×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 24 April , 2024
شرایط “ناپایدار” مخازن سدهای تهران/ سهم آب‌های زیرزمینی در تأمین آب تهران به ۵۰ درصد رسیده است

محسن موسوی خوانساری در رابطه با شرایط آبی استان تهران اظهار کرد: شرایط موجود مخازن سدهای تهران در شرایط ناپایداری است و هم‌اکنون کل مخازن ۵ سد تأمین کننده آب تهران ۳۵۰ میلیون مترمکعب است که این مقدار حق‌آبه‌های کشاورزی و شرب قزوین و کرج را هم شامل می‌شود. در همین جهت استاندار محترم تهران در سخنان اخیر خود با توجه به کم‌آبی تهران موضوع صرفه‌جویی ۲۰ درصدی در مصرف آب شرب را مطرح کردند.

وی افزود: این مقدار از ذخیره سدها در شرایطی است که مصرف آب تهران بیش از یک میلیارد متر مکعب بوده است و با توجه به دستور استاندار اگر ۲۰ درصد صرفه‌جویی هم انجام شود، حداقل ۸۰۰ میلیون متر مکعب آب برای تأمین شبکه شهری تهران مورد نیاز است. بنابراین، حتی اگر آب در شرایط مناسب هم استفاده شود نمی‌تواند به طور کامل در اختیار شبکه آب شهری تهران قرار بگیرد.

عضو هیئت مدیره انجمن آب و خاک پایدار ایران با اشاره به سهم آب‌های زیرزمینی تأکید کرد: با توجه به اینکه از سال ۱۴۰۱ تعداد زیادی از چاه‌های موجود در تهران وارد شبکه شده و مصرف آب زیرزمینی را در شبکه آب شرب تهران از ۲۵ درصد به ۵۰ درصد رسانده، به این نتیجه می‌رسیم که حتی اگر ۵۰ درصد از مصرف آب شرب تهران به وسیله آب‌های زیرزمینی و چاه‌های موجود تأمین شود بازهم نیاز به ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب از منابع سدهای ۵ گانه داریم.

موسوی خوانساری افزود: شواهد نشان می‌دهد که حتی با کاهش ۲۰ درصدی مصارف و استفاده از سهم ۵۰ درصدی آب زیرزمینی در شبکه آب تهران نیز بازهم به تأمین ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب از منابع سطحی نیاز داریم و با شرایط فعلی به نظر می‌رسد که این مقدار تأمین نخواهد شد.

وی بیان کرد: نکته دیگر این است که اقداماتی که در جهت قطع آب مشترکان پرمصرف در سال گذشته انجام شد(قطع آب مشترکانی که ۳ برابر الگوی مصرف، آب مصرف می‌کردند)، تنها ۴ هزارمترمکعب در روز صرفه‌جویی شد که در سال تنها به حدود ۱۵ میلیون مترمکعب می‌رسد و با روند فعلی و مجازات‌های کنونی برای پرمصرف‌ها این راهبرد هم نمی‌تواند مؤثر باشد.

این کارشناس خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌شود که الگوی مصرف به ۱۴ مترمکعب در روز کاهش پیدا کند و به جای اینکه تنها مصرف‌کنندگان بیش از ۳ برابر الگوی مصرف دچار قطعی شوند، افرادی که ۲ برابر و یک و نیم برابر الگوی مصرف استفاده دارند هم تحت مجازات قرار بگیرند تا بتوان به ۲۰ درصد صرفه‌جویی یا حتی بیشتر رسید؛ در غیر این صورت پاییز سال ۱۴۰۲ پاییز بسیار سختی خواهد بود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.