×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 7 May , 2024
۱۲ مطالبه استاندار کردستان از وزیر صمت

به گزارش اقتصادکلان، استاندار کردستان در دیدار و نشست با وزیر صمت، ۱۲ مطالبه برحق شهروندان کردستان از این وزارتخانه را در حوزه صنعت، معدن و تجارت با هدف توسعه استان مطرح و بر تحقق و اجرای این خواسته ها، تاکید کرد.
«اسماعیل زارعی کوشا»در این نشست تمام پتانسیل ها و ظرفیت های صنعتی، معدنی و تجاری کردستان را برای «عباس علی آبادی» تشریح کرد و به تصریح خواستار تامین اعتبار ۱۴هزار میلیارد تومان برای ایجاد وتوسعه ۱۶ شهرک صنعتی و ناحیه صنعتی در تمام شهرستان های استان شد.
وی بر اجرای تبصره ۶ ماه ۱۴ قانون معادن و بند ط ماده ۳۷ برنامه ششم توسعه درخصوص برگشت ۱۵درصد حقوقات دولتی به استان کردستان از محل درآمد معادن تاکید کرد و افزود: کردستان با ۳۶۵ معدن از استان های معدنی کشور محسوب می شود که پراکندگی معادن شامل همه شهرستان‌ های استان می شود.
وی اشتغال اسمی مجموع معادن استان را پنج هزار و ٨٠٨ نفر و اشتغال واقعی هم چهار هزار و ١٣٢ نفر گزارش داد و گفت: کردستان از لحاظ تولید طلا رتبه اول کشور را دارد که بر اساس اسناد و مدارک، ٥٠ درصد طلای کشور در شرکت صنایع معدنی زرکوه تولید می شود.
استاندارکردستان درخصوص معادن سنگ آهن با ٨٩ میلیون تن ذخیره قطعی و حدود بیش از ٣٠٠ میلیون تن ذخایر قطعی دیگری که در استان اکتشاف شده است، سخن گفت و افزود: ذخیره قطعی کل معادن استان ٥٩٧ میلیون تن است که در کشور بی نظیر است.
زارعی کوشا پیرامون اهمیت معدن طلای ساریگونی قروه با ذخیره قطعی بیش از ٤١ میلیون تن طلا با عیار ۱.۲۴ گرم در تن و تولید سالانه بیش از پنج تُن طلای خالص به عنوان بزرگترین تولیدکننده طلای کشور نیز سخن گفت.
وی تعداد کل واحدهای صنعتی کردستان را یک هزار و ٢٧ واحد برشمرد و افزود: همچنین شمار واحدهای دارای پروانه کسب صنفی در کردستان ٨٥ هزار واحد صنفی در قالب ١٢٥ اتحادیه و ١٠ اتاق اصناف است.
زارعی کوشا با اشاره به ثبت جهانی فرش دستباف بیجار و سنندج به وزیر گفت که هم اکنون ٩٠ هزار بافنده فرش دستباف در کردستان فعال هستند که امید می رود مقدمات بیمه بافندگان ١٠٠ درصد فراهم شود.
وی با اعلام اینکه ٣٥٦ نفر دارای کارت بازرگانی در تجارت خارجی در استان فعالیت دارند؛ یادآور شد که حجم کلی مبادلات تجارت خارجی در استان کردستان بیش از شش میلیارد دلار است.
وی افزود: تعداد مرز نشینان شعاع ٢٠ کیلومتری نقطه صفر مرزی در استان ٨٧ هزار و ٣٨٢ نفر است که در راستای ساماندهی مرزنشینان استان انجام شده است.
استاندار کردستان در این نشست موضوع مهم تفویض اختیار بیشتر به شورای معادن استان را با هدف بررسی پروانه‌های اکتشافی ابطالی، تقسیط حقوق دولتی به استان در موارد تمدید و انتقال پروانه، واگذاری محدوده های معدنی به سرمایه‌گذاران واقعی در قالب مزایده بسته سرمایه‌گذاری، تعیین تکلیف پهنه های اکتشافی استان را خواستارشد.
وی رفع مشکلات صنایع فولاد استان کردستان در شهرستان های قروه (ورق گرم فولادی) و بیجار (آهن اسفنجی) در قالب زنجیره فولاد در استان و دستور تامین ارز به میزان ٢٥٠ میلیون دلار ثبت را از وزیر صمت پیگیری کرد و گفت: واگذاری محدوده‌های آهنی به صنایع فولاد کردستان توسط وزارت صمت، مطالبه جدی ما در استان است.
استاندار کردستان خطاب به وزیر صمت گفت: انتظار داریم این وزارتخانه تامین ارز واحدهای تولیدی استان برای ثبت سفارش مواد اولیه در سال مهار تورم و رشد تولید مورد توجه جدی قرار دهد.
وزیر صمت نیز در این دیدار از توجه ویژه استاندار به حوزه صنعت، معدن و تجارت تقدیر کرد و گفت: توجه دولت به ویژه صمت به دیار کردستان با مردمانی سخت‌کوش و وفادار ویژه است.
«عباس علی آبادی» از ظرفیت‌های کم نظیر کردستان در حوزه معدنی و صنعتی ابراز خرسندی کرد و گفت که ما برای ایجاد و توسعه شهرک‌ها و نواحی صنعتی در تمام شهرستان‌های استان آمادگی داریم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.