×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 18 April , 2024
زارعی‌کوشا پیشرفت کردستان را منوط به نگاه ویژه از سوی دولت دانست

به گزارش اقتصاد کلان، «اسماعیل زارعی‌کوشا» عصر امروز در جلسه شورای هماهنگی مدیران استانی واحدهای تابعه وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک‌های استان کردستان که با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی در سنندج برگزار شد، حضور چهره‌ای جوان و علمی چون «احسان خاندوزی» را در بدنه دولت الهام‌بخش عنوان و اظهار کرد: وزیر امور اقتصادی و دارایی اشرافی کامل به مسائل و مشکلات استان داشت و امروز هم شنونده مطالبات و دغدغه‌های فعالان اقتصادی و مدیران استان بود و این امر قطعاً شعاع دایره شناخت وزیر را نسبت به آنچه استان نیاز دارد بزرگ‌تر کرده است.

وی با اشاره به آنچه در گذشته در استان اتفاق افتاده است، گفت: اگر وضع بخواهد بر همین منوال پیش برود بی‌گمان اتفاق تازه‌ای در استان نخواهد افتاد.

استاندار کردستان به انجام کارهای بزرگ در دولت سیزدهم اشاره و تصریح کرد: اگر بخواهیم استان‌های محروم فاصله خود را با استان‌های توسعه یافته کمتر کنند نیاز به یک نگاه فوق‌‌العاده و قائل شدن یک تبعیض مثبت به نفع استان‌های کمتر برخوردار چون کردستان داریم.

وی به مسائل مرتبط با حوزه‌‌های سرمایه‌گذاری  و پرداخت تسهیلات بانکی اشاره کرد و گفت: منابع بانکی کردستان کمتر از یک درصد منابع بانکی کشور است و طبق آمار رسمی بانک مرکزی در فروردین‌ماه سال جاری، بانک‌های استان ۸۸ درصد از منابع خود را به پرداخت تسهیلات اختصاص داده‌اند و حالا سؤال این است که ۶ دهم درصد منابع بانکی استان از کل منابع کشور چه عدد ناچیزی می‌تواند باشد که بخواهد عامل تحولی تأثیرگذار در استان شود.

زارعی‌کوشا با اشاره به تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از کل مانده تسهیلات و سپرده‌ بانک‌ها به تفکیک استان در فروردین‌ماه ۱۴۰۲ و ذکر این نکته که بانک‌ها برای نمونه در استان‌های خراسان شمالی، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و چهارمحال و بختیاری در فرودین‌ماه امسال از ۱۳۱ درصد تا ۱۱۳ درصد منابع خود را تسهیلات پرداخت کرده‌اند خطاب به وزیر اقتصاد افزود: چرا باید این رقم در کردستان ۸۸ درصد باشد؟ ما انتظار داریم مدیران بانکی کشور پرداخت تسهیلات را در استان ما هم به منابع محدود نکرده و در این حوزه تسهیل‌گری کنند.

وی با مقایسه منابع در اختیار بانک‌های تهران با کردستان خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم منابع در اختیار بانک‌های کردستان را با تهران مقایسه کنیم عددی ناچیز است و این مسائل نباید از دید مسئولان عالی کشور پنهان بماند.

استاندار کردستان به یکی از آیین‌نامه‌های شورای عالی معادن اشاره کرد و گفت: در این آیین‌نامه قیودی مشخص شده و عنوان شده در صورت اثبات ضرر و زیان، بخشی از سود معادن در اختیار استان قرار می‌گیرد که ما انتظار داریم دولت یا مجلس تکلیف این امر را مشخص کند و با حذف قیود، اعلام شود که مثلاً یک درصد سود معادن در اختیار استان یا مناطق محل بهره‌برداری از معدن، قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه برخی از معادن استان را مجبور کرده‌ایم که یک درصد سود خود را با عنوان «مسئولیت اجتماعی» در استان هزینه کنند، افزود: کردستان معادن غنی فراوانی دارد و در سال گذشته یک هزار و دویست میلیارد تومان پرداخت حقوق دولتی داشته‌ایم که اگر کل ۱۵ درصد آن هم به استان برگردد هیچ اتفاقی برای کشور نمی‌افتد در حالی که ما با آن پول می‌توانیم بخشی از مشکلات را حل کنیم.

زارعی‌کوشا خاطر نشان کرد: در سفر ریاست جمهوری به استان مصوب گردید که کل ۱۵ درصد حقوق دولتی معادن به استان برگردد و ما از وزیر امور اقتصادی و دارایی انتظار داریم که در مجموعه تحت مدیریت خود نگاه ویژه به کردستان را حاکم کند تا در بحث تخصیص‌ها و تسهیلات به کردستان کمک شود.

وی ضمن تقدیر از همکاری بانک‌های استان‌ گفت: در هدایت منابع به سوی بانک‌هایی که با دولت همکاری می‌کنند اهتمام ویژه‌ای خواهیم داشت.

استاندار کردستان با اشاره به تعطیلی چندین ساله ذوب آهن قروه و فعال شدن مجدد این کارخانه با تلاش‌های صورت گرفته، افزود: اشتغال  دو هزار نفر در افق دو ساله برای این واحد پیش‌بینی شده است.

وی خاطر نشان کرد: کارخانه بستنی عسل کردستان هم که با مشکلات عدیده‌ای مواجه بود با همکاری بانک کشاورزی و دستورات ویژه مدیریت عامل این بانک به زودی به مدار فعالیت باز خواهد گشت.

زارعی‌کوشا ابراز امیدواری کرد سفر وزیر امور اقتصادی و دارایی به استان برکاتی را شامل کردستان کرده و عامل ایجاد جهش در حوزه اقتصادی استان شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.