×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024
ظرفیتهای اقتصادی ویژه استان نیازمند معرفی است

به گزارش اقتصاد کلان، اسماعیل زارعی‌کوشا عصر پنجشنبه در مراسم اختتامیه همایش فرصت‌های سرمایه گذاری توت فرنگی کردستان که در تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد اظهار داشت:کردستان ترکیبی است از مواهب بی نظیر الهی که از منابع طبیعی و جغرافیایی آن تا میراث فرهنگی آن همگی زبان زد جهانیان است.

وی با تاکید بر اینکه ظرفیتهای اقتصادی ویژه استان نیازمند معرفی است گفت: با توجه به ظرفیت‌های زارعی و باغی کردستان و تولید میلیون‌ها تن محصولات کشاورزی در استان برگزاری چنین همایش هایی فرصتی مغتنم برای تکمیل زنجیره ارزش از تولیدات باغی به ویژه توت فرنگی به عنوان مهمترین محصول باغی کردستان است.

زارعی کوشا با بیان اینکه هرچند استان کردستان به واسطه اتفاقاتی که در طول دوران‌ها، فرصت‌هایی را ازدست داده اما یکی از غنی‌ترین استان‌های کشور است، افزود: با تکیه بر ظرفیت‌های مرزی این استان می‌توان به توسعه تجارت در این منطقه توجه کرد.

استاندار کردستان با تاکید بر اینکه تولید توت فرنگی فقط تولید یک محصول کشاورزی نیست بلکه کشاورزان کردستان تمام زندگی خود را برای تولید این محصول به کار می‌گیرند گفت: باید زمینه‌های لازم برای بهره وری بیشتر و ارزش افزوده بالاتر در محصول توت فرنگی فراهم شود.

درآمد ارزی سالانه ۶ میلیارد دلار از صادرات محصولات کشاورزی

محمدمهدی برومندی معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه کردستان یکی از استان‌های پیشرو در امنیت غذایی کشور است، اظهار داشت: با توجه به تنوع اقلیمی کشور با تکیه بر علم و دانش و تلاش کشاورزان ۱۳۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی را تولید می‌شود که بخشی از این محصولات در سبد صادرات کشور قرار دارد.

برومندی افزود: اگر اتاق‌های بازرگانی و فعالان اقتصادی بخش خصوصی در کنار تولیدکنندگان نباشند بدون شک بهره‌وری و ارزش افزوده تکمیل نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه سالانه ۶ میلیارد دلار درآمد ارزی از صادرات محصولات کشاورزی داریم که ۵۰ درصد آن مربوط به محصولات باغبانی است، اذعان کرد: ۲۰ درصد از اراضی کشاورزی و ۳۷ درصد اشتغال بخش کشاورزی در کشور مربوط به حوزه باغبانی است.

برومندی از تولید سالانه ۳ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در کردستان خبر داد و افزود: بیش از ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات باغبانی در این استان تولید می‌شود و ۵۷ درصد از مجموع ۱۲۰ هزار تن توت فرنگی کشور را به خود اختصاص داده است.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی در بخش پایانی سخنان خود گفت: کردستان ظرفیت بالایی برای صنعتی شدن بخش کشاورزی دارد و اگر می‌خواهیم ایرانی توسعه یافته و صنعت قوی داشته باشیم که همه اینها به یک بازرگانی قوی جهانی تبدیل شوند باید کار را از حوزه کشاورزی شروع کنیم.

کردستان محملی برای توسعه پایدار

علی اکبر عبدالملکی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج نیز در این همایش، با اشاره به اینکه کردستان سرافراز مملو از نعمت‌های بی شمار خدادادی است، گفت: منابع طبیعی، معادن، خاک حاصلخیز، آب فراوان، مواد اولیه برای توسعه صنایع تبدیلی، وجود مرز رسمی و سه بازارچه مرزی همه ظرفیت‌های بزرگی برای سرمایه گذاری در این استان است.

وی با تاکید بر اینکه برای تغییر و تحول در استان و رسیدن به اشتغال مولد و مؤثر همه برای سازندگی استان باید همه ما به میدان بیاییم، افزود: کردستان محملی برای توسعه پایدار خواهد بود و همه ما کردستانی‌ها باید به این مهم امیدوار باشیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.