×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 15 May , 2024
انتخابات و بورس ۱۴۰۰

به گزارش خبرگزاری اقتصاد کلان، اگرچه سال ۹۹ سال بسیار عجیبی برای بازار سرمایه بود و بورس دو روی سکه را با هم دید اما به عقیده بسیاری از کارشناسان اتفاقات سال ۹۹ دیگر تکرار نخواهد شد و سال ۹۹ فرصتی بود که فعالان بازار سهام و دولت قدرش را ندانستند.
کارشناسان بر این باورند که نباید انتظار داشته باشیم در سال ۱۴۰۰ شاخص کل مانند سال ۹۹ رشد دو یا سه برابری داشته باشد. از طرفی هم ریزش زیاد هم دیگر محتمل نیست زیرا ریزش بورس زاییده رشد خطرناک بازار سرمایه بود.
در رابطه با روند بازارها در سال ۱۴۰۰ پیش بینی می شود متغییرهای اقتصادی از منظر تورم انتظاری و نسبت تحریمی کشور بیشتر از سال‌های قبل باشد. از طرفی واردات در کشور تقریبا تعطیل بوده و طرف تقاضا هیچ تحریکی نداشته است. به همین دلیل اگر درهای کشور باز شود و روابط با دیگر کشورها بهبود پیدا کند بازار سرمایه پتانسیل حرکت مثبت را بیش از سایر بازارها خواهد داشت. از طرفی مسئولین و رئیس بانک‌مرکزی در رابطه با کاهش نرخ ارز در سال ۱۴۰۰ حرف می‌زنند و این در حالیست که در اردیبهشت ماه آقای همتی برای نرخ تورم هدف ۲۲ درصدی پیش‌بینی کردند اما حالا تورم حدود ۴۰ درصد است. در رابطه با نرخ دلار نیز با توجه به حجم پول، رشد نقدینگی و تورم انتظاری بازار ارز روندی نزولی در سال ۱۴۰۰ نخواهد داشت.
به باور کارشناسان وضعیت بازار سهام در سال ۱۴۰۰ به مراتب از ۶ ماه دوم سال ۹۹ بهتر است چون تورم انتظاری و خوش‌بینی به مذاکرات می‌تواند بر شرایط بورس اثرگذار باشد. همچنین بازار سهام در مقایسه با سایر بازارها ریسک کمتر اما سود بیتر را به دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.