×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 3 May , 2024
اولین آزمون رییسی در کردستان

آغاز فعالیت دولت جدید در چند هفته آینده مطابق معمول، مقارن خواهد بود با موجی از جابجایی های مسوولین و مدیران اجرایی کشور در سطوح ملی و استانی. به همین مناسبت، این روزها “بازار رایزنی ها و گمانه زنی ها در موضوع انتخاب همکاران دولت جدید” داغ تر از هر موضوعی است.

به صورت طبیعی“احزاب و جریان های پشتیبانِ گفتمان پیروز در انتخابات” هر کدام می کوشند تا سهم بیشتری در مدیریت اجرایی کشور مطالبه کنند. این “مطالبه ی حضور” اما با دور شدن از مرکز و همپای محلی شدن مَناسب، رنگی متفاوت به خود می گیرد و به صورت مشخص لابی های “احزب و جریان ها” جای خود را به گروه های کوچکتری می دهند که بعضا نمی توان تفکیک مشخصی از نظر “پیشینه و رویکرد” میان آنها قایل شد و به همین تناسب، امکان انتخاب‌ های مبهم و شاید خارج از “رواداری های مجاز” بیشتر می شود به عبارتی متناسب با فضای کوچکترِ لابی های موجود در استان ها و کاهش اهمیت مَناسب به نسبت جایگاه های کشوری و نیز وجود فضای فشار گروه های ذی نفوذ محلی “امکان انتخاب افرادی با سِبقه و توانِ نامتناسب با شعار ها و برنامه های دولت بیشتر می شود”.

اگر چه چنین فضایی مختص استان و جغرافیای خاصی نیست اما به نظر می رسد مجموعه ای از تفاوت ها “انتخاب های دولت در کردستان را با چالش های و پیچیدگی های بیشتری مواجه کرده است” که از جمله آنها می توان به ضرورت توجه به “پیام نهفته در میزان مشارکت کردستانی ها در انتخابات” اشاره کرد که به صورت مشخص مبینِ میزان خستگی و سرخوردگی مردم این استان ناشی از سیاست های ناموفق دولت های گذشته در این استان است.

بر این اساس در این ایام تیم آیت الله ریسی که در کردستان با انبوهی از مطالبات سر خورده مردم مواجه است در صورت عدم توجه به تفاوت میان “سطح و نوع مطالبات مردم این استان با سایر مناطق” در فرآیند انتخاب تیم همکار دولت سیزدهم در استان کردستان، می تواند سبب آسیب هایی گردد که کمترین تبعات آن علاوه بر “رنج بدمدیریتی در سال های آتی” ، ضربه ای جدید به امید آسیب دیده مردم این استان“ خواهد بود.

از این رو‌ می توان گفت که ”انتخاب های سید ابراهیم رییسی در کردستان فارغ از عملکرد منتخبین در آینده” از حساسیت بیشتری به نسبت سایر نقاط کشور همراه است و “نوع انتخاب” به خودی ِ خود، حاوی پیامی خواهد بود برای مردمی که به نظر می رسد خسته تر از آنند که بتوانند بیش از این“امیدوارانه در صف انتظار تحقق وعده ها بمانند”….

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.