×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 5 May , 2024
پیوست عدالت‌ورزی در توسعه کردستان

در نخستین دیداری که رئیس محترم جمهور و اعضای محترم دولت سیزدهم در نخستین هفته فعالیت خود خدمت مقام معظم رهبری رسیدند، رهبر معظم انقلاب، مطالبی را طرح فرمودند که هر کدام به مثابه راهبردی چهارساله میتواند دولت را منتفع سازد.

پیوست عدالت‌ورزی در تمامی برنامه‌های دولت یکی از مهمترین توصیه‌های موکد ایشان در جلسه مذکور بود. بی تردید واژه عدالت ار منظر لغوی و کاربردی آن به معنای هر چیزی را در جای خود نهادن با توجه به استعدادها، اولویت‌ها، لیاقت‌ها و حقوق است و لزوماً عدالت به معنای مساوات نیست و چه بسا نادیده گرفتن استعدادها، اولویت‌ها و حقوقِ متفاوت و نگریستن به همه با یک چشم، عین ظلم است و فقط در شرایط مساوی در ویژگی‌های فوق، عدالت همان مساوات است. مهمترین برنامه‌ای که معمولاً دولت‌ها در سطح استان‌های کشور نسبت به تدوین آن مبادرت می‌ورزند و اجرای آن را به مجریان در سطح استان واگذار می‌نمایند برنامه‌های راهبردی توسعه استان است که در هر سه بعد توسعه، یعنی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی مطمح نظر خواهد بود.
استان کردستان به عنوان استانی با استعدادها، و قابلیت‌های بی‌شمار فرهنگی، مرزی، نیروی متخصص جوان، منابع طبیعی مانند معادن، آب، خاک حاصل‌خیز، جاذبه‌های گردشگری و علی‌رغم وجود بسیاری از ظرفیت‌های دیگر لکن در شاخص ارزیابی توسعه در طی حداقل یک دهه اخیر، نازل‌ترین رتبه‌ها را در کشورمان داشته‌است. شاخص‌های تورم نقطه به نقطه، بیکاری، میزان اراضی کشاورزیِ آبی، راه و حمل و نقل، تلفات جاده‌ای، آسیب‌های اجتماعی وعدم استفاده مطلوب از فرصت مرز از مهمترین شاخص‌هایی هستند که جایگاه نامطلوب کردستان را در جداول توسعه استان‌های کشور تعریف می‌کند. لذا فرمایش مقام معظم رهبری در اجرای پیوست عدالت‌ورزی در برنامه‌های توسعه استان بایستی متضمن توجه به استعدادها، قابلیت‌ها و الویت‌های کردستان باشد و همچنین توجه به حقوق مردم استان کردستان که در شرایط فعلی با شرایط متوسط کشوری فاصله دارد. به باور نگارنده، پیوست عدالت‌ورزی در ارتباط با این مهم شامل ارکان و مولفه‌های زیر می‌تواند باشد:
  1. نگاه منطقه‌ای در کنار نگاه بخشی و ملی در تدوین برنامه‌های توسعه استان.
  1. ایجاد گفتمان مشترکِ توسعه متوازن در کشور در اذهان اعضای دولت با رویکرد جهشی در استان‌های کم برخوردار.
  2. تعریف بودجه استان کردستان، متمایز از سایر استان‌های برخوردار کشور، از نظر میزان و زمان تخصیص آن.
  3. سرمایه‌گذاری دولت در بخش صنعت استان در کنار ترغیب سرمایه‌گذار بخش خصوصی.
  4. به‌کارگیری مدیران توانمند، کا‌رآمد، با نگرش توسعه‌محور، تحول‌زا و آشنا به کردستان و مردم کردستان در سطوح مختلف مدیریتی استان، به ویژه از جوانان و نخبگان کردستان.  
شاهین فکور، نایب رئیس شورای وحدت اصول‌گرایان کردستان     

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.