×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 6 May , 2024
اقتضائات کردستان در موضوع انتصاب استاندار

اقتضا امروز کردستان در انتصاب استاندار ومدیران حتی کشوری ، توجه به عنایت رهبری و ریاست محترم جمهور به جوانان کردستان در ایام اخیر است

  1. نقش استاندار در پیشرفت استان و برون رفت از شرایط فعلی چه میزان است؟

اجازه فرمایید که این سئوال را از دو منظر بنگریم و متناسب با آن پاسخ دهم. ابتدا نقش استاندار را از منظر بخشی و سپس از منظر دوم که فرابخشی است خدمتتون توضیح دهم. در منظر اول که حوزه تخصصی استاندار است، وی نماینده عالی ریاست جمهور و دولت در استان و بالاترین مقام اجرایی استان خواهد بود.

لذا به تعبیری تمام اختیارات ریاست قوه مجریه در یک بسته کوچکتری به نام استان به وی تجویز میگردد و همانگونه که رئیس جمهور رئیس هیأت دولت و متشکل از وزرا خواهد بود، شخص استاندار نیز رئیس شورای اداری استان و ناظر بر عملکرد و اجرای برنامه‌های تمام مدیران دستگاههای اجرایی و دولتی استان میباشد.

مدیر، مسئول و ناظر بر حسن اجرای برنامه های آمایش سرزمین، سند توسعه استان، سندهای راهبردی، بودجه استان و بطور کلی توسعه در هر سه بعد اقتصادی، اجتماعی و سیاسی خواهد بود. طوریکه  برآیند آن رشد و توسعه در همه ابعاد، کاهش فقر و نابرابری، بهینه سازی و بهره وری منابع فضایی، توسعه و تولید صنعت و بطور کلی صنایع متناسب با توان اکولوژیکی استان خواهد بود.

اما از منظر دوم که فرابخشی است، استاندار به عنوان نماینده عالی ریاست جمهور نقش مرکز ثقل و هماهنگ کننده نمایندگان هر سه قوه مجریه، مقننه و قضاییه را در استان خواهد داشت که بی تردید هماهنگی این سه قوه همانگونه که در سطح ملی در پیشرفت کشور و حل مشکلات مردم موثر است در پیشرفت استان و حل معضلات مردم استان نیز کار ساز خواهد بود.

ضمن اینکه می توان به یک نقش سنتی استاندار که در مدیریت ها و حکمرانی های سنتی به عنوان حاکم اقلیم و سرزمینی خاص می‌باشد، اشاره کرد، که می بایست در میان مردم، تولیدکنندگان، اصناف، بازاریان و اقشار مختلف جامعه حضور یافته و از نزدیک در جریان مسایل و مشکلات آنان باشد هرچند این مهم امروز بسیار رنگ باخته و بیشتر در قالب جلسات رسمی شورای گفتگوی دولت با بخش خصوصی و یا موارد مشابه، می توان آن را یافت.

  • چه ویژگی هایی شخص استاندار باید داشته باشد؟

اگر اجازه فرمایید مجدد ویژگی های استاندار را به دو بخش الزامی یا ایجابی و بخش نگرشی تقسیم می کنم. ویژگی های بخش اول، مجموعه خصوصیات و توانمندی هایی است که یک استاندار بایستی براساس دانش آکادمیک و یا کسب تجربه مدیریتی به آن مسلح باشد. سابقه مدیریت و مسئولیت اجرایی شماره یک در یک سازمان اجرایی یا علمی و تحقیقاتی که او را نه تنها با بسیاری از مفاهیم اصول مدیریت در صحنه عمل آشنا نموده بلکه قدرت طراحی، اجرا و نظارت بر برنامه را نیز به او اضافه نماید.

سابقه آشنایی و دخالت در اجرا و نظارت بر برنامه ریزی در حداقل سه سطح از چهار سطح برنامه ریزی شامل بخشی، منطقه ای و پروژه، آشنایی دقیق با برنامه ها و چشم اندازهای توسعه شامل آمایش سرزمین، سندهای توسعه، راهبردی، برنامه های توسعه ای مدت دار و بطور کلی جهت گیری های راهبردی در حوزه جغرافیایی مشخص، سابقه همکاری در تدوین و نظارت بر اجرای برنامه مالی یا بودجه یک ساله، آشنایی و عامل بودن به مفاهیم اولیه مدیریت شامل برنامه ریزی، سازمان دهی، هماهنگی، تخصیص منابع، نظارت، کنترل، سابقه نظارت مستقیم و یا غیر مستقیم در اجرای حداقل یک پروژه عمرانی، سابقه و تجربه کارآفرینی یا طراح ایدهای اشتغال زا در یک سازمان دولتی یا غیردولتی و در نهایت ارجح و مطلوب تر سابقه مدیریت یک مرکز فرهنگی در به کار گیری فرصت گران سنگ جوان و مدیریت آسیب های اجتماعی .

اینها بخشی از ویژگی های الزامی  یا ایجابی استاندار است.

اما ویژگی های بخش دوم ویژگی های نگرشی است، اینکه یک استاندار در کنار مجموعه توانمندیها و قابلیت های متأثر از دانش دانشگاهی و یا تجربه مدیریتی، از نگرش، تفکر و هوشمندی خاصی برخوردار باشد که به اقتضا زمان مدیریت خود با حداکثر بهره وری به اهداف برسد.

آشنا به اصل غافلگیری و محدودیت زمان در مدیریت، با رویکردی اقتضایی، ابتکاری و هوشمندانه (که مدیریت بحران نامیده میشود)، تفکر آینده نگرانه، آینده نگارانه، توسعه نگرانه ابتدا متوازن و سپس پیشران، پرورش مدیران توسعه محور، توجه به صنایع صادرات محور، صنایع استراتژیک منطقه، باز خوانی ظرفیت ها و مزیت های منطقه، تعریف و خلق ظرفیت های جدید در منطقه. اینها بخشی از ویژگی های نگرشی استاندار است.

  • با توجه به دو پرسش قبلی، حال چه شرایطی در انتصاب استاندار کردستان باید لحاظ شود؟

باز هم سئوال رابه دلیل اعمال دقت در پاسخ، در دوبخش اقتضائات انتصاب استاندار کردستان، خدمتتون عرض می کنم.

بخش اول اقتضائات درون استانی است و بخش دوم خوشبختانه خلق اقتضائات برون استانی است که یک پدیده میمون و مبارک برای کردستان می باشد. در اقتضائات درون استانی این نکته خیلی مهم است که تصمیم گیران بایستی انتصاب را به اقتضا کردستان امروز انجام دهند و به اقتضا شرایط فعلی کردستان امروز نگاه داشته باشند.

ملاحظه کنید کردستان در طی ۸ سال گذشته در اکثر شاخص های توسعه شامل GDP تولید ناخالص داخلی، MDPI فقر چند بعدی، بیکاری، تورم نقطه به نقطه، راه و حمل و نقل، اراضی کشاورزی آبی، کارخانه های تعطیل و نیمه تعطیل، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و دولتی، تولید گوشت قرمز، دامداریهای صنعتی، آسیب های اجتماعی مانند اعتیاد و طلاق، گردشگری و غیره همواره نازل ترین رتبه های سه استان آخر کشور را داشته است. لذا بهتر است انتصاب استاندار را به اقتضا نیاز امروز کردستان که آن توسعه اقتصادی است بنا نهیم.

توسعه کردستان را با تفکر فرهنگی و با رویکرد توسعه اقتصادی و اجتماعی بیابیم.

زیرا امروز کردستان مرهون از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی به یکی از امن ترین استانهای کشور علیرغم مرزی بودن استان تبدیل شده است به گونه ای که در صورت سامان دهی مرزها و افزایش شعاع مرزی در واردات، ظرفیت استان کردستان در کنار مرزهای ایلام و کرمانشاه تا ۴۰۰۰ میلیارد تومان خواهد بود و این در حالی است که اکنون فقط ۷/۲۱ میلیارد تومان از این امنیت مرزی استفاده میشود.

اما در خصوص اقتضائات برون استانی، خوشبختانه آغاز فعالیت دولت سیزدهم مقارن با تجلی جدی بیانیه گام دوم انقلاب است که مقام معظم رهبری اعلام فرمودند که توجه به جوانان و ارائه فرصت در میدان های اجرایی و مدیریتی به آنان از مهمترین عوامل در تحقق اهداف ۷ گانه گام دوم انقلاب است. که شخص مقام معظم رهبری با انتصاب یکی از فرزندان دیار کردستان در فرماندهی خطیر نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، این پیام اعتماد به جوانان و فرزندان کردستان را عملاً اثبات نمودند.

که قطعاً سرلوحه و خط مشی برای سایر مسئولان محترم کشوری خواهد بود. در ادامه این انتصاب امیدبخش و اعتمادآفرین، شاهد انتصاب وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی از میان یکی دیگر از فرزندان کردستان بودیم. همچنین در این راستا می‌توان به فرمایشات رهبری معظم در دیدار اعضای محترم دولت در تاریخ ۱۴۰۰/۶/۶ دقت کرد، که فرمودند از نخبگان خارج دولت در مدیریت‌ها و هم فکریها در سطح دولت حتماً استفاده شود. با توجه به حضور مدیران جوان و جوانان اندیشمند و آینده ساز در استان کردستان، مجموعه موارد فوق را می توان به عنوان اقتضائات بیرون استان نام برد که در این برهه از زمان در تصمیم گیری و انتخاب استاندار بسیار می تواند تاثیر گذار باشد.

لذا می‌توان استنتاج کرد، اقتضا امروز کردستان در انتصاب استاندار و مدیران حتی کشوری، توجه به عنایت رهبری و ریاست  محترم جمهور به جوانان کردستان در ایام اخیر است.        

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.