکلات رئوس برنامه ها بیان شده است. زارعی کوشا با اشاره به اینکه با مشورت و راهنمایی دولت با قوت به جلو قدم بر خواهیم برداشت اذعان داشت: استان کردستان از هر لحاظ ظرفیت بسیار بالایی دارد و اگر به نحو احسن از این ظرفیت ها بهره ببریم در مسیر پیشرفت خواهیم بود لذا  اولویت ها و نظام مسایل استان احصاء و راهکارهای حل مسائل نیز تدوین شده است.

استاندار کردستان افزود:  با توجه به پتانسیل های فراوانی که استان دارد وجود بسیاری از نارسایی و معضلات منطقی نیست و  این مسائل می بایست ریشه یابی شوند و اگر این مشکلات مرتفع نشوند دلیلی جز ضعف متولیان ندارد چرا که این استان از هر نظر غنی و دارای ظرفیت است.

وی درادامه ضمن بیان دیدگاه خود در مورد انتقاد اظهار داشت: انتقاد را باید فرصت بدانیم زیرا در صورت فقدان فضای انتقادی، مدیران بعد از مدتی به درد ورنج های جامعه بی تفاوت می شوند و اگر رسانه هایی نباشند که ضعف ها را گوش زد کنند مسئولان دچار غفلت و خودشگفتی می شوند.

در ادامه نیز ضمن ابراز خوش بینی از اصلاحاتی که درساختار بودجه اتفاق خواهد افتاد افزود: مقرر شده یک صندوق توسعه استانی شکل بگیرد و برای پشتیبانی از سرمایه گذاری در استان از ظرفیت های آن استفاده شود، چنین تصمیمی در راستای حل بخش بزرگی از مشکلات بودجه ای خواهد بود

استادار کردستان به برنامه های پیش رو و برنامه استان در انتخاب مدیران اشاره و اذعان داشت: یکی از برنامه های ما انتخاب مدیران جوان و پویا است و مدیریت را جوان سازی خواهیم کرد.