×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024
سفر لوکاشنکو به تهران؛ شروعی مجدد برای گسترش روابط دو کشور

حسن بهشتی‌پور در تحلیل خود از سفر الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس به تهران گفت: بلاروس یا همان روسیه سفید نیز از جمله کشورهایی است که خود در تحریم قرار دارد البته تحریم ها به گستردگی روسیه نیست، امکانات محدودی دارد اما از نظر جغرافیایی و ژئوپلیتیک در موقعیت مهمی قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: بلاروس، متحد نزدیک روسیه است و  طی دو سال اخیر که شاهد گسترش روابط ایران و روسیه بودیم، بلاروس هم از توسعه روابط دو کشور استقبال کرده است. البته ارتباطات ایران و بلاروس در چارچوب اتحادیه اقتصادی اوراسیا در کنار روسیه، قزاقستان و چند کشور آسیای مرکزی قابل بررسی است.
این کارشناس مسائل بین الملل یادآور شد: اتحادیه اوراسیا مرکز خوبی است در جهت گسترش صادرات و تامین نیازها، اما ایران در سطح معافیت های گمرکی با اتحادیه اوراسیا همکاری می کند که هنوز به عضویت کامل آن هم در نیامده است.
بهشتی پور ادامه داد: در سال های قبل صحبت از همکاری مدل شمال-جنوب بسیار مطرح بود اما اجرایی نمی شد بعد از این که روسیه با تحریم ها رو به رو شده به این نوع همکاری ها توجه ویژه ای داشته است تا بتواند از طریق بنادر ایران، مرز آذربایجان و دریای خزر نیازهای روسیه و همچنین روسیه سفید تامین شود.
وی با بیان این که سفر لوکاشنکو به تهران شروع مجددی برای ادامه همکاری ها و گسترش روابط است، گفت: بلاروس اقتصاد محدودی دارد. آنچه مهم است جایگاه این کشور از نظر ژئوپلیتیکی و نزدیکی مناسبات با روسیه و اتحادیه اوراسیاست که از این منظر همکاری های دو جانبه توجیه پذیر است.اگر بلاروس خیلی بتواند در همکاری ها تاثیرگذار باشد در چارچوب اتحادیه اوراسیاست.
بهشتی پور در ارتباط با سیاست های دولت برای گسترش همکاری ها با کشورها خاطرنشان کرد: کلیت این مساله تلاش درستی است که ایران انجام می دهد و مناسباتش را با کشورهای همسایه تقویت می کند، باید در عرصه بین الملل بازیگر فعالی باشیم  و با همه کشورها روابط نزدیک برقرار کنیم و سیاست تعامل براساس منطق قدرت و نه ضعف را دنبال کنیم.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.