×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 28 April , 2024

به گزارش اقتصادکلان،”اسماعیل زارعی کوشا” با ابراز خرسندی از تحقق یک رویای ۱۸ ساله در دولت مردمی دکتر رئیسی؛ افزود: افتتاح راه آهن همدان – سنندج از دستاوردهای بزرگ و موثر سفر اول ریاست جمهوری به کردستان بود که با تصویب ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اتمام این پروژه نیمه تمام با اهتمام دولت به واقعیت پیوست.

استاندار کردستان گفت: درسفر اول ریاست جمهوری به کردستان، مطالباتی از سوی مردم عزیز استان مطرح شد که راه آهن و فرودگاه سقز از جمله آنها بود که خوشبختانه امروز شاهد تحقق وعده رئیس جمهور به مردم کردستان هستیم.

وی اعتبار هزینه شده برای اجرای کلان پروژه راه آهن همدان- سنندج را ۳۴۰۰ میلیارد تومان  با اشتغال زایی ۹۵۰ نفر عنوان کرد و افزود: ارزش فعلی این مگا پروژه با برآورد  ۱۶ هزار میلیارد تومان تاثیر مهمی در توسعه  اقتصادی، افزایش مبادلات مرزی، جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی و ارتقای شاخص امنیت سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل ریلی دارد.

وی  افزود : عملیات ساخت طرح راه آهن همدان- سنندج از سال ۱۳۸۵ شروع شد و تا سال ۱۳۹۵ به صورت کجدار و مریز پیش رفته و تا سال ۱۴۰۰، تنها  ۶۳ درصد پیشرفت داشت که در یک سال گذشته با ۳۷ درصد عملیات انجام پیشرفت فیزیکی به ۱۰۰ درصد رسید که امروز با افتخار این طرح مهم به بهره برداری رسید.
استاندار کردستان  گزارش داد: در دولت قبلی تنها ۱۰ هزار میلیارد ریال به صورت نقد به این طرح تزریق شده و حدود ۶ هزار میلیارد ریال دیون و بدهی ثبت شده بود که با اهتمام دولت مردمی افزون بر پرداخت بدهی ها اعتبارات ویژه ای به راه آهن – همدان – سنندج تزریق شد.
زارعی کوشا ظرفیت گردشگری استان کردستان را موهبتی ویژه و یکی از محورهای اصلی توسعه استان و منطقه برشمرد و گفت: تقویت ظرفیت‌های حمل و نقلی ، ریلی و هوایی به توسعه همه جانبه استان کمک خواهد کرد.
استاندار کردستان گفت: راه آهن همدان- سنندج شش ایستگاه شامل سه مسافربری سنندج، دهگلان و قروه و سه ترافیکی شامل دوسر، آونگان و آق قلعه دارد.
زارعی کوشا  افزود: طول خط آهن تهران، همدان – سنندج ۴۲۰ کیلومتر است که مسیر تهران تا همدان به طول ۲۷۰ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده است و از ۱۵۱ کیلومتر طول خط ریلی همدان – سنندج نیز ۶۴ کیلومتر از آن در حوزه استان همدان واقع شده و از شهر بهار و لالجین عبور و به استان کردستان منتهی می شود و سرعت متوسط آن ۱۲۰ کیلومتر در ساعت و تا سرعت ۱۴۰ تا ۱۵۰ کیلومتر هم مجاز است.

وی با بیان اینکه این خط آهن در مسیر سنندج- همدان- تهران و مشهد تردد می کند، عنوان کرد:  در سال اول ۳۰۰ هزار مسافر و افق ۱۴۲۰ به ۶۰۰ هزار نفر جابجایی و در بخش باری نیز سال اول ۸۰۰ هزار تن بار جابجا و افق۱۴۲۰ به سه میلیون تن می رسد.
استاندار کردستان گفت: از جمله مزایای بهره برداری از این خط ریلی می‌توان به کاهش تصادفات جاده‌ای، تسهیل سفر، توسعه صنعت گردشگری، کاهش آلودگی‌های زیست محیطی، اشتغالزایی و کاهش مصرف سوخت اشاره کرد.

زارعی کوشا بیان کرد: با عنایت ویژه دولت سیزدهم به کردستان و همراهی و حمایت مردم عزیز این استان از خدمتگزاران، شاهد اتفاقات بزرگی در استان خواهیم بود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.