×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 3 May , 2024
تحریم‌های فرامرزی نباید برپایه‌های روابط تجاری ایران و اروپا اثربگذارد

به گزارش اقتصاد کلان،مدیرکل اروپای غربی وزارت امور خارجه ایران تصریح کرد که پایه‌های روابط تجاری ایران و اروپا نباید تحت تاثیر تحریم‌های فرامرزی قرار گیرد.

پیمان سعادت این مطلب را روز دوشنبه در همایش اقتصادی اروپا و ایران مطرح کرد و افزود: ارزش تجارت ایران و اروپا از ۲۱ میلیارد یورو در سال ۲۰۱۷میلادی به ۴.۵ میلیارد یورو کاهش پیدا کرده است. وی این مساله را ناشی از پیامدهای خروج یکجانبه آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های ظالمانه دانست و افزود که بسیاری از شرکت های اروپایی در طول دو سال گذشته ایران را ترک کنند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از زمانی که برجام امضاء شد به دنبال گسترش روابط تجاری با اتحادیه اروپا بود، از اینکه اتحادیه اروپا رویکرد غیرقانونی آمریکا را به چالش نکشید گلایه کرد و یاداور شد که این اتحادیه به تازگی پیش نویسی طرحی را منتشر کرده که در آن تحریم‌های فرامرزی مانع جدی در زمینه سیاست گذاری و اعمال اهدافش عنوان شده و اینکه باید بتواند سپری را ایجاد کند که از زیرساخت‌های تجاری و مالی خود حفاظت کند.

وی تصریح کرد:‌اگر بتوانیم نگرش خودمان را درباره همکاری های تجاری با اروپا در آینده داشته باشیم می‌توانیم پیشرفت کنیم. اما این پیشرفت به گفته او مستلزم بنیادهای ایمنی است که نباید تحت تاثیر تحریم‌های فرامرزی قرار بگیرد.

مدیرکل اروپای غربی وزارت امور خارجه در ادامه، سه اصل دیپلماسی، تاب آوری و همکاری را پایه‌های توسعه روابط تجاری ایران و اروپا دانست و در این زمینه یادآور شد که ایران توانسته در طول سال‌های گذشته  با اتکا به سبقه فرهنگی و تاریخی در مسیر پیشرفت حرکت کند. وی افزود که ایران به رغم چالش‌های بزرگی که با آن موجه شد ثابت کرد که می‌تواند در شرایط فشار هم به مسیر خود ادامه دهد.

همایش اقتصادی اروپا و ایران با حضور بالغ بر ۳ هزار شرکت کننده با هدف ایجاد بستر لازم برای همکاری‌های تجاری، علمی و فن‌آوری در جهت افزایش صادرات غیرنفتی ایران از امروز (دوشنبه) آغاز به کار کرد.

این همایش سه روزه با همکاری سازمان توسعه تجارت، اتحادیه اروپا و مرکز بین‌المللی (ITC) به صورت مجازی برگزار می‌شود. فعالان اقتصادی، اندیشمندان و صاحب‌نظران مسائل اقتصادی و اصحاب رسانه که از قبل در این همایش ثبت‌نام کرده‌اند در روزهای آینده آخرین مسیرهای احیا و توسعه روابط اقتصادی بین اروپا و ایران را بررسی خواهند کرد. سفرای شماری از کشورهای اروپایی مستقر در ایران نیز در همایش حضور دارند.

پیشتر معاون دبیرکل امور سیاسی سرویس اقدام خارجی اروپا در سخنانی با اشاره به ظرفیت‌های تجاری بین اروپا و ایران تصریح کرد که این اتحادیه آماده گسترش همکاری‌های اقتصادی با ایران است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.