×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 19 May , 2024
مرگ کارخانه «فرنخ» قزوین فرارسیده است

رئیس اسبق سازمان صنایع و معادن استان قزوین گفت: امروز فرنخ توجیه اقتصادی ندارد و می‌توانیم اعلام کنیم که مرگ این صنعت فرا رسیده است اقداماتی که برخی از مسئولین انجام می‌دهند مانند دادن شوک به مرده است چون صنعت و تکنولوژی که در این واحد صنعتی به کار می‌رود از بین رفته است و قابلیت به‌روز رسانی و تغییر ندارد.

محمدباقر آقاعلیخانی اظهار کرد: صنعت یک موجود زنده است بنابراین یک روز متولد می‌شود و یک روز نیز با سرعت تغییرات تکنولوژی می‌میرد. تکنولوژی واحدهای تولیدی فرنخ و نازنخ متعلق به دهه ۵۰ بود و ۳۰۰۰ کارگر در این واحدهای تولیدی مشغول به فعالیت بودند و تیراژ تولید این واحدها نیز بالا بود.

وی با بیان اینکه فرنخ از جمله واحدهای تولیدی مصادره شده بود که مدیریت آن دولتی شد، افزود: نگهداری تجهیزات و به‌روزرسانی آن‌ها در صنعت بسیار مهم است که این امر در واحدهای تولیدی فرنخ، مه نخ و نازنخ اتفاق نیفتاد. فرنخ، مه نخ و نازنخ تا سال ۷۵ توجیه اقتصادی و فنی داشتند و پس از آن با ورود تکنولوژی‌های جدید به بازار و تیراژ تولید بالا این واحدها نتوانستند رقابت کنند.

این کارشناس عنوان کرد: معمولاً هر منبعی که سود داشته باشد حیاط خلوت دولت‌هاست و زمانی‌که زیان‌ده می‌شود خصوصی‌ می‌کنند؛ در دولت هفتم بسیاری از واحدها خصوصی‌سازی و سپس اکثر این واحدها با بحران‌های کارگری مواجه شدند.

خصوصی‌سازی یا رهاسازی؟!

وی خاطرنشان کرد: در سال ۸۵ که به عنوان رئیس سازمان صنایع استان بر سر کار آمدم ۱۵ هزار کارگر در استان بیش از ۱۰ ماه حقوق نگرفته بودند که پوشینه بافت، لامپ الوند، فرنخ و نازنخ از جمله آن‌ها بودند، این شرکت‌ها در دولت هفتم خصوصی‌سازی شده و اغلب به قیمتی واگذار شده بودند که ارزش موجودی انبار آنان بیش از قیمت واگذاری بود، در حقیقت باید بگوییم که خصوصی‌سازی نکرده بودند بلکه رهاسازی انجام شده بود.

آقاعلیخانی یادآور شد: فرنخ به فردی به نام رستمی واگذار شد و مدیریت نازنخ را نیز به فرد دیگری محول کرده بودند؛ در دولت احمدی‌نژاد وقتی رئیس سازمان صنایع استان شدم با رستمی جلسات متعددی برگزار کردم، او در ابتدا به ما گفت که ۱۰۰ میلیون تومان برای مطالبات کارگران به ما بدهید در حالی که در آن سال‌ها فرنخ ۵۰ میلیارد تومانی به او واگذار شده بود با این حال او توان پرداخت ۱۰۰ میلیون تومان از حقوق کارگران را نداشت.

وی عنوان کرد: رستمی به واسطه اینکه یکی از مدیران مجموعه فرنخ بود این واحد صنعتی را طی ارتباطاتی در خصوصی‌سازی گرفته بود که بنده با کمک دادستان وقت، خلع ید وی را گرفتیم و به سرمایه‌گذار جدید واگذار کردیم.

رئیس اسبق سازمان صنایع و معادن استان قزوین متذکر شد: به‌دلیل اینکه این واحدها درابتدا دولتی بودند بازسازی نشده و تکنولوژی آن نیز تغییر نکرده بود و همین امر باعث شد سال‌ها بعد در برنامه اجرایی موفق نشوند. این واحدهای تولیدی علاوه بر ۱۰ ماه حقوق کارگران به مالیات، بانک و بیمه نیز بدهکار بودند که باید مدیریت می‌کردیم تا کارگران آن بازنشسته شوند.

«فرنخ» توجیه اقتصادی ندارد

وی با عنوان اینکه ادبیات اقتصادی با ادبیات اجتماعی متفاوت است، اضافه کرد: اکنون فرنخ توجیه اقتصادی ندارد و زیان انباشته می‌دهد؛ باید بگویم که محصول تولیدی این واحد کاربرد چندانی در صنعت ندارد و تولید آن نیز به شدت پایین است و با این روند هزینه‌های سربار را به واحد تولیدی تحمیل خواهد کرد در حالی که فرد سرمایه‌گذار، سرمایه‌گذاری سنگینی را برای این واحد تولیدی کرده است.

آقاعلیخانی متذکر شد: امروز فرنخ با ویژگی‌های بیان شده توجیه اقتصادی ندارد و می‌توانیم اعلام کنیم که مرگ این صنعت فرا رسیده است اقداماتی که برخی از مسئولین انجام می‌دهند مانند دادن شوک به مرده است چون صنعت و تکنولوژی که در این واحد صنعتی به کار می‌رود از بین رفته است و قابلیت به‌روز رسانی و تغییر ندارد.

آجر به آجر «فرنخ» سرمایه ملی است

وی ادامه داد: به نظر زمان آن رسیده است که این حجم از زیرساخت‌های ایجاد شده به واحد جدیدی تبدیل شود چون آجر به آجر آن سرمایه ملی است؛ پیشنهاد می‌کنم فرنخ به مجتمع کارگاهی بزرگی تبدیل شود و واحدهای آلاینده درون شهر به آنجا منتقل شوند. امروزه به دلیل اهمیت انرژی در گام نخست ماشین آلات نصب و پس از آن سوله‌ها ساخته می‌شود تا هزینه انرژی کاهش پیدا کند.

این کارشناس بیان کرد: چهار انقلاب صنعتی بخار و آب، انرژی مکانیکی، انقلاب فناوری و فناوری با سرعت و تیراژ بالا را شاهد بودیم درحالی که واحدهای تولیدی فرنخ و نازنخ در انقلاب دوم صنعتی مانده‌اند در زمانه‌ای که دنیا در انقلاب چهارم صنعتی قرار دارد.

وی اشاره کرد: سازمان ملل نیز تعریف سواد را تغییر داده و عنوان کرده است که هرکس قدرت تغییر داشته باشد باسواد است بنابراین ساختار مدیریتی کشور باید به مباحث روز مسلح شود و نخبگان وارد عرصه مدیریتی شوند.

عدم توجه به فناوری اطلاعات برابر با مرگ صنعت

آقاعلیخانی گفت: به مسئولین هشدار می‌دهیم اگر زیرساخت‌های فناوری اطلاعات را برای تولید آماده نکنند شاهد حذف واحدهای تولیدی خواهیم بود. هرچند تکنولوژی‌های به‌روز وارد صنعت قزوین شده است ولی نباید فراموش کنیم که مشاغل دنیا با توجه به پیشرفت فناوری اطلاعات در حال تغییر است و دولت‌ها باید زمینه آن را آماده کنند.

وی اظهار کرد: مسئولان باید تغییرات را پیش‌بینی و به جامعه گوشزد کنند تا صنعتگران خود را به‌روز کرده و به فناوری مسلط شوند چون برنامه‌های شبیه‌سازی و هوش مصنوعی تحولات شگرفی را در صنعت ایجاد خواهد کرد و قانون‌گذاران نیز باید در تصویب قوانین به این نکته توجه داشته باشند.

رئیس اسبق سازمان صنایع و معادن استان قزوین در پایان سخنانش گفت: در سال‌های بعد نگاه سنتی به حوزه تولید آسیب‌های زیادی به همراه خواهد داشت چون دنیا به سمت فناوری حرکت کرده و نگاه آینده‌پژوهی مسئولین نیز باید تقویت شده و برای آن هزینه کنند تا از گردنه‌ها به سلامت عبور کنیم. با توجه به صنعتی بودن استان قزوین نگران این استان هستیم و عدم توجه به حوزه فناوری می‌تواند آینده صنعت را در استان قزوین با چالش مواجه کند.

انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.