×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 April , 2024
لبنان| مانور تازه عربستان علیه حزب‌الله/ پرونده تشکیل دولت منتظر بازگشت حریری از امارات

پرونده تشکیل دولت در لبنان همچنان در هاله ای از ابهام قرار داشته و لبنانی‌ها طبق معمول منتظر بازگشت سعد حریری از سفر خارجی هستند.

به نقل از پایگاه خبری النشره، منابع کاخ ریاست جمهوری لبنان درباره پرونده تشکیل دولت در این کشور اعلام کردند که نیروهای سیاسی در انتظار بازگشت «سعد حریری» نخست وزیر مکلف لبنان از امارات متحده عربی جهت از سرگیری تماس‌ها درباره تشکیل کابینه هستند.

از سوی دیگر رسانه‌های لبنانی گزارش دادند که روز گذشته نشستی میان «جوزف عون» فرمانده ارتش لبنان و «ولید البخاری» سفیر عربستان سعودی در لبنان برگزار شده و دو طرف کمک‌هایی که ارتش لبنان از کشورهای دوست و برادر دریافت می‌کند را مورد بررسی قرار دادند.

اطلاعات نشان می‌دهد که سفیر عربستان در این نشست به جوزف عون اعلام کرد که کشورش تمایل دارد تا به اشکال مختلف به ارتش لبنان کمک کند که از جمله آنها فعال کردن مجدد بخشی از کمک‌های بلاعوض است که در دوره «ملک عبدالله» پادشاه سابق عربستان برنامه‌ریزی شده بود و بعد از وقوع جنگ یمن لغو شد. علاوه بر آن ریاض تمایل به برنامه‌ریزی برای حمایت مستقیم مادی از بخش نظامی لبنان دارد.

اما ولید البخاری در ادامه توضیح داد که مشکل پیش روی این کمک‌ها آن است که ارتش لبنان هنوز مملو از طرفداران حزب الله است. اما فرمانده ارتش لبنان تاکید کرد که حزب‌الله مداخله‌ای در ارتش ندارد.

منابع لبنانی اعلام کردند که این اقدام سفیر عربستان در چارچوب دستورات ایالات متحده است که در قالب یک شرط به کشورهای عربی و غربی جهت ارائه حمایت مالی از ارتش لبنان صادر شده است.

منابع لبنانی درباره سایر تحرکات عربستان در لبنان و اتهاماتی که منابع سعودی به حزب‌الله در خصوص عملیات قاچاق قرص‌های کپتاگون از لبنان به عربستان مطرح کرده بودند گزارش دادند که هیچ حزب و طایفه‌ای در لبنان با کارخانه‌های تولید مواد مخدر ارتباط ندارد.

این منابع افزودند تولید کپتاگون در لبنان معمولا به دست کارگران سوری که تجربه بالایی در این زمینه دارند صورت می‌گیرد و تحقیقات سرویس‌های امنیتی نشان می‌دهد که آوارگان سوری در قالب نگهبان کارخانه های تولید مواد مخدر فعالیت می کنند.

منابع مذکور تاکید کردند که ارتش لبنان در منطقه بعلبک تلاش خود را در زمینه مبارزه با تولید و قاچاق مواد مخدر دو برابر کرده و دستگیری برخی از عناصر دخیل در عملیاتهای قاچاق موجب شد تا شمار زیادی از کارخانه‌ها و مراکز تولید مواد مخدر کشف شود.

انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.