کردستان پیشرو در اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی

کردستان پیشرو در اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی

اقتصاد کلان

به گزارش  اقتصاد کلان ؛ طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی از سال ۹۴ از سوی وزارت نیرو در کشور آغاز و کردستان از جمله استان‌های پیشرو در اجرای این برنامه است.

اهمیت آب به عنوان مایه حیات، برای همه ثابت شده است، با این وجود استفاده بی رویه از منابع آبی به ویژه سفره های زیرزمینی در چند سال اخیر، اثر کاهش بارندگی و خشکسالی های متعدد را دوچندان و میزان آب زیرزمینی به طور نگران کننده ای افت پیدا کرده است.

متاسفانه نگاه یک جانبه به توسعه کشاورزی و رعایت نشدن الگوی مصرف از جانب بهره برداران این حوزه، از عوامل اصلی بروز پدیده نامطلوب افت ادامه دار در سطح آبخوان های آبرفتی کشور و از جمله استان کردستان شده است.

بر همین اساس و برای جلوگیری از افت بیشتر منابع آب زیرزمینی، وزارت نیرو با توجه به مصوبات شورای عالی آب کشور مبنی بر ارائه طرحی برای مقابله با این بحران اقدام به تهیه و تدوین طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی مشتمل بر۱۵ پروژه اجرایی کرده و این پروژه‌ها از سال ۹۴ در کل کشور آغاز شد.

 

آریانژاد: روند روزافزون بهره‌برداری ناپایدار از منابع آب زیرزمینی یکی از مشکلات و چالش‌های اصلی ساختار حکمرانی آب کشور است. طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی از سال ۱۳۹۴ آغاز شد و براساس ارزیابی وزارت نیرو در طول سال های اخیر کردستان به لحاظ انجام وظایف مربوطه در این حوزه در ردیف استان های اول تا سوم قرار گرفته است.

فعال کردن گروه های گشت و بازرسی، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی شیوه های مدیریت مصرف آب در سطوح آموزش متوسطه اول و دوم با عنوان طرح داناب، نصب کنتورهای هوشمند، معرفی متخلفان حوزه آب به مراجع قضایی و انتظامی، نظارت بر پروانه های بهره برداری و چاه های دارای مجوز، جلوگیری از اضافه کشت، فرهنگ سازی و اصلاح الگوی کشت تنها بخشی از اقداماتی است که این شرکت در سال‌های گذشته بصورت مستمر در حال انجام آن بوده و خواهد بود.

 

آریانژاد: اهداف این طرح به صورت سالانه تعریف می شود و براساس چهارچوب آن در نهایت باید منجر به ایجاد تعادل بین مصارف و منابع شود. در قالب این طرح باید همه چاه های غیرمجاز تعیین تکلیف و برای تمامی منابع بهره برداری، کنتور هوشمند نصب شود. پیشگیری از اضافه برداشت و اصلاح پروانه های بهره برداری براساس هیدرومتری و مدول دشت، صورت می گیرد.

کردستان پیشرو در اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی

 

آریانژاد: با توجه به اینکه اهداف این طرح به صورت سالانه ابلاغ می شود هر سال تمامی اهداف محقق و پیشرفت این پروژه ۱۰۰ درصدی بوده و در آینده تمام اهداف ابلاغی محقق خواهد شد.

کسب رتبه و امتیاز برتر در سطح کشور خود نشانگر میزان تلاش و جدیت مجموعه این شرکت در اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی است.

 

آریانژاد: از آنجا که مساله آب یک موضوع فرابخشی است و همه دستگاه ها و سازمان ها هر کدام به نحوی می توانند در این حوزه انجام وظیفه کنند و در اجرای این طرح، تمامی دستگاه های متولی باید همکاری تمام و کمال داشته باشند.

برای مثال سازمان جهاد کشاورزی در زمینه اصلاح الگوی کشت، دادگستری در زمینه برخورد با تخلفات آبی و در اولویت قرارداد پرونده ها و صدور حکم در اسرع وقت، نیروهای انتظامی همکاری در اجرای احکام دادستانی، فرهنگ سازی و همکاری شرکت آب و فاضلاب استان در زمینه صرفه جویی در مصرف آب د بخش های شرب و صنعت، دهیاری ها، بخشداری ها، ائمه جمعه و جماعات با سخنرانی و تشویق مردم به سمت اصلاح الگوی کشت و صرفه جویی در مصرف آب، سازمان ها و نهادهای آموزشی همچون آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما، رسانه های محلی و سراسری، ثمن ها و موسسات مردم نهاد، هر کدام از موارد نام برده می توانند با استفاده از ظرفیت های خود در قالب سند سازگاری با کم آبی همکاری لازم را با مجموعه شرکت آب منطقه ای استان کردستان، داشته باشند.

خوشبختانه دستگاه ها و سازمان های مربوطه تاکنون بیشترین تعامل و همکاری را با این شرکت داشته اند و استان کردستان در اجرای سند سازگاری با کم آبی جزو استانهای برتر کشور است.

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesad-kalan.com/?p=10459

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: