×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024
توافق ایران و عربستان آثار مثبتی بر منطقه داشته است

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان عصر امروز (جمعه) هشتم اردیبهشت ماه در نشست خبری در بیروت با اشاره به دستاوردهای توافق ایران و عربستان گفت: توافق ایران و عربستان طبعاً آثار مثبتی بر منطقه داشته است، صرف نظر از آثار مثبت آن بر منطقه و لبنان به شکل خاص، باور داریم مقامات، رهبران سیاسی و احزاب لبنانی از توان و شایستگی لازم برای تکمیل روند سیاسی و تعیین رئیس جمهور برخوردارند.

وی افزود: در دیدارها با مقامات عالی لبنان تأکید کردم جمهوری اسلامی ایران از توافق لبنانی‌ها در انتخاب رئیس جمهور حمایت خواهد کرد. جمهوری اسلامی ایران در اولویت سیاست همسایگی و همسایه محور گفت‌وگو و مشورت با همسایگان و کشورهای منطقه را در دولت آقای دکتر رئیسی در اولویت اساسی سیاست خارجی قرار داده است.

وزیر امور خارجه اظهار داشت: سلطنت عمان و عراق نقش مهمی در رسیدن عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران به توافق جدید و بازگشت روابط به حالت طبیعی ایفا کردند.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه سفرم به سلطنت عمان در چارچوب مشورت‌ها و رایزنی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی انجام شد، ادامه داد: در سفرم به لبنان در چارچوب مشورت و رایزنی با مقامات لبنان در راستای توسعه مناسبات دوجانبه و پیگیری تحولات اخیر منطقه‌ای صورت گرفت.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: با توجه به تحولات اخیر در روابط ایران و عربستان و در روابط منطقه‌ای سوریه، صفحات جدیدی در منطقه ما گشوده شده است.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه لبنان شرایط ویژه و جایگاه مهمی در منطقه دارد، اظهار داشت: مقید هستیم در چارچوب مشورت‌های منطقه‌ای همواره با مقامات لبنان مشورت کنیم و طبعاً دیدار با آقای سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در چارچوب این مشورت‌ها و دیدارها هم مورد توجه است.

امیرعبدللهیان خاطرنشان کرد: جایگاه لبنان در خط مقدم مقاومت نیز مورد توجه جدی ماست. درک می‌کنیم که امروز شرایط اقتصادی در منطقه پیچیده است. در لبنان کاملاً قابل درک و مشاهده است که دشمنان لبنان شرایط اقتصادی را چگونه بر مردم سخت و پیچیده‌تر کرده‌اند.

وی ادامه داد: لبنان دارای امکانات فراوانی است و ظرفیت‌های بالایی را در اختیار دارد. در حوزه تجارت و اقتصاد، امکانات متنوعی در اختیار لبنانی‌هاست و از جمله در حوزه تولید برق، لبنانی‌ها سرمایه‌های زیادی را در داخل و خارج در اختیار دارند ما نیز در ایران از امکانات و توانمندی‌ها به ویژه در حوزه ارائه خدمات فنی و مهندسی و احداث نیروگاه‌های برق برخورداریم.

امیرعبداللهیان بیان کرد: در گفت‌وگوها با مقامات عالی لبنان از جمله نخست وزیر نجیب میقاتی در خصوص راه‌های توسعه همکاری‌ها در زمینه تجاری، اقتصادی، انرژی و از جمله برق گفت‌وگو کردیم.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.