×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 April , 2024
صادرات بیش از هزار تن فرآورده خام دامی در کردستان

به گزارش اقتصادکلان، کامران زیباکردار روز شنبه در سنندج در نشست با خبرنگاران به مناسبت روز ملی دامپزشک، اظهار کرد: ۱۵ محموله تزانزیتی نیز در این مدت از عراق وارد و به ترکیه، افغانستان و پاکستان ارسال شد.

وی با بیان اینکه با برنامه ریزی انجام گرفته در صدد افزایش حجم صادرات از سطح واحدهای تولیدی استان هستیم، اضافه کرد: با توجه به اهمیت بحث صادرات و تجارت بین‌الملل، سازمان دامپزشکی اگر چه بیشتر وظایف خود را در حوزه بهداشتی دنبال می کند ولی عملکرد آن در حوزه اقتصادی هم نمود دارد و در تلاش است تا بهداشت فرآورده های خام دامی را به سطح استاندارد جهانی برساند و زمینه صادرات ارتقا یابد.

واکسیناسیون ۴.۷ میلیون راس دام

سرپرست اداره کل دامپزشکی کردستان در ادامه با بیان اینکه هدف اصلی دامپزشکی کاهش خسارت و ضایعات شیوع بیماری‌های واگیر است، گفت: مهمترین مخاطره برای دامداری‌ها شیوع این بیماری‌هاست که سازمان دامپزشکی با کنترل بیماری‌های واگیر تلفات دامی را به حداقل رسانده و از کاهش تولیدات دامی جلوگیری می‌کند.

زیبا کردار افزود: هدف دوم این سازمان کاهش مخاطرات بیماری‌های فرامرزی است که با توجه به قرارگیری استان در منطقه مرزی این مخاطره برای استان های مرزی، شدیدتر به نظر می رسد و در طول سال‌های اخیر برخی مخاطرات بهداشتی توسط کشورهای همسایه از جمله عراق و پاکستان ایجاد شده است که با کنترل نظارت و همکاری‌های بین‌المللی دامپزشکی، این مخاطرات کاهش یافته و این هدف به بهترین نحو محقق شده است.

ارتقا سطح بهداشت و سلامت فرآورده‌های خام دامی مساله دیگری بود که سرپرست اداره کل دامپزشکی کردستان به آن اشاره کرد و افزود: این بخش طیف وسیعی را به شکل خوراکی و غیر خوراکی از سفره مردم و صنایع غذایی در بر می گیرد که هر نوع مخاطره‌ای در این زمینه مشکل ساز خواهد بود.

وی ادامه داد: با انجام دستورالعمل‌های لازم، سطح بهداشت این فرآورده‌ها را افزایش داده‌ایم.

زیباکردار تاکید کرد: سازمان دامپزشکی مسوول حراست از سرمایه‌های دامی کشور و حفظ امنیت غذایی جامعه است که در قالب این اهداف خلاصه می‌شود.

وی یکی از وظایف و اقدامات روزمره سازمان دامپزشکی را مبارزه با بیماری‌های دامی برشمرد و افزود: یک میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین در روستاها و دامداری‌های صنعتی و ۲ هزار واحد اپیدمیولوژیک استان وجود دارد که بر اساس آمار ۲۵ هزار بهره‌بردار در این بخش فعالیت می‌کنند.

زیباکردار با بیان اینکه هر بهره‌بردار به صورت متوسط ۵۵ راس دام دارد افزود: سالانه پنج بار مراجعه برای انجام عملیات بهداشتی و پیشگیری به این واحدها انجام می‌شود که مستلزم هزینه و نیروی زیاد است و پراکندگی دامی گسترده در استان کار را بسیار سخت کرده است.

سرپرست اداره کل دامپزشکی کردستان تاکید کرد: امسال چهار میلیون و ۷۰۰ هزار نوبت سر واکسیناسیون در استان انجام شده است.

وی افزود: ۸۶ درصد از این عملیات به صورت کاملاً رایگان و ۱۴ درصد در زمینه بیماری‌های باکتریایی مدیریتی بود که بیم اپیدمی شدن آن وجود نداشت و به صورت بهادار انجام شد.

زیباکردار با بیان اینکه در زمینه پایش بیماری‌ها هزار و ۹۰۰ مورد بازدید از روستاها و دامداری‌های صنعتی و سنتی استان انجام گرفت، گفت: پایش بیماری‌های مشترک بین انسان و دام موارد بسیار خطرناکی را شامل می‌شود و در صورت عدم کنترل، مخاطراتی برای جمعیت استان در بر دارد.

وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین این بیماری‌ها شامل تب مالت، تب کریمه کنگو، مشمشه، سل و هاری است، اضافه کرد: تمامی گاوداری‌های صنعتی استان، تحت پوشش بیماری تب مالت و سل و کاملاً کنترل شده است که ۳۷ هزار نوبت تست سل و تب مالت در ۶ ماهه اول امسال انجام و ۹۱ راس دام بیمار شناسایی و از گله حذف شد.

زیباکردار درباره بیماری خطرناک مشمشه نیز اظهار داشت: این بیماری در تک سمی ها (اسبها) دیده می‌شود که امسال ۷۰۳ تست شناسایی انجام و سه مورد دام آلوده شناسایی و از چرخه دام حذف و معدوم شد.

سرپرست اداره کل دامپزشکی کردستان درباره هاری نیز گفت: ۲۹ مورد گزارش در این زمینه دریافت شد که با بازدید و ارسال نمونه به آزمایشگاه‌های مرجع چهار کانون تایید شده با اقدامات به موقع بهداشتی معدوم شد.

معدوم سازی هفت کانون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان

وی با شاره به سرمایه‌گذاری‌های زیاد در حوزه صنعت مرغداری استان و توسعه مناسب آن اظهار کرد: افزون بر ۸۰۰ واحد مرغداری گوشتی، تخم گذار و مادر در استان فعال است که ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی در هر دوره در این واحدها انجام می شود و کردستان از قطب های مهم در این زمینه است.

زیباکردار ادامه داد: ۶۸۰ هزار قطعه طیور بومی در روستاها وجود دارد که می تواند کانون بیماری بوده و در صورت عدم کنترل به واحدهای صنعتی منتقل شود.

وی گفت: در سال های اخیز، آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به یک مخاطره بهداشتی مهم در دنیا تبدیل شده است که در استان نیز امسال ۲۸ هزار مورد نمونه برداری و ۱۲ هزار مورد آزمایش انجام گرفته است و هفت کانون درگیر بیماری معدوم سازی شد.

سرپرست اداره کل دامپزشکی کردستان به فعالیت ۲۸۲ مرکز پرورش ماهیان سردآبی، گرمابی و زینتی در استان اشاره کرد و افزود: سه مجتمع بزرگ کامیاران، سروآباد و بیجار فعالیت دارد که امسال از تمامی مراکز در زمینه بیماری آبزیان ۲۲۲ مورد آزمایش انجام شد.

زیباکردار درباره نظارت بر واردات تخم چشم زده ماهی نیز اظهار کرد: این محصول وارداتی به بچه ماهی تبدیل و به مراکز پرورش منتقل می شود که امسال ۸۲۰ هزار قطعه از آن وارد شد.

معدوم سازی ۷۹ تن فرآورده خام دامی

وی درباره نظارت بر بهداشت فرآورده های خام دامی نیز گفت: ۲ هزار و ۶۵۰ مرکز عرضه گوشت و مرغ و فرآورده های خام دامی و ۸۴ واحد فرآوری، بسته بندی، نگهداری و سردخانه در استان وجود دارد که در نیمه نخست سال ۷۶ هزار بازدید از آن انجام و ۷۹ تن فرآورده غیر قابل مصرف از چرخه مصرف انسانی خارج شد.

زیباکردار افزود: ۲۴۴ پرونده تخلفات بهداشتی تنظیم و به مراجع قضایی ارسال شد و ۲۴ واحد متخلف نیز در این مدت پلمب شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.